Inteligentne technologie informacyjne w celu poprawy skuteczności wdrażania regulacji w europejskim transporcie drogowym – przykład wykorzystania tachografów nowej generacji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.1

Słowa kluczowe:

ekonomiczna analiza prawa, transport drogowy ładunków, ICT, inteligentny tachograf

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest ocena możliwości, jakie dają nowe rozwiązania technologiczne, w szczególności tzw. inteligentne tachografy oraz zintegrowane bazy danych usprawniające przepływ informacji między państwami członkowskimi Unii Europejskiej i wprowadzenie jednolitego systemu kontroli pojazdów drogowych. Nowe technologie mogą ograniczyć liczbę naruszeń przepisów i oszustw w transporcie drogowym oraz ułatwić egzekwowanie przestrzegania przepisów dotyczących warunków socjalnych.
W badaniu, do oceny projektów, wykorzystano metodę TELOS, a analiza przeprowadzona została w ujęciu ilościowym i jakościowym. Wykazano, że skala efektów przedsięwzięcia w postaci wdrożenia nowych tachografów i baz danych jest zróżnicowana w zależności od przyjętych konkretnych rozwiązań politycznych i legislacyjnych. W artykule przedstawiono wyniki badań kosztów oraz korzyści w poszczególnych opcjach i scenariuszach implementacji, a ponadto zbadano wykonalność techniczną, prawną, organizacyjną i terminowość realizacji przedsięwzięcia.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Dokumenty prawne
1. Commission Staff Working Document (2017), Ex-post evaluation of the social legislation in road transport: Regulation (EC) No 561/2006 on driving times, breaks and rest periods of drivers, Directive 2002/15/EC on the working time of road transport mobile workers and Directive 2006/22/EC on enforcement requirements. Final Report, Brussels, 31.5.2017, SWD (2017) 184 final, COM(2017) 277 final, COM(2017) 278 final.
2. Energy Union Package (2015), Communication From the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee, the Committee of the
Regions and the European Investment Bank A Framework Strategy for a Resilient Energy Union with a Forward-Looking Climate, Change Policy, Brussels, 25.2.2015 COM(2015) 80 final.
3. Komunikat „Europa w Ruchu” (2017), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Europa w Ruchu. Program działań na rzecz sprawiedliwego społecznie przejścia do czystej, konkurencyjnej i opartej na sieci mobilności dla wszystkich Bruksela, 31.5.2017, COM(2017) 283 final, SWD (2017) 177 final.
4. Komunikat „Osiągnięcie mobilności niskoemisyjnej” (2017), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu
Regionów: Osiągnięcie mobilności niskoemisyjnej, Unia Europejska, która chroni naszą planetę, wzmacnia pozycję konsumentów oraz broni swojego przemysłu i pracowników, Bruksela,
8.11.2017, COM(2017) 675 final.
5. Propozycja Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (2017) zmieniająca dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania prawa oraz ustanawiająca szczegółowe zasady w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego, Bruksela, 31.5.2017, COM(2017) 278.
6. Propozycja Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (2017) zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1071/2009 i rozporządzenie (WE) nr 1072/2009 w celu dostosowania ich do zmian w sektorze, Bruksela, 31.5.2017, COM(2017) 281.
7. Propozycja Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (2017) zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego czasu odpoczynku oraz rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów, Bruksela, 31.5.2017, COM(2017) 277.
8. Regulation (EU) no 2016/799 (2016), of 18 March 2016 implementing Regulation (EU) No 165/2014 of the European Parliament and of the Council laying down the requirements for the construction, testing, installation, operation and repair of tachographs and their components, European Commission, Official Journal of the European Union, L 139/1.
9. Regulation (EU) No. 165/2014 (2014) of the European Parliament and of the Council of 4 February 2014 on tachographs in road transport, repealing Council Regulation (EEC) No. 3821/85 on recording equipment in road transport and amending Regulation (EC) No. 561/2006 of the European Parliament and of the Council on the harmonisation of certain social legislation relating to road transport. OJ L 60/1, 28.02.2014.
10. Regulation (EU) no. 2016/679 (2016) of the European Union, on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data. OJ L 119/1, 4.05.2016.
11. Regulatory Fitness (2015) and Performance Programme (REFIT) State of Play and Outlook “REFIT Scoreboard”, European Commission, 2015, SWD (2015) 110 final, Strasbourg.
Wydawnictwa zwarte
1. Renda, A., Schrefler, L., Luchetta, G., Zavatta, R. (2013). Assessing the costs and benefits of regulation. Study for the European Commission, Secretariat General, Final report. Brussels.
2. Better Regulation Guidelines (2017). Brussels: European Commission, The Commission Staff Working Document, SWD (2017) 350.
3. Borkowski, P., Bąk, M. (2018). Research for TRAN Committee – Road enforcement databases: economic feasibility and costs. Brussels: European Parliament, Policy Department for Structural and Cohesion Policies.
4. Coglianese, C. (2012). Measuring Regulatory Performance. Evaluating the Impact of Regulation and Regulatory Policy. OECD Expert, Paper No. 1.
5. Feasibility study on the Vehicle Information Platform. DG MOVE Final Report Version 2.0. (2015). Brussels: European Union.
6. Hall, J. (2010). Information Technology Auditing. Cengage Learning.
7. Marneffe, W., Vereeck, L. (2011). The meaning of regulatory costs. European Journal of Law and Economics, Vol. 32, No. 3, pp. 341–356.
8. Suchanek, M. (2018). Retrofitting Smart Tachographs by 2020. Brussels: European Parliament.
9. Tachonet Project (2011). Brussels: European Commission Directorate General: Energy & Transport DG TREN.
Materiały internetowe
1. Better Regulation “Toolbox” (2015). Brussels: European Commission, http://ec.europa.eu/smart-regulation/guidelines/docs/br_toolbox_en.pdf
2. Euro-Controle Route (2017), https://www.euro-controle-route.eu/fact-and-figures/coordinated-checks-statistics/coordinated-controls-2017/
3. European Motor Vehicle Parc (2014), ACEA, http://www.acea.be/uploads/statistic_documents/ACEA_PARC_2014_v4.pdf
4. OECD Regulatory Compliance (2014) Cost Assessment Guidance, OECD Publishing, http://dx.doi.org/10.1787/9789264209657‑en
5. Vehicles in use (2017), ACEA, http://www.acea.be/statistics/article/vehicles-in-use-europe-2017

Pobrania

Opublikowane

2019-08-05

Jak cytować

Bąk, M., & Borkowski, P. (2019). Inteligentne technologie informacyjne w celu poprawy skuteczności wdrażania regulacji w europejskim transporcie drogowym – przykład wykorzystania tachografów nowej generacji. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (166), 9–26. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.1

Numer

Dział

Dział główny