Corporate Strategy in the Creative Sector. Example of Helios S. A.

Authors

  • Anna Wróblewska Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.162.8

Keywords:

creative sector, creative company, cinematography, cinema, multiplex cinema, strategy, competition, distribution, strategic management

Abstract

The article aims to show corporate challenges posed by competition in the creative sector and to analyse the way a company copes with these challenges on the example of the Helios cinema network. The case analysis of the Helios Cinema network (Agora Group S. A.) shows the process of creative adjustment of a company to challenges posed by competing in the creative sector. The author distinguishes three periods in the company history, determined by a different strategy pursued by the management and different development determinants. The strategy of Helios in the sector of film distribution is an example of a creative strategy of development and competition consisting in a pre-emptive adjustment of the scope of operation and competition to the changing environment, with the unchanged pace of development adequate to the possessed resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Wydawnictwa zwarte
1. Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2010.
2. Dane Box Office.pl dla Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
3. Dziurski P., Modele biznesowe w przemysłach kreatywnych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2016, nr 420.
4. Gębicka E., Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.
5. Gębicka E., Sieć kin i rozpowszechnianie filmów, w: Film. Kinematografia. Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, red. E. Zajiček, Instytut Kultury, Komitet Kinematografii, Warszawa 1994.
6. Informacja prasowa Agora S. A., 7 stycznia 2018 r.
7. Kasprzak R., Przemysły kreatywne w Polsce, Kamon Consulting, Warszawa 2013.
8. Krzysztofek K., Przemysły kultury a globalizacja – wnioski dla Polski, w: Kultura i przemysły kultury szansą rozwojową dla Polski, red. J. Szomburg, Wydawnictwo Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową/CAK, Gdańsk 2002.
9. Młyńska P., Determinanty efektywności alokacji zasobów przez przedsiębiorstwa kreatywne, „Studia Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania” 2015, nr 39, t. 3.
10. Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
11. Romanowska M., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, wyd. III, PWE, Warszawa 2017.
12. Rutkiewicz P., Kina w Łodzi w latach 1992–2012. Od centralizacji do specyfikacji rynkowej, w: Kultura filmowa współczesnej Łodzi, red. E. Ciszewska, K. Klejsa, Wydawnictwo Biblioteki PWSFTViT, Łódź 2015.
13. Squire J. E., Movie Business Book, A Fireside Book, New York–London–Toronto–Sydney 2004.
14. Stachowiak K., Klastry filmowe jako nowy sposób organizacji produkcji audiowizualnej, „Panoptikum” 2016, nr 16.
15. Towse R., Ekonomia kultury. Kompendium, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012.
16. UNCTAD, Creative Economy Report 2008, United Nations 2008.
Artykuły prasowe
1. Wróblewska A., Zagospodarować lukę, „Magazyn Filmowy SFP” 2013, nr 25, https://www.sfp.org.pl/baza_wiedzy,291,17755,2,1, Zagospodarowac-luke-wywiad-z-prezesem-Helios-S-A.html (15.03.2018).
Materiały internetowe
1. Agora: dzięki 500+ rynek wydatków reklamowych będzie rósł, najbardziej internet i kino. Prasa nadal w dół, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/agora-dzieki-500‑rynek-wydatkow-reklamowych-bedzie-rosl-najbardziej-internet-i-kino-prasa-nadal-w-dol (22.03.2018).
2. Torchała A., Jak Helios Agorę ratował, https://www.bankier.pl/wiadomosc/Jak-Helios-Agore-ratowal-Wykres-dnia-7515681.html (15.03.2018).
3. Wyniki Agory. Spółka chce powiększyć sieć kin Helios, https://www.money.pl/gielda/wiadomosci/artykul/wyniki-agory-spolka-chce-powiekszyc-siec-kin,240,0,2081008.html (15.03.2018).
4. Wróblewska A., Helios. Szukanie białych plam, 15.06.2017, https://www.sfp.org.pl/wydarzenia,5,25530,2,1, Helios-Szukanie-bialych-plam.html (15.03.2018).

Published

2019-08-07

How to Cite

Wróblewska, A. (2019). Corporate Strategy in the Creative Sector. Example of Helios S. A. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (162), 105–114. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.162.8

Issue

Section

Articles