Dostępność transportowa Portu Lotniczego Gdańsk
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.9Słowa kluczowe:
dostępność transportowa, airport links, accessibility, connectivity, Port Lotniczy GdańskAbstrakt
Celem badań podjętych w artykule jest ocena dostępności transportowej portu lotniczego. W oparciu o przedstawiony cel określono trzy elementy ją kształtujące: airport links, accessibility oraz connectivity. W artykule wykorzystano studium przypadku – Portu Lotniczego Gdańsk. Wybór portu lotniczego jest nieprzypadkowy, gdyż w ostatnim okresie odnotował on dużą dynamikę ruchu, jest położony w północnej części Polski, pełniąc tym samym rolę hubu dla połączeń skandynawskich oraz jest bazą lotniczą dla kilku operatorów. Analizie poddano także możliwości dojazdu do lotniska pasażerów oraz wykorzystania przez nich różnych kombinacji połączeń z wykorzystaniem głównych europejskich portów hubowych.
W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono wzrastający udział przewozów kolejowych w obsłudze portu lotniczego. Gdański port lotniczy posiada dużą dostępność do regionów, wskazano trzy najważniejsze kierunki. Natomiast pasażerowie realizujący podróż kontynentalną wybierają przewoźnika, zwracając uwagę na wiele czynników wpływających na usługę przewozową.
Downloads
Bibliografia
1. Budd, L., Ison, S., Budd T. (2016). Improving the Environmental Performance of Airport Suface Acces in the UK: The rule of public transport. Research Transportation Economics, nr 59.
2. Burghouwt, G., Redoni, R. (2013). Connectivity in Air Transport networks. An Assessment of Models and Applications. Journal of Transport Economics and Policy, Vol. 47, part 1.
3. Dennis, N. (1994). Airline hub operations in Europe. Journal of Transport Geography, No. 2 (4).
4. Dennis, N., Doganis, R. (1989). Lessons in Hubbing. Airline Business, March.
5. Dennis, N. (1994). Scheduling Strategies for Airline hub Operations. Journal of Transport Management, No. 1 (2).
6. El-Geneidy, A. M., Levinson, D. M. (2006). Access to Destinations: Development of Accessibility Measures. University of Minnesota, Minneapolis, May 2006.
7. Geurs, K. T., van Wee, B. (2004). Accessibility Evaluation of Land-use and Transport Stratgies: Review and Research Directions. Journal of Transport Geography, Vol. 12, issue 2.
8. Graham, A. (2003). Managing Airports an International Perspective. Woburn: Butterworth Heinemann.
9. Halpern, N., Graham, A. (2013). Airport Marketing. London New York: Routledge.
10. Jou, R. C., Hensher, D. A., Hsu, T. L. (2017). Airport Ground Access Mode Choice Behaviour after the Introduction of a New Mode: A case study of Taoyuan International Airport
in Taiwan. Transportation Research Part E: Logistic and Transport Review, No. 47 (3).
11. Koźlak, A. (2012). Nowoczesny system transportowy jako czynnik rozwoju regionów w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo UG.
12. Maligetti, P., Paleari, S., Redoni, R. (2007). Connectivity of the European Airport Network: „Self-help Hubbing” and Business Implications, Department of Economics and Technology
Management. University of Bergamo, Working Paper, No. 10.
13. Postorino, M. N., Mantecchini, L. (2016). A Systematic Approach to Assess the Effectiveness of Airport Noise Mitigation Strategies. Journal of Air Transport Management, No. 50.
14. Postorino, M. N., Mantecchini, L. (2014). A Transport Carbon Footprint Methodology to Assess Airport Carbon Emissions. Journal of Air Transport Management, No. 37.
15. Reynolds-Feighan, A., McLay, P. (2006). Accessibility and Attractiveness of European Airports: A Simple Small Community Perspective. Journal of Air Transport Management, No. 12.
16. Shaw, S. (2007). Airline Marketing and Management. Burlington: Ashgate.
17. Spiekermann, K., Wegener, M. (2006). Accessibility and Spatial Development in Europe. Science Regionali, Vol. 5, No. 2.
18. Tłoczyński, D. (2014). Accessibility jako instrument kształtowania polskiego rynku usług transportu lotniczego, w: Polityka ekonomiczna, red. J. Sokołowski, A. Żabiński, Prace Naukowe
Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 348. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego.
19. Tłoczyński, D. (2016). Konkurencja na polskim rynku usług transportu lotniczego, Gdańsk: Wydawnictwo UG.
20. Tłoczyński, D. (2017). Raport lotniczy 2017. Wiadomości Turystyczne, nr 10.
21. Tłoczyński, D., Wołek, M. (2007). Komplementarność i substytucja w pasażerskim transporcie kolejowym i lotniczym, w: Procesy integracyjne wybranych systemów transportowych,
M. Michałowska (red.). Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
22. Wensveen, J. G., Air transportation, A Management Perspective. Burlington: Ashgate.
Raporty, opracowania i dane źródłowe
1. Airport Industry. Connectivity, ACI 2014.
2. Dane IATA.
3. Dane PKM.
4. Dane ULC.
5. Department for Transport, Annual Report 2006, CM 6817, Great Britain.
6. Koster, P., Kroes, E., Verhoef, E. T., Travel Time Variability and Airport Accessibility, Tinbergen Institute Discussion Paper, TI 2010–061/3.
Materiały internetowe
1. www.airport.gdansk.pl
2. www.citydriverstaxi.pl
3. www.flightradar24.com
4. www.googlemaps.com
5. www.pkp.com.pl
6. www.ulc.gov.pl
7. www.ztm.gda.pl