Wykorzystanie słabych sygnałów, foresightu i ciągu zarządzania strategicznego w konfiguracji biznesu przyszłości

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.165.10

Słowa kluczowe:

słabe sygnały, foresight, ciąg zarządzania strategicznego, model biznesu, biznes w przyszłości

Abstrakt

Burzliwość współczesnego otoczenia wyostrza zagadnienie przystosowania prowadzonej działalności gospodarczej do funkcjonowania w przyszłości. Do osiągnięcia sukcesu w biznesie przyszłości przyczynić się może wykorzystanie dostępnej już obecnie wiedzy. Na szczególną uwagę zasługuje teoria słabych sygnałów, metoda foresight oraz ciąg zarządzania strategicznego, które w połączeniu umożliwiają wypracowanie stanowiska w sprawie kształtu biznesu przyszłości. Przeprowadzone w niniejszej pracy badania teoretyczne potwierdzają przydatność tej wiedzy. Wykorzystanie wymienionych instrumentów rozpoznania przyszłości do nakierowania biznesu na przyszłość zwiększa szanse menedżerów na sukces.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Ansoff H. I., Managing Strategic Surprise by Response to Weak Signals, „California Management Review” 1975, vol. 18, no. 2.
2. Ansoff H. I., Strategic Management, Macmillan Press, London 1979.
3. Badecka I., Skonieczny J., Corporate foresight jako narzędzie badania przyszłości przedsiębiorstwa, Corporate%20foresight_Badecka_Skonieczny, http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/
kzz/artyk_pdf_2009/005_Badecka_Skonieczny.pdf, dostęp 29.09.2016.
4. Falencikowski T., Istota chmury wartości – założenia podstawowe, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości” 2015, t. 32.
5. Falencikowski T., Spójność modelu biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa 2013.
6. Falencikowski T., Zdolności dynamiczne do rozpoznawania nowych możliwości generowania wartości w modelu biznesu, w: Strategiczny wymiar dynamicznych zdolności przedsiębiorstw,
red. K. Krzakiewicz, S. Cyfert, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2017.
7. Foresight technologiczny, t. 1, Organizacja i metody, PARP, http://www.foresight.pl/assets/downloads/publications/Foresight-Technologiczny-Podr%C4%99cznik-Tom1‑Organizacja-
i-, dostęp 29.09.2016,
8. Hiltunen E., The Future Sign and Its Three Dimension, „Futures” 2008, vol. 40, no. 3.
9. Hiltunen E., The Futures Window – a Medium for Presenting Visual Weak Signals to Trigger Employees. Futures Thinking in Organization, Helsinki School of Economics, Working Papers
W-423, April 2007.
10. http://www.foresight.pl/metody-foresightu/analiza-swotc.html
11. https://pl.wikipedia.org/wiki/Analiza_SWOT
12. Koźmiński A. K., Zarządzanie w warunkach niepewności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
13. Kuciński J., Podręcznik metodyki foresight dla ekspertów projektu Foresight regionalny dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza „Akademickie Mazowsze 2030”, Politechnika Warszawska, Warszawa 2010.
14. Nalepka A., Bąk J., Implikacje praktyczne koncepcji słabych sygnałów dla zarządzania strategicznego, http://janek.uek.krakow.pl/~kzzo/2.4.pdf, dostęp 25.09.2017.
15. Porter M. E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1996.
16. Skulimowski A. M. J., Framing New Member States and Candidate Countries Information Society Insights, w: Prospects for a Knowledge-Based Society in the New Members States and
Candidate Countries, red. R. Compano, C. Pascu, Publishing House of the Romanian Academy, Romania 2006.
17. Stabell C. B., Fjeldstad Ø. D., Configuring Value for Competitive Advantage: On Chains, Shops, and Networks, „Strategic Management Journal” 1998, vol. 19.

Pobrania

Opublikowane

2019-08-05

Jak cytować

Falencikowski, T. (2019). Wykorzystanie słabych sygnałów, foresightu i ciągu zarządzania strategicznego w konfiguracji biznesu przyszłości. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (165), 171–182. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.165.10

Numer

Dział

Dział główny