Inteligencja organizacji w erze IR 4.0
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2018.161.6Słowa kluczowe:
inteligencja organizacji, profil inteligencji organizacji ery IR 4.0, wymagania Industry 4.0, konkurencyjność w erze Industry 4.0Abstrakt
Globalizacja, postęp technologiczny, społeczny i kulturowy, a także czwarta rewolucja przemysłowa (IR 4.0) kształtują specyficzne środowisko dla współczesnych przedsiębiorstw. Zwłaszcza IR 4.0 stawia przed nimi niespotykane dotąd wyzwania i priorytety. Organizacje, chcące zapewnić powodzenie swych działań rynkowych, muszą w związku z tym wykazywać się specyficzną dla tej ery inteligencją organizacyjną tzw. inteligencją IR 4.0. Celem opracowania jest próba zasygnalizowania, w jaki sposób kształtuje się profil inteligencji organizacji w wieku IR 4.0 i jaki ma on wpływ na zdolność konkurowania przedsiębiorstw w środowisku IR 4.0. Dla realizacji tego zadania dokonano analizy literatury z zakresu zarządzania strategicznego, zarządzania organizacją, zarządzania zasobami ludzkimi, psychologii biznesu oraz istoty koncepcji IR 4.0. Artykuł ma charakter poglądowy i koncepcyjny. Dla przedstawienia wyników badań wykorzystano metodę opisową.
Downloads
Bibliografia
2016, University of Zielona Góra, vol. 20, no. 1.
2. Adamik A., Creating of Competitive Advantage in the Age of Industry 4.0, „Organizacja i Kierowanie”
2018.
3. Adamik A. Nowicki M., Dynamizowanie działalności przedsiębiorstw poprzez współpracę
na płaszczyźnie wirtualnej, w: Strategie przedsiębiorstw w sieci, red. J. Szostak, „Zeszyty
Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu” 2017, 19.
4. Ahmad-Mughal S., Nisar Q. A., Othman N., Kamil B. A. M., Do Emotional Intelligence & Organizational
Politics Influence the Employee Work Behaviors and Attitudes? Mediating Role of
Political Skill, „Jurnal Pengurusan” 2017, 51.
5. Albrecht C., Organizational Intelligence & Knowledge Management: Thinking outside the Silos,
www.karlalbrecht.com
6. Bawany S., The Future of Leadership in The Fourth Industrial Revolution, „Leadership Excellence
Essentials” 2017, 12, HR.com
7. Bratianu C., Vasilache S., Jianu I., In Search of Intelligent Organizations, „Management & Marketing,
Economic Publishing House” 2006, vol. 1 (4).
8. Choo C. W., Information Management for the Intelligent Organization: The Art of Scanning, the
Environment, „ASIS&T Monograph Series” 2002.
9. Cognos, Cognos & Business Intelligence: What Is Business Intelligence?, Cognos Corporation,
http://www.cognos.com/products/cognos8businessintelligence/businessvalue/whatis-business-
intelligence.html, July, 2007.
10. Davenport T. H., Harris J. G., Morison R., Analytics at Work: Smarter Decisions, Better Results,
Harvard Business Press, Boston 2010.
11. Davydoff D., The Benefits of Integrating Intelligence and Investigative Analysis, „Security” 2018,
January, SecurityMagazine.com
12. Dubey R., An Assiduous Study on Linkage between Competitive Inelligence and Field Leadership
for Organizational Development, „International Journal of Information, Business and
Management” 2013, vol. 5, no. 2.
13. Falencikowski T., Wyróżniki modelu biznesu przedsiębiorstwa inteligentnego, w: Zarządzanie
przedsiębiorstwem inteligentnym – wybrane zagadnienia, red. S. Gregorczyk, W. Mierzejewska,
Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2016.
14. Faletta S., Combs W., The Organizational Intelligence Model in Context, „OD PRACTITIONER”
2018, vol. 50, no. 1.
15. Geissbauer R., Vedso J., Schrauf S., Industry 4.0: Building the Digital Enterprise: 2016 Global
Industry 4.0 Survey, PwC (PricewaterhouseCoopers), 2016.
16. Ginter A., Kałuża H., Inteligentna organizacja jako źródło sukcesu organizacji na wybranym
przykładzie, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”,
Seria: Administracja i Zarządzanie 2013, 97.
17. Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce. W jaki sposób inteligencja emocjonalna
pomaga odnieść sukces zawodowy, Media Rodzina, Poznań 1999.
18. Hesselbein F., Lider przyszłości. Inspiracje, Business Press, Warszawa 1997.
19. Jafri H., Dem C., Choden S., Emotional Intelligence and Employee Creativity: Moderating Role
of Proactive Personality and Organization Climate, „Business Perspectives Research” 2016, 4 (1).
20. Jourdan Z., Rainer R. K., Marshall T. E., Business Intelligence: An Analysis of the Literature,
„Information Systems Management” 2008, no. 25 (2).
21. Karaś E., Piasecka-Głuszak A., Nowy wymiar organizacji – organizacja ucząca się i inteligentna,
„Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu” 2014, nr 3 (41).
22. Kesler G., Kates A., Oberg A., Design Smart Decision-Making into the Organization, „PEOPLE
+ STRATEGY” 2016, summer, vol. 39, iss. 3.
23. Kopp J., Basi J., Study of Readiness of Czech Companies to the Industry 4.0, „Journal of System
Integration” 2017, 3.
24. Kowalczyk E., Psychospołeczne uwarunkowania negocjacji gospodarczych, Wydawnictwo AE
w Poznaniu, Poznań 2001.
25. Leon F., Atanasiu G., Integrating Artificial Intelligence into Organizational Intelligence, „Management
& Marketing”, Economic Publishing House 2005.
26. Lonnqvist A., Pirttimaki V., The Measurement of Business Intelligence, „Business Intelligence”
2006, no. 23 (1).
27. Meisler G., Exploring Emotional Intelligence, Political Skill, and Job Satisfaction, „Employee
Relations” 2014, 36 (3).
28. Mikuła B., Organizacje oparte na wiedzy, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 2006.
29. Monitorowanie otoczenia: przepływ i bezpieczeństwo informacji. W stronę inteligencji przedsiębiorstwa,
red. R. Borowiecki, M. Kwieciński, Zakamycze, Kraków 2003.
30. Neeley T., Global Teams That Work, „Harvard Business Review” 2015, 93, no. 10.
31. Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
2006.
32. Olszak C. M., Tworzenie i wykorzystywanie systemów Business Intelligence na potrzeby współczesnej
organizacji, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice 2007.
33. Olszak C. M., Analiza i ocena dorobku naukowego z zakresu Business Intelligence – wybrane
zagadnienia, w: Systemy inteligencji biznesowej jako przedmiot badań ekonomicznych,
red. C. Olszak, E. Ziemba, „Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu
Ekonomicznego w Katowicach” 2012.
34. Olszak C. M., Ziemba Z., Business Intelligence as a Key to Management of an Enterprise,
w: Informing Science and IT Education, red. E. Cohen, E. Boyd, The Informing Science Institute,
Santa Rosa 2003.
35. Porter M. E., Heppelmann J. E., How Smart, Connected Products are Transforming Competition,
„Harvard Business Reviev” 2016, 92.
36. SAS, Information Evaluation Model, http://www.sas.com/software/iem/, wrzesień 2011.
37. Schwab K., The Fourth Industrial Revolution, Crown Business, Penguin Random House, New
York 2017.
38. Shamim S., Cang S., Yu H., Li Y., Management Approaches for Industry 4.0: A Human Resource
Management Perspective, Proceedings of the 2016 IEEE Congress on Evolutionary Computation
(CEC), Vancouver, BC, Canada, 24–29 July 2016.
39. Shanker M., Bin Sayeed O., Organizational Commitment: Some Linkages with Emotional Intelligence,
„The Indian Journal of Industrial Relation” 2015, vol. 51, no. 2.
40. Simson D., Znaczenie inteligencji kulturowej w zarządzaniu międzynarodowymi zespołami
projektowymi, „Horyzonty Polityki” 2017, vol. 8, no. 23.
41. Sternberg R. J., Sternber K., Cognitive Psychology, Wadsworth Publishing Company, 2015.
42. Sydänmaanlakka P., An Intelligent Organization. Integrating Performance, Competence and
Knowledge Management, Capstone, London 2002.
43. Szapiro T., Co decyduje o decyzji, PWN, Warszawa 1993.
44. Thannhuber M. J., The Inteligent Enterprise: Theoretical Concepts and Practical Implications,
PhysicaVerlag, A Springer Company, New York 2005.
45. What is Industry 4.0?, DIN – German Institute for Standardization, http://www.din.de/en/
innovation-and-research/industry-4-0/what-is-industry-4-0, data dostępu 13.03.2017.
46. Williams W. S., The Profit Impact of Business Intelligence, Morgan Kaufmann, San Francisco
2007.
47. Wixom B. H., Watson H. J., The BI-Based Organization, „International Journal of Business
Intelligence Research” 2010.
48. Zakrzewska-Bielawska A., Struktury organizacyjne sprzyjające odnowie organizacyjnej przedsiębiorstw:
ambidextrous approach, „Management Forum” 2015, vol. 3, no. 1.