Kapitał ludzki w perspektywie strategicznej i operacyjnej - aspekty metodologii badań
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.3Słowa kluczowe:
kapitał ludzki, zarządzanie kapitałem ludzkim, pomiar kapitału ludzkiegoAbstrakt
W artykule zaprezentowano krytyczne stanowisko wobec aktualnych koncepcji mierzenia jakości i efektywności kapitału ludzkiego w organizacji. Wykazano, że zbieżności w stosowanych metodach i technikach pomiaru, analizy i oceny kapitału ludzkiego w organizacji mają swe źródło w praktyce selektywnego ujęcia zasobów ludzkich i przyjmowania wybiórczego kontekstu ich funkcjonowania w środowisku organizacyjnym. Na gruncie podjętej krytyki przedstawiono koncepcję analizy kapitału ludzkiego w układzie sprzężenia zwrotnego perspektyw: strategicznej aktywności i operacyjnej działalności organizacji. Kapitał ludzki integruje obie perspektywy i zarazem weryfikuje ich współzależność w modelu biznesowym każdej organizacji.
Downloads
Bibliografia
2. Baron A., Armstrong M. [2012], Zarządzanie kapitałem ludzkim. Uzyskiwanie wartości doda¬nej dzięki ludziom, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa.
3. Begg D. [1992], Makroekonomia, PWE, Warszawa.
4. Bochniarz P., Gugała K. [2005], Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie, Poltext, Warszawa.
5. Bonikowska M. [2015], Kapitał ludzki jako wartość firmy. Narzędzie Pomiaru Kapitału Ludz¬kiego - wdrożenie, analiza i wnioski, PARP, Warszawa.
6. Bratnicki M., Strużyna J. (red.) [2001], Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wydawnic¬two Akademii Ekonomicznej, Katowice.
7. Brennan N., Connell B. [2000], Intellectual Capital: Current Issues and Policy Implications, „Journal of Intellectual Capital”, vol. 1, no. 3.
8. Ciekanowski Z. [2014], Kapitał ludzki najistotniejszym elementem w organizacji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”, nr 101.
9. Czajka Z. [2011], Gospodarowane kapitałem ludzkim, Wydawnictwo Uniwersytetu w Bia-łymstoku, Białystok.
10. Dach Z. [2007], Mikroekonomia dla studiów licencjackich, Wydawnictwo Naukowe SYNABA, Kraków.
11. Dzinkowski R. [2006], The Measurement and Management of Intellectual Capital, http://ciber- conta.unizar.es/ftp/pub/docs/IntellCapital_IFAC.pdf
12. Dziuba D. [2005], Gospodarki nasycone informacją i wiedzą. Podstawy ekonomiki sektora infor-macyjnego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
13. Dziwulski J. [2012], Zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji inteligentnej, w: Zarzą¬dzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej, red. W. Harasim, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji, Warszawa.
14. Edvinsson L., Malone M.S. [2001], Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
15. Fitz-Enz J. [2001], Rentowność inwestycji w kapitał ludzki, Wolters Kluwer, Kraków.
16. Gilejko L. [2002], Partnerzy społeczni. Konflikty, kompromisy, kooperacja, Poltext, Warszawa.
17. Gołębski M., Wojtkowiak B. [2012], Znaczenie pomiaru kapitału ludzkiego w kreowaniu war¬tości przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finan-sowe, Ubezpieczenia”, nr 56.
18. Harasim W. [2012], Zarządzanie zasobami ludzkimi i kapitałem ludzkim, w: Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej, red. W. Harasim, Wydawnictwo Wyż¬szej Szkoły Promocji, Warszawa.
19. Harasim W, Dziwulski J. [2013], Pomiar kapitału ludzkiego, „Zarządzanie. Teoria i Prak-tyka”, nr 1 (7).
20. Harasim W., Dziwulski J. [2014], Nowoczesne zarządzanie organizacją publiczną w erze cyfrowej, w: Człowiek i organizacja - dylematy współczesnego zarządzania, red. W. Harasim, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji, Warszawa.
21. Janowska Z. [2002], Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa.
22. Jurek M. [2001], Kapitał intelektualny jako czynnik wpływający na wartość przedsiębiorstwa, w: Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, red. E. Urbańczyk, Uni-wersytet Szczeciński, Szczecin.
23. Kasiewicz S., Rogowski W., Kicińska M. [2006], Kapitał intelektualny. Spojrzenie z perspek-tywy interesariuszy, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
24. Kugel M. [2013], Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie, w: Człowiek i organizacja - dyle¬maty współczesnego zarządzania, red. W. Harasim, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji, Warszawa.
25. Marr B., Moustaghfir K. [2005], DefiningIntellectual Capital: A Three Dimensional Approach, „Management Decision”, vol. 43, no. 9.
26. Miciuła I., Miciuła K. [2015], Metody pomiaru wartości kapitału ludzkiego, „Współczesne Problemy Ekonomiczne”, nr 11.
27. Miller J.C., Whiting R.H. [2005], Voluntary Disclosure of Intellectual Capital and the Hidden Value, referat wygłoszony na konferencji AFAANZ, Melbourne, 3-5 lipca.
28. Pietruszka-Ortyl A. [2007], Kapitał intelektualny organizacji, w: Podstawy zarządzania przed-siębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy, red. M. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl, A. Potocki, Difin, Warszawa.
29. Pocztowski A. [2003], Najlepsze praktyki zarządzania zasobami ludzkimi w Polsce, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
30. Roos G., Roos J. [1997], Measuring Your Companys Intellectual Performance, „Long Range Planning”, June.
31. Skrzypek E. [2018], Jakość i wiedza narzędziem doskonalenia zarządzania w warunkach nowej gospodarki, w: Wielowymiarowość zarządzania XXI wieku, red. M. Jakubiec, A. Barcik, Wydaw¬nictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej, Bielsko Biała.
32. Sopińska A. [2010], Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa. Analiza i pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, wyd. II, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
33. Stewart T.A. [2001], The Wealth of Knowledge. Intellectual Capital and the Twenty-First Cen- tury Organization, Nicholas Brealey Publishing, Londyn.
34. Sułkowski Ł. [2005], Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Toruń.
35. Sveiby K.E. [1989], The Invisible Balance Sheet: Key Indicators for ccounting, Control and Valu- ation of Know-How Companies, Affarsvarlden/Ledarskap, Stockholm.
36. Wachowiak P. (red.) [2005], Pomiar kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Oficyna Wydaw¬nicza SGH, Warszawa.
37. Wyrzykowska B. [2008], Pomiar kapitału ludzkiego w organizacji, „Zeszyty Naukowe SGGW Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej”, nr 66.
38. Zwell M., Ressler R. [2000], Powering the Human Drivers of Financial Performance, „Strate- gic Finance”, vol. 81, no. 11.
39. Żemigała M. [2008], Jakość w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, Placet, Warszawa.