Propozycje kryteriów oceny rozpraw doktorskich o orientacji zawodowej/praktycznej (na przykładzie nauk o zarządzaniu)
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2018.160.1Słowa kluczowe:
studia doktoranckie, doktor zarządzania biznesem (DBA), rozprawy doktorskie, kryteria recenzji rozprawAbstrakt
Celem artykułu jest dokonanie przeglądu dyskusji i ustaleń badawczych uzasadniających tezę o konieczności stosowania odmiennych kryteriów oceny dwóch różnych typów rozpraw doktorskich: tradycyjnych, „badawczych” rozpraw typu PhD (doktor filozofii) oraz rozpraw o profilu zawodowo-praktycznym typu DBA (doktor zarządzania biznesem). Artykuł zawiera omówienie trzech szczegółowych zagadnień. Pierwsza część dotyczy braku precyzji w określeniu kryteriów oceny rozpraw doktorskich oraz dowolności interpretacji profili dyplomów i rozpraw doktorskich. W drugiej części omówiona została kwestia identyczności lub rozdzielności kryteriów oceny dysertacji doktorskich realizowanych w ramach studiów doktoranckich zorientowanych akademicko lub zawodowo (przykład DBA). Punktem wyjścia dla tej analizy jest krótkie omówienie wyróżniających cech doktoratów zawodowych. Trzecia część zawiera propozycję kryteriów oceny rozpraw doktorskich o profilu zawodowym autorstwa prof. N. Maheran Nik Muhammad – malezyjskiej badaczki studiów doktoranckich DBA. Wspomniana propozycja zestawu kryteriów recenzji rozpraw DBA jest rozwinięciem wcześniejszych prac badawczych przeprowadzonych przez dwa zespoły badaczy australijskich.
Downloads
Bibliografia
Dokumenty prawne
Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach
i tytule w zakresie sztuki, tekst jedn.: Dz.U. 2017, poz. 1789
Ustawa z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym
oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2017, poz. 859
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 września 2011 r. w sprawie
kryteriów oceny osiągnięć osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora habilitowanego,
Dz.U. 2011, Nr 196, poz. 1165
Wydawnictwa zwarte
Bielecki P., 2017, Model zawodowych studiów doktoranckich w zakresie biznesu jako novum
edukacji menedżerskiej, [w:] R. Bartkowiak, M. Matusewicz (red.), Paradygmaty w naukach
ekonomicznych. Wyzwania XXI wieku, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa
Kraśniewski A. i in., 2017, Opracowanie programów studiów doktoranckich o zróżnicowanych
profilach, MNiSW, Warszawa
Kwiek M. i in., 2016, Projekt założeń do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, Uniwersytet
im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań
Perry C., McPhail J., Brown L., 2001, How Are Social Science Theses Like Those in Marketing
Examined, [w:] Proceedings Australia and New Zeeland Marketing Academy Conference (ANZMAC
, Massey University, Auckland
Plus ratio quam vis consuetudinis. Reforma nauki i akademii w Ustawie 2.0. Projekt założeń do
ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, 2017, A. Radwan (red.), Oficyna Allerhanda, Kraków
Propozycja założeń do ustawy regulującej system szkolnictwa wyższego, 2017, kierownik projektu:
prof. dr hab. Hubert Izdebski, Uniwersytet SWPS, Warszawa
Artykuły prasowe i okolicznościowe
Kopeć M., Zydorowicz P., 2016, O tym, co ważne w rozprawach doktorskich – kryteria oceny
rozpraw doktorskich, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, vol. 4, no. 1
Perry C., Cavaye A., 2004, Australian Universities’ Examination Criteria for DBA Dissertations,
„International Journal of Organisational Behaviour”, vol. 7 (5)
Sarros J. C., Willis R. J., Fisher R., Storen A., 2005, DBA Examination Procedures and Protocols,
„Journal of Higher Education Policy and Management”, vol. 27, no. 2
Materiały internetowe
Association of Masters in Business Administration, Criteria for the Accreditation of DBA
Programmes, http://www.mbaworld.com/Accreditation/DBA-Guide.aspx, dostęp 1.02.2016
Bologna Seminar. Doctoral Programmes for the European Knowledge Society, Salzburg, 3–5 February
, http://www.eua.be/eua/jsp/en/upload/Salzburg_Report_final.1129817011146.
pdf, dostęp 30.11.2016
DBA Accreditation Criteria, Association of Masters in Business Administration, https://www.
mbaworld.com/accreditation/dba-guide, dostęp 29.01.2017
Doctor of Business Administration Compass, https://www.dba-compass.com/News/Professional-
doctorates-in-Management-Report-2017, dostęp 28.03.2017
Maheran N. Nik Muhammad, Supervising and Examining DBA Dissertations: The Irony, https://
www.academia.edu/14316773/SUPERVISING_AND_EXAMINING_DBA_DISSERTATION_
THE_IRONY, dostęp 16.03.2017
MNiSW, 2016, Ustawa 2.0. Konkurs na założenia do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym,
http://www.nauka.gov.pl/ustawa20/, dostęp 17.03.2017
Projekt ustawy o zmianie ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach
i tytule w zakresie sztuki oraz niektórych innych ustaw (przyjęty przez rząd 31.01.2017 r.), http://
www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/agent.xsp?symbol=RPL&Id=RM-10-7–17, dostęp 11.03.2017
The Promise of Business Doctoral Education. Setting the Pace for Innovation, Sustainability, Relevance,
and Quality. Report of the AACSB International Doctoral Education Task Force, AACSB
International, 2013, http://www.aacsb.edu/-/media/aacsb/publications/research-reports/thepromise-
of-business-doctoral-education.ashx?la=en, dostęp 12.03.2017