Zarządcze aspekty logistyki jako determinanty rozwoju potencjałów strategicznych przedsiębiorstwa

Autor

  • Rafał Matwiejczuk Uniwersytet Opolski

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.8

Słowa kluczowe:

logistyka, koncepcja logistyki, zarządzanie, potencjały strategiczne

Abstrakt

Przedsiębiorstwa stale poszukują sposobów tworzenia przewagi konkurencyjnej. W procesie budowa­nia tej przewagi istotne znaczenie mają potencjały strategiczne przedsiębiorstwa, obejmujące przede wszystkim zasoby, zdolności oraz kompetencje. W rozwoju tych potencjałów ważną rolę odgrywa lo­gistyka. Celem artykułu jest identyfikacja zarządczych aspektów logistyki oraz przesłanek ich oddzia­ływania na rozwój potencjałów strategicznych przedsiębiorstwa.

Artykuł ma charakter koncepcyjny. Na początku przedstawiono pokrótce istotę logistyki jako koncep­cji zarządzania przepływami towarów i informacji oraz najważniejsze fazy w jej rozwoju. Następnie zaprezentowano istotę i znaczenie potencjałów strategicznych przedsiębiorstwa. Ostatnia część arty­kułu została poświęcona identyfikacji zarządczych aspektów logistyki oraz przesłanek ich oddziaływa­nia na rozwój potencjałów strategicznych przedsiębiorstwa, w kontekście wyników badań światowych, a także badań prowadzonych w Katedrze / Zakładzie Logistyki i Marketingu Uniwersytetu Opolskiego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Blaik P. [2009], Nowoczesna koncepcja logistyki jako systemowa determinanta zarządzania przedsiębiorstwem, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka”, nr 5.
2. Blaik P [2015], Efektywność logistyki. Aspekt systemowy i zarządczy, PWE, Warszawa.
3. Blaik P [2017], Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania, PWE, Warszawa.
4. Blaik P, Bruska A., Kauf S., Matwiejczuk R. [2013], Logistyka w systemie zarządzania przed-siębiorstwem. Relacje i kierunki zmian, PWE, Warszawa.
5. Day G.S., Wensley R. [1988], Assessing Advantage: A Framework of Diagnosing Competitive Superiority, „Journal of Marketing”, vol. 52, no. 2.
6. Deepen J. [2007], Logistics OutsourcingRelationships. Measurements, Antecedents, and Effects of Logistics Outsourcing Performance, Physica-Verlag, A Springer Company, Heidelberg.
7. Dehler M. [2001], Entwicklungsstand der Logistik. Messung - Determinanten - Erfolgswirkun- gen, DU-Verlag, Wiesbaden.
8. Delfmann W., Dangelmaier W., Gunthner W., Klaus P, Overmeyer L., Rothengatter W., Weber J., Zentes J., Working group of the Scientific Advisory Board of German Logistics Asso- ciation (BVL) [2010], Towards a Science of Logistics: Cornerstones of a Framework of Under- standing of Logistics as an Academic Discipline, „Logistics Research”, vol. 2, no. 2.
9. Gierszewska G., Romanowska M. [2002], Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, War¬szawa.
10. Gopfert I. (red.) [2006], Logistik der Zukunft - Logistics for the Future, Verlag Gabler, Wiesba¬den.
11. Klaus P. [2009], Logistics Research: A 50 Years’ March of Ideas, „Logistics Research”, vol. 1.
12. Krupski R. [2006], Kierunki rozwoju ujęcia zasobowego zarządzania strategicznego, w: Zarzą-dzanie strategiczne. Ujęcie zasobowe, red. R. Krupski, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Seria: Zarządzanie i Marketing”.
13. Matwiejczuk R. [2014], Kompetencje logistyki w tworzeniu przewagi konkurencyjnejprzedsię- biorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
14. Mikus B. [2003], Strategisches Logistikmanagement. Ein markt-, prozess- und ressourcenorier- ties Konzept, Deutscher Universitats Verlag / GWV Fachverlage, Wiesbaden.
15. Prockl G. [2007], Logistik-Management im Spannungsfeld zwischen wissenschaftlicher Erkldrung und praktischer Handlung, Deutscher Universitats Verlag / GWV Fachverlage, Wiesbaden.
16. Schulze M. [2007], Prozesskostenorientierte Gestaltung von Wertschopfungsketten, Deutscher Universitats-Verlag, Wiesbaden.
17. Weber J. [2002], Logistik- und Supply Chain Controlling, Schaffer-Poeschel Verlag, Stuttgart.

Pobrania

Opublikowane

2019-10-16

Jak cytować

Matwiejczuk, R. . (2019). Zarządcze aspekty logistyki jako determinanty rozwoju potencjałów strategicznych przedsiębiorstwa. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (175), 105–114. https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.8

Numer

Dział

Dział główny