Measurement of Creativeness of Corporate Innovation Initiators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.162.6

Keywords:

creativeness measurement, innovation, innovators, company

Abstract

The article is aimed at the presentation of results in the area of appraisal of predisposition of staff to think creatively. In this connection, it presents selected methods of examination of creativeness and differentiates a creative attitude from creative skills in the context of the conducted research. It introduces the author’s designed method of examination of creativeness and its application in a food industry company. It is one of the examples presenting the procedure of conducted research of the impact of staff creativity on the development of innovation in production engineering. The results obtained in the examined company allowed for the observation of a certain dependence. The innovation which was highly appraised was created by the innovator characterized by a high level of creative attitude and very high appraisal of the work sample.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antosz K., Pacana A., Ocena efektywności wdrożenia metody SMED dla wybranych stanowisk produkcyjnych – studium przypadku, w: Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, t. 1, red. R. Knosala, Oficyna PTZP, Opole 2017, s. 313–321.

Blandford A., Semi–Structured Qualitative Studies, w: The Encyclopedia of Human-Computer Interaction, wyd. 2, red. M. Soegaard, R. F. Dam, Aarhus The Interaction Design Foundation, Denmark 2013.

Grzybowska B., Innowacyjność przemysłu spożywczego w Polsce – ujęcie regionalne, Wydawnictwo UMW, Olsztyn 2012.

Guilford J. P., Inteligence, Creativity and their Educational Implication, Robert R. Knapp Publisher, San Diego 1968.

Karwowski M., Konstelacje zdolności: typy inteligencji a kreatywność, Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa 2005.

Karwowski M., Zagłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości, Wydawnictwo Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009.

Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, red. K. Szmidt, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2009.

Pietrasiński Z., Myślenie twórcze. Wydawnictwo Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1969.

Rynkiewicz A., Normy i normalizacja, w: Psychometria. Podstawowe zagadnienia, red. K. Fronczyk, WSFIZ, Warszawa 2009.

Silvia P. J., Winterstein B. P., Willse J. T., Barona C. M., Cram J. T., Hess K. I., Martinez J. L., Richard C. A., Assessing Creativity with Divergent Thinking Tasks: Exploring the Reliability and Validity of New Subjective Scoring Methods, „Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts” 2008, no. 2, s. 68–85.

Szmidt K., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007.

Tomczak-Horyń K., Knosala R., Ocena poziomu wprowadzonych innowacji w wybranych przedsiębiorstwach, w: Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, t. 1, red. R. Knosala, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole 2018, s. 130–138.

Tomczak-Horyń K., Knosala R., Ocena próbki pracy innowatorów, w: Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, t. 1, red. R. Knosala, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole 2017, s. 118–126.

Tomczak-Horyń K., Knosala R., Projekt systemu oceny kreatywności pracowników przedsiębiorstw produkcyjnych, „Zarządzanie Przedsiębiorstwem” 2016, nr 2, s. 34–39.

Tomczak-Horyń K., Knosala R., The Study Project on Employees Creativity Effect on Innovation in a Manufacturing Company, w: Proceedings of the 30th International Business Information Managment Association Conference, red. K. S. Soliman, Madrit 2017, s. 1918–1926.

Published

2019-08-07

How to Cite

Knosala, R., Tomczak-Horyń, K., & Wasilewska, B. (2019). Measurement of Creativeness of Corporate Innovation Initiators. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (162), 77–88. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.162.6

Issue

Section

Articles