Weak Signals, Foresight and Strategic Management Sequence in Business Configuration in the Future

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.165.10

Keywords:

weak signals, foresight, strategic management sequence, business model, the future of business

Abstract

Contemporary business environment is highly volatile which is why the ability to adapt one’s business to operate in the future becomes a highly pertinent issue. To be successful in business of the future one may need to use knowledge that is already available. Special attention should be paid to weak signals theory, foresight and strategic management sequence which taken together help in working out a position on the future of business. Theoretical studies conducted and discussed in this paper confirm the usefulness of such knowledge. The use of the above mentioned instruments to learn about the future and gear business towards the future increases management chances of success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Ansoff H. I., Managing Strategic Surprise by Response to Weak Signals, „California Management Review” 1975, vol. 18, no. 2.
2. Ansoff H. I., Strategic Management, Macmillan Press, London 1979.
3. Badecka I., Skonieczny J., Corporate foresight jako narzędzie badania przyszłości przedsiębiorstwa, Corporate%20foresight_Badecka_Skonieczny, http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/
kzz/artyk_pdf_2009/005_Badecka_Skonieczny.pdf, dostęp 29.09.2016.
4. Falencikowski T., Istota chmury wartości – założenia podstawowe, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości” 2015, t. 32.
5. Falencikowski T., Spójność modelu biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa 2013.
6. Falencikowski T., Zdolności dynamiczne do rozpoznawania nowych możliwości generowania wartości w modelu biznesu, w: Strategiczny wymiar dynamicznych zdolności przedsiębiorstw,
red. K. Krzakiewicz, S. Cyfert, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2017.
7. Foresight technologiczny, t. 1, Organizacja i metody, PARP, http://www.foresight.pl/assets/downloads/publications/Foresight-Technologiczny-Podr%C4%99cznik-Tom1‑Organizacja-
i-, dostęp 29.09.2016,
8. Hiltunen E., The Future Sign and Its Three Dimension, „Futures” 2008, vol. 40, no. 3.
9. Hiltunen E., The Futures Window – a Medium for Presenting Visual Weak Signals to Trigger Employees. Futures Thinking in Organization, Helsinki School of Economics, Working Papers
W-423, April 2007.
10. http://www.foresight.pl/metody-foresightu/analiza-swotc.html
11. https://pl.wikipedia.org/wiki/Analiza_SWOT
12. Koźmiński A. K., Zarządzanie w warunkach niepewności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
13. Kuciński J., Podręcznik metodyki foresight dla ekspertów projektu Foresight regionalny dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza „Akademickie Mazowsze 2030”, Politechnika Warszawska, Warszawa 2010.
14. Nalepka A., Bąk J., Implikacje praktyczne koncepcji słabych sygnałów dla zarządzania strategicznego, http://janek.uek.krakow.pl/~kzzo/2.4.pdf, dostęp 25.09.2017.
15. Porter M. E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1996.
16. Skulimowski A. M. J., Framing New Member States and Candidate Countries Information Society Insights, w: Prospects for a Knowledge-Based Society in the New Members States and
Candidate Countries, red. R. Compano, C. Pascu, Publishing House of the Romanian Academy, Romania 2006.
17. Stabell C. B., Fjeldstad Ø. D., Configuring Value for Competitive Advantage: On Chains, Shops, and Networks, „Strategic Management Journal” 1998, vol. 19.

Published

2019-08-05

How to Cite

Falencikowski, T. (2019). Weak Signals, Foresight and Strategic Management Sequence in Business Configuration in the Future. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (165), 171–182. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.165.10

Issue

Section

Articles