Interoperacyjność transportu intermodalnego jako element jego konkurencyjności w Unii Europejskiej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.10

Słowa kluczowe:

transport, transport intermodalny, konkurencyjność, interoperacyjność, polityka transportowa

Abstrakt

Celem opracowania jest przedstawienie znaczenia interoperacyjności europejskiego transportu towarowego z uwzględnieniem wskazań i ograniczeń do jego stosowania, wynikających z polityki transportowej Unii Europejskiej (UE).
W artykule zaprezentowano istotne kwestie związane z działaniami UE na rzecz zwiększenia konkurencyjności intermodalnego transportu towarowego względem innych gałęzi transportu. Na przykładzie danych statystycznych i ich porównań przedstawiono liczne korzyści, w tym: korzyści środowiskowe, emisyjne, jak również korzyści skali związane ze zrównoważonym rozwojem ekonomicznym, społecznym i terytorialnym wszystkich państw członkowskich UE. Przedstawione zostały również czynniki hamujące interoperacyjność europejskiego transportu intermodalnego oraz działania, które te czynniki mają ograniczyć, m.in.: wyrównanie poziomu infrastrukturalnego państw członkowskich, stworzenie wspólnego zarządzania przepływami towarowymi na terytorium UE oraz tworzenia partnerstwa wschodniego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Analiza kolejowych przewozów intermodalnych w Polsce (2016). Warszawa: UTK.
2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniająca dyrektywę 92/106/EWG w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów kombinowanego transportu towarów
między państwami członkowskimi (2017). Bruksela.
3. MTBiGM, Strategia Rozwoju Transportu do 2020 r. (2013). Warszawa.
4. Opinion of the European Committee of the Regions — Implementation of the 2011 white paper on transport. Official Journal of the European Union (2015/C 195/02) (2015). Brussels.
5. Rail freight transport in the EU: still not on the right track (2016). Luxembourg: European Court of Auditors.
6. Ratcliff, Ch. (2015). Wspólna polityka transportowa: informacje ogólne, Parlament Europejski do Waszych usług.
7. Rezolucja (1) w sprawie współpracy infrastrukturalnej między UE a krajami Partnerstwa Wschodniego: wspólne projekty dotyczące transportu drogowego, kolejowego i lotniczego
(2015/C 315/02) (2015). Bruksela: Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej.
8. Road freight transport statistics (2017). Eurostat Statistics Explained.
9. Rozporządzenie Wykonawcze Komisji UE 2017/6 z dnia 5 stycznia 2017 r. w sprawie Europejskiego planu wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym. Dz. Urz. UE
L 3 z 6 stycznia 2017 r.
10. Rozstaw szyn (2018), http://enkol.pl/Rozstaw_szyn
11. Rydzkowski, W. (2015). Przewozy intermodalne. Poznań: Biblioteka Logistyka.
12. Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady (2016). Bruksela: Piąte sprawozdanie w sprawie monitorowania rozwoju rynku przewozów kolejowych (SWD (2016) 427 final).
13. SUW (2000). System samoczynnej zmiany rozstawu kół w wózkach wagonów kolejowych opracowany w 1999 r. przez inż. R. Suwalskiego.
14. The European Union Explained (2014). Brussels: Transport, European Commission, Directorate-General for Communication.
15. The Marco Polo II programme (2013). Brussels: EU Publications, European Commission, https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/83d65bfd-037e-45a0‑ad2b-
e4ca3e7081d9/language-en/format-HTML/source-67369990
16. Towards clean and smart mobility. Transport and environment in Europe (2016). Kopenhagen: European Environment Agency (EEA).
17. Transport. Wyniki działalności w 2016 r. Activiti Results in 2016 (2017). Warszawa: GUS.
18. Wskaźnik EEA TERM01, nr 15/2016, Annual European Union greenhouse gas inventory 1990–2014 and inventory report 2016.
19. http://www.europarl.europa.eu/aboutparliament/pl/displayFtu.html?ftuId=FTU_3.4.1.html,2018.
20. Urząd Transportu Kolejowego (2018), https://www.utk.gov.pl/pl/interoperacyjnosc/informacje-o-interopera 1/11947, interoperacyjnosc-systemu-kolei.html

Pobrania

Opublikowane

2019-08-05

Jak cytować

Walasek, R. (2019). Interoperacyjność transportu intermodalnego jako element jego konkurencyjności w Unii Europejskiej. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (166), 153–164. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.10

Numer

Dział

Dział główny