Bezpieczeństwo i ochrona pasażera w transporcie kolejowym w kontekście wyzwań mobilności starzejącego się społeczeństwa europejskiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.11

Słowa kluczowe:

bezpieczeństwo i ochrona, pasażerski transport kolejowy, mobilność, osoby starsze i z niepełnosprawnością

Abstrakt

Różnorodne współczesne wyzwania cywilizacyjne, a zwłaszcza masowe migracje, terroryzm oraz cyberprzestępczość wywołują potrzebę podnoszenia stanu bezpieczeństwa transportu oraz ochrony jego użytkowników. Szczególnej ochrony wymaga publiczny transport zbiorowy i ta część jego użytkowników, którzy są bardziej wrażliwi na wszelkie zakłócenia procesu przemieszczania się, a więc ludzie starsi. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na problem bezpieczeństwa i ochrony pasażerów kolei w kontekście postępującego procesu starzenia się społeczeństwa europejskiego oraz towarzyszących temu ograniczeń mobilności. Dokonano przeglądu pojęć z zakresu bezpieczeństwa i ochrony pasażera, przedstawiono stan bezpieczeństwa pasażerskich przewozów kolejowych w UE, zmiany w strukturze demograficznej społeczeństwa UE oraz wskazano kierunki zmian regulacji sprzyjające lepszej ochronie
osób starszych podczas podróży koleją. Wykorzystano dorobek naukowy, raporty i opracowania statystyczne, a także regulacje Unii Europejskiej w przedmiocie badań. Skoncentrowano się na zjawiskach zachodzących w UE.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Button K. (2010). Transport economics, 3 rd Edition. Cheltenham, Ma: Edward Elgar.
2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępująca decyzję Rady 2005/671/WSiSW, Dz. Urz. UE L88/6,
31.03.2017.
3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei, OJl 138, 26.05.2016.
4. EU reference scenario 2016. Energy, transport and GHG emissions. Trends to 2050 (2016). European Commission.
5. Fellner, R. (2017). Zagrożenia terrorystyczne w komunikacji miejskiej i lotniczej. Różnice oraz podobieństwa w koncepcjach i modelach. Komunikacja Publiczna, nr 2.
6. Freeman, R. B. (2007). Migracje w procesie globalizacji. Gospodarka Narodowa, nr 1–2.
7. Jetkins, B. M. (2017). The challenge of protecting transit and passenger rail. Understanding how security works against terrorism. San Jose: Mineta Transportation Institute.
8. Kłos-Adamkiewicz, Z., Załoga, E. (2017). Miejski transport zbiorowy. Kształtowanie wartości usługi dla pasażera w świetle wyzwań nowej kultury mobilności. Warszawa: BEL Studio.
9. Komisja Europejska aktualizuje prawa pasażerów kolejowych, inf. prasowa 2.10.2017, www.rynek-kolejowy.pl
10. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady oraz Komitetu Regionów, W kierunku ogólnej strategii zwalczania cyberprzestępczości, KOM (2007) 267.
11. Koziej, S. (2011). Bezpieczeństwo: istota, podstawowe kategorie i historyczna ewolucja. Bezpieczeństwo Narodowe II, nr 18.
12. Krystek, R. (2011). Bezpieczeństwo miejskiego transportu zbiorowego. Komunikacja Publiczna, wydanie specjalne 1, nr 1.
13. Lamellt, C., Haustein, S. (2015). Managing the safe mobility of older road users: How to cope with their diversity?. Journal of Transport and Health, No. 2, s. 22–31.
14. Marottoli, R. A., Mendes, C. F., Glass, T. A., Williams, Ch.S., Cooney, L. M., Berkman, L. F. (2006). Consequences of driving cessation: decreased out-of-home active levels. Journal of
Gerentology: Social Sciences, nr 6.
15. Metz, D. H. (2007). Mobility of older people and their quality of life. Transport Policy, No. 7.
16. People in the EU: who are we and how do we live (2015). EUROSTAT.
17. People in the EU – statistics on an ageing society (2018), www.ec.europa.eu/eurostat
18. Performance of passenger transport (pkm) (2017), https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/pb2017‑section23.xls
19. Population structure and ageing. Eurostat, Statistics explained, www.eu.eurostat
20. Public transport security terminology and definition (2011). SECURED, European Commission, www.secur-ed.eu
21. Railway safety performance in the European Union 2016. Bennianal Report. (2016). Valenciennes &Lille: European Union Agency for Railways.
22. Rail passenger security: is it a challenge for the Single European Railway Area? (2016). European Transport Regulation Observer, November.
23. Raport na temat sytuacji osób starszych w Polsce (2012). Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
24. Regulation (EU) 2016/796 of the European Parliament and the Council of 11 May 2016 on the European Union Agency for Railways. OJ: JOL_2016_138.
25. Railway safety in the European Union. Safety overview 2017. European Union Agency for Railways, www.era.europa.eu
26. Railway safety statistics. Eurostat, www.ec.europa.eu
27. Secure public transport in a changeable World (2010). A UITP position paper, Nov., www.uitp.org
28. Statistical Pocketbook 2017. EU transport in figures (2017). Luxembourg: EU.
29. Su, F., Bell, M. G. H. (2009). Transport for older peole. Characteristics and solutions. Research in Transportation Economics, 25.
30. Traffic safety. Research for Innovative Transport Set. ESTE (2016), Vol. 4.
31. Transport needs for an ageing society, Action plan (2013). Brussels: TRACE, EC.
32. Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, Dz. U. 2017, poz. 2117, 2361.
33. Wniosek, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, Komisja Europejska, (COM (2017) 548 final.
34. Załoga, E. (2013). Trendy w transporcie lądowym Unii Europejskiej. Rozprawy i Studia. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.

Pobrania

Opublikowane

2019-08-05

Jak cytować

Załoga, E. (2019). Bezpieczeństwo i ochrona pasażera w transporcie kolejowym w kontekście wyzwań mobilności starzejącego się społeczeństwa europejskiego. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (166), 165–177. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.11

Numer

Dział

Dział główny