Strategic Imagination in Business

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.162.9

Keywords:

imagination, creativeness, competences, strategies, changes

Abstract

The article includes the presentation of results of statutory research on strategic imagination consisting in conducting interviews with students of postgraduate management studies with the use of a questionnaire and analysis of secondary sources, i.e. reports of consulting companies as well as newspapers interviews with presidents of companies on their vision of development of the companies they manage, desired managerial competences indispensable in management and development of the future of business. As a result of the conducted research we determined its scope, i.e. the width and depth of the cognitive perspective concerning the environment of the company and its most important resources
constituting the basis for designing changes in its strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Disrupt and Grow, 2017 Global CEO Outlook, KPMG International.
2. Dworzecki Z., Wrażliwość kryzysowa przedsiębiorstw, w: Księga Jubileuszowa dla Profesor Marii Romanowskiej, red. Z. Dworzecki, G. Leśniak Łebkowska, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.
3. Duczkowska-Małysz K., Duczkowska-Piasecka M., Przyszłość konkurencji wobec niestabilności globalnej, w: Narastająca niestabilność gospodarki a konkurencyjność przedsiębiorstw, red. R. Sobiecki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2014.
4. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
5. Global Human Capital Trends in 2016. The New Organization Different by Design, Deloitte University Press, 2016.
6. Gorzelana-Królikowska D., Wyobraźnia strategiczna polskich menedżerów w artykułach prasy codziennej, czasopismach i wywiadach z nimi, VI edycja niestacjonarnych studiów doktoranckich Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, Warszawa 2017 (opracowanie niepublikowane).
7. Leśniak-Łebkowska G., Drabina zaufania i kapitał społeczny jako podstawy rozwoju zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem w XXI wieku, „Studia Oeconomica Posnaniensia” 2017, vol. 5, no. 9.
8. Leśniak-Łebkowska G., Bochniarz Z., Agile Management Education for the Future: The Role of Trust and Social Capital, referat na konferencję “Future Education” organizowaną przez World Academy of Art and Science, World University Consortium i Roma Tre University, Rzym, 16–18.11.2017.
9. Morgan G., Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
10. Morgan G., Wyobraźnia organizacyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
11. Pierzchalski A., Wyobraźnia twórcza – o źródłach teoretyzowania w nauce o polityce, „Teoria Polityki” 2017, nr 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
12. Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, D. Doliński, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2007.
13. Rószkiewicz M., Metody ilościowe w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
14. Soldecka N., Wyobraźnia strategiczna polskich menedżerów w artykułach prasy codziennej, VI edycja niestacjonarnych studiów doktoranckich Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, Warszawa 2017 (materiał niepublikowany).
15. Zachowania polskich grup kapitałowych w czasach kryzysu, red. Z. Dworzecki, W. Mierzejewska, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2015.
16. Zatoński A., T-Mobile odwraca spadkowy trend, „Puls Biznesu”, nr 44 (4807).

Published

2019-08-07

How to Cite

Dworzecki, Z., & Leśniak-Łebkowska, G. (2019). Strategic Imagination in Business. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (162), 115–142. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.162.9

Issue

Section

Articles