Motywowanie pracowników do zachowań kreatywnych – perspektywa kadry menadżerskiej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.161.9

Słowa kluczowe:

kreatywność, motywowanie, menadżerowie

Abstrakt

Celem artykułu jest identyfikacja działań motywujących pracowników do zachowań twórczych, podejmowanych przez polską kadrę kierowniczą. Artykuł składa się z części teoripoznawczej oraz empirycznej, zawierającej wyniki badań przeprowadzonych wśród 60 przedstawicieli kadry kierowniczej. Wyniki badań wskazują, że w znacznej części przedsiębiorstw pracownicy nie są zachęcani do wyrażania swojego potencjału kreatywnego przez narzędzia finansowe lub narzędzia te stosowane są w bardzo ograniczonym zakresie. W myśleniu menadżerów o motywowaniu do zachowań twórczych zaciera się granica między „motywowaniem do…” i „tworzeniem warunków do…”. Dominuje przekonanie, że
emanacja kreatywności stanowi naturalną, wewnętrzną potrzebę pracowników, zatem rola organizacji ogranicza się do stwarzania możliwości do działań twórczych. Jednocześnie respondenci w większości przypadków działania motywujące do wykorzystywania potencjału kreatywności ocenili jako mało skuteczne lub stwierdzili, że w ich środowisku pracy ich nie ma. Badani menadżerowie są świadomi wartości kreatywności pracowników dla organizacji, ale znaczna ich część nie odczuwa osobistej odpowiedzialności za zachęcanie podwładnych do zachowań twórczych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Amabile T. M., Componential Theory of Creativity, Harvard Business School 2012.
2. Bajer M., Leenders R. T., Oldham G. R., Vadera A. K., Win or Lose the Battle for Creativity:
The Power and Perils of Intergroup Competition, „Academy of Management Journal” 2010,
vol. 3, no. 4.
3. Bissola R., Imperatori B., Organizing Individual and Collective Creativity: Flying in the Face of
Creativity, „Creative Industries Journal” 2011, vol. 20, no. 2.
4. Collins M., Creativity and the Organization, „IMPO” 2012, November/December.
5. Czerw A., Jak stymulować kreatywność w organizacji?, http://www.competitiveskills.pl
6. Frese M., Fayad D., Personal Initiative: An Active Performance Concept for Work in the 21 st.
Century, „Research in Organizational Behavior” 2001, vol. 23.
7. Girdauskiene L., The Key Factors for Creativity Implementation and Knowledge Creation in an
Organization: The Structural Approach, „Economics and Management” 2013, vol. 18, no. 1.
8. Karpacz J., Kreatywność przedsiębiorców jako determinanta poszukiwania szans, „Przegląd
Organizacji” 2011, nr 1.
9. Lumpkin G. T., Lichtenstein B. B., The Role of Organizational Learning in the Opportunity
– Recognition Process, „Entrepreneurship. Theory & Practice” 2005, vol. 60, no. 3.
10. Marjolein C. J., de Stobbeleir K., de Clippeleer I., The Antecedents of Creativity Revisited: A Process
Perspective, „Creative Industries Journal” 2014, vol. 23, no. 2.
11. Moczydłowska J. M., Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników,
Wydawnictwo Difin, Warszawa 2008.
12. Moczydłowska J. M., Motivating Employees to Creative Behaviours in the Practice of Polish Small
and Medium Enterprises, w: Human Potential Management in a Company. Communication,
red. S. Borkowski, R. Bobàk, Tomas Bata University in Zlin, Zlin 2011.
13. Moczydłowska J. M., Professional Psychological Challenges in the Perception of Managers,
w: Toyotarity. Human Resources Management, red. S. Borkowski, J. Rosak-Szyrocka, Publisher
University of Maribor, Celje 2012.
14. Radwiłowicz R., Zaproszenie do samowiedzy, czyli o teorii treści i form samoświadomości,
Kwartalnik Naukowy „Prometeusz” 2005, nr 4.
15. Richtnér A., Löfsten H., Managing in Turbulence: How the Capacity for Resilience Influences
Creativity, „R&D Management” 2014, vol. 44, no. 2.
16. Rodhause S., Defining the Creative Industries, „Creative Industries Journal” 2009, vol. 1.
17. Romanowska M., Kształtowanie wartości firmy w oparciu o kapitał intelektualny, w: Systemy
informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa, red. R. Borowiecki,
M. Romanowska, Difin, Warszawa 2001.
18. Siedel S., Toward a Theory of Managing Creativity-intensive Processes: a Creative Industries
Study, „Information System and e-Business Management” 2011, vol. 9.
19. Skrzypek E., Kreatywność a zarządzanie wiedzą, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej
Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” 2014, t. 24, nr 1.
20. Szczepańska-Woszczyna K., Kompetencje menedżerskie w obszarze kreatywności i innowacyjności,
„Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie” 2014, nr 1.
21. Wojtczuk-Turek A., Rozwijanie kompetencji twórczych, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie,
Warszawa 2010.
22. Woodman R. W., Sawyer J. E., Griffin R. W.: Toward a theory of organizational creativity, „Academy
of Management Review” 1993, vol. 18 (2).
23. Zdonek I., Zdonek D., Analiza procesu twórczego i zawodów kreatywnych w Polsce, „Zeszyty
Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie” 2015, zeszyt 80, nr 1933.

Pobrania

Opublikowane

2019-08-16

Jak cytować

Moczydłowska, J. M. (2019). Motywowanie pracowników do zachowań kreatywnych – perspektywa kadry menadżerskiej. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (161), 123–132. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.161.9

Numer

Dział

Dział główny