Pomiar kreatywności pomysłodawców innowacji w przedsiębiorstwie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.162.6

Słowa kluczowe:

pomiar kreatywności, innowacje, innowatorzy, przedsiębiorstwo

Abstrakt

Artykuł ma na celu przedstawienie wyników w zakresie oceny predyspozycji do kreatywnego myślenia pracowników. Zaprezentowano w nim zatem wybrane sposoby badania kreatywności oraz rozróżniono postawę twórczą od zdolności twórczych w kontekście przeprowadzonych badań. Ponadto przedstawiono autorską metodę badania kreatywności i jej zastosowanie w przedsiębiorstwie branży spożywczej. Jest to jeden z przykładów prezentujący procedurę prowadzonych prac  badawczych nad określeniem wpływu kreatywności pracowników na rozwój innowacji w obszarze inżynierii produkcji. Wyniki uzyskane w badanym przedsiębiorstwie pozwoliły na zaobserwowanie pewnej zależności. Innowacja, które uzyskała wysoką ocenę została wytworzona przez innowatora charakteryzującego się wysokim poziomem postawy twórczej i bardzo wysoką oceną z próbki pracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Antosz K., Pacana A., Ocena efektywności wdrożenia metody SMED dla wybranych stanowisk produkcyjnych – studium przypadku, w: Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, t. 1, red. R. Knosala, Oficyna PTZP, Opole 2017, s. 313–321.

Blandford A., Semi–Structured Qualitative Studies, w: The Encyclopedia of Human-Computer Interaction, wyd. 2, red. M. Soegaard, R. F. Dam, Aarhus The Interaction Design Foundation, Denmark 2013.

Grzybowska B., Innowacyjność przemysłu spożywczego w Polsce – ujęcie regionalne, Wydawnictwo UMW, Olsztyn 2012.

Guilford J. P., Inteligence, Creativity and their Educational Implication, Robert R. Knapp Publisher, San Diego 1968.

Karwowski M., Konstelacje zdolności: typy inteligencji a kreatywność, Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa 2005.

Karwowski M., Zagłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości, Wydawnictwo Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009.

Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, red. K. Szmidt, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2009.

Pietrasiński Z., Myślenie twórcze. Wydawnictwo Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1969.

Rynkiewicz A., Normy i normalizacja, w: Psychometria. Podstawowe zagadnienia, red. K. Fronczyk, WSFIZ, Warszawa 2009.

Silvia P. J., Winterstein B. P., Willse J. T., Barona C. M., Cram J. T., Hess K. I., Martinez J. L., Richard C. A., Assessing Creativity with Divergent Thinking Tasks: Exploring the Reliability and Validity of New Subjective Scoring Methods, „Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts” 2008, no. 2, s. 68–85.

Szmidt K., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007.

Tomczak-Horyń K., Knosala R., Ocena poziomu wprowadzonych innowacji w wybranych przedsiębiorstwach, w: Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, t. 1, red. R. Knosala, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole 2018, s. 130–138.

Tomczak-Horyń K., Knosala R., Ocena próbki pracy innowatorów, w: Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, t. 1, red. R. Knosala, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole 2017, s. 118–126.

Tomczak-Horyń K., Knosala R., Projekt systemu oceny kreatywności pracowników przedsiębiorstw produkcyjnych, „Zarządzanie Przedsiębiorstwem” 2016, nr 2, s. 34–39.

Tomczak-Horyń K., Knosala R., The Study Project on Employees Creativity Effect on Innovation in a Manufacturing Company, w: Proceedings of the 30th International Business Information Managment Association Conference, red. K. S. Soliman, Madrit 2017, s. 1918–1926.

Pobrania

Opublikowane

2019-08-07

Jak cytować

Knosala, R., Tomczak-Horyń, K., & Wasilewska, B. (2019). Pomiar kreatywności pomysłodawców innowacji w przedsiębiorstwie. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (162), 77–88. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.162.6

Numer

Dział

Dział główny