Interesariusze w procesie formułowania celów strategicznych gmin i zasady ich współdziałania
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.13Słowa kluczowe:
strategia, cel strategiczny, interesariusze, współzarządzanie, zarządzanie strategiczneAbstrakt
Proces formułowania celów strategicznych gminy następuje przy współudziale różnych podmiotów i osób powiązanych z gminą. Zarządzający gminami angażują innych interesariuszy gminy, przede wszystkim w celu poznania ich opinii na temat sytuacji gminy i jej otoczenia oraz identyfikacji ich potrzeb. W artykule zawarto wybrane wyniki badania na temat kryteriów i uwarunkowań wyboru celów strategicznych gmin w perspektywie współzarządzania. Zrealizowane badanie miało charakter pilotażowy i objęto nim czterdzieści gmin województwa wielkopolskiego. Przeprowadzono wywiady bezpośrednie z osobami biorącymi udział w zarządzaniu gminami, w siedzibach urzędów gmin. W artykule zidentyfikowano podmioty, które zdaniem zarządzających gminami powinny uczestniczyć w procesie formułowania celów strategicznych gminy. Wskazano kryterium wyboru celów strategicznych, odnoszące się bezpośrednio do interesariuszy gminy. Ponadto rozpoznano zasady (warunki) dobrego współdziałania zarządzających gminami z interesariuszami przy wyborze celów strategicznych gmin.
Downloads
Bibliografia
1. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Dz.U. z 1998 r. nr 91, poz. 578.
Wydawnictwa zwarte i artykuły
1. Austen A., Czakon W. [2012], Znaczenie interesariuszy dla zarządzania organizacjami publicznymi, w: Wykorzystanie analizy interesariuszy w zarządzaniu organizacją zdrowotną, red. A. Frączkiewicz-Wronka, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice.
2. Bryson J.M. [2004], What to Do When Stakeholders Matter. Stakeholder Identification and Analysis Techniques, „Public Management Review”, vol. 6, no. 1, s. 21-53.
3. Cyfert S., Krzakiewicz K. [2009], Nauka o organizacji, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Poznań.
4. Cyfert S., Krzakiewicz K. [2017], Wprowadzenie do nauki o organizacji, Wydawnictwo Uni-wersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
5. Czepirska I. [2014], Wady i zalety stosowania badań jakościowych w naukach ekonomicznych, w: Naukowe badanie zjawisk gospodarczych, red. K. Kuciński, Oficyna a Wolters Kluwer busi-ness, Warszawa.
6. Frączkiewicz-Wronka A. [2012], Rola i znaczenie interesariuszy w procesie podejmowania decy-zji w organizacjach publicznych, w: Wykorzystanie analizy interesariuszy w zarządzaniu orga-nizacją zdrowotną, red. A. Frączkiewicz-Wronka, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice.
7. Frooman J. [1999], Stakeholder Influence Strategies, „Academy of Management Review”, vol. 24, no. 2, s. 191-205.
8. Gawroński H. [2010], Zarządzanie strategiczne w samorządach lokalnych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
9. Izdebski H. [2011], Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, LexisNexis Pol¬ska, Warszawa.
10. Kaczmarek M., Olejnik I. [2013], Badania jakościowe. Metody i zastosowania, CeDeWu, War-szawa.
11. Konecki K. [2000], Studia z metodologii badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
12. Kożuch B. [2004], Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji, Wydawnic¬two Placet, Warszawa.
13. Obłój K. [2014], Strategia organizacji, PWE, Warszawa.
14. Urbanowska-Sojkin E. [2014], Skutki wyzwań otoczenia dla zarządzania strategicznego przed-siębiorstwem, „Studia Oeconomica Posnaniensia”, vol. 2, no. 11(272).
15. Wrana K. [2001], Partnerstwo w strategiach rozwoju lokalnego i regionalnego, w: Zarządzanie strategiczne rozwojem lokalnym i regionalnym, red. A. Klasik, F. Kuźnik, Wydawnictwo Uczel¬niane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice.