Wpływ pandemii i związanych z nią zmian w zachowaniu konsumentów na krótkie łańcuchy dostaw żywności

Autor

  • Anna Walaszczyk Politechnika Łódzka Wydział Organizacji i Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2022.183.6

Słowa kluczowe:

zachowania konsumenckie, pandemia, krótki łańcuch dostaw, żywność, zakupy, pochodzenie żywności, organizacja hybrydowa

Abstrakt

Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie badawcze „Czy pandemia zmieniła zachowania polskich konsumentów w zakresie chęci nabywania lokalnej i krajowej żywności i czy w związku z tym wzrasta atrakcyjność krótkich łańcuchów dostaw?”. Znalezieniu odpowiedzi na postawione pytanie posłużyły wyniki i analiza badania autorskiego w zakresie porównania (w okresie sprzed i w trakcie trwania pandemii) zachowań konsumentów w odniesieniu do częstotliwości nabywania żywności lokalnej i krajowej oraz niekupowania produktów pochodzących z określonych krajów. W badaniu uwzględniono zmienne takie, jak płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, liczba osób w gospodarstwie domowym, posiadanie dzieci na utrzymaniu oraz sytuacja materialna respondentów. Wyniki badania pokazały, że pandemia istotnie zmieniła zachowania konsumenckie w zakresie zwiększenia zaufania do nabywania żywności lokalnej i krajowej oraz częstotliwości niekupowania żywności pochodzącej z określonych krajów. Wyniki badania stanowią podstawę do zgłębienia badania w obszarze wzrostu atrakcyjności krótkich łańcuchów dostaw, m.in. przez przedsiębiorstwa hybrydowe.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Bagozzi R. P., Warshaw P. R. [1990], Trying to Consume, „Journal of Consumer Research”, 17, https://doi.org/10.1086/208543
2. Barry J. [2004], Supply Chain Risk in an Uncertain Global Supply Chain Environment, „International Journal of Physical Distribution & Logistics Management”, vol. 34, no. 9, https://doi.org/10.1108/09600030410567469
3. Battilana J., Lee M. [2014], Advancing Research on Hybrid Organizing – Insights from the Study of Social Enterprises, „Academy of Management Annals”, vol. 8, no. 1, https://doi.org/10.5465/19416520.2014.893615
4. Bublitz M. G., Peracchio L. A., Andreasen A. R., Kees J., Kidwell B., Miller E. G., Motley C. M., Peter P. C., Rajagopal P., Scott M. L. [2013], Promoting Positive Change: Advancing the Food Well-Being Paradigm, „Journal of Business Research”, 66, https://doi.org/10.1016/j.jbusres. 2012.08.014
5. Chambers L., McCrickerd K., Yeomans M. R. [2015], Optimising Foods for Satiety, „Trends in Food Science & Technology”, 41, https://doi.org/10.1016/j.tifs.2014.10.007
6. Chen J., Zhang Y., Zhu S., Liu L. [2021], Does COVID-19 Affect the Behavior of Buying Fresh Food? Evidence from Wuhan, China, „International Journal of Environmental Research and Public Health”, 18, https://doi.org/10.3390/ijerph18094469
7. Corallo A., Latino M. E., Menegoli M., Pizzi R. [2021], Assuring Effectiveness in Consumer-Oriented Traceability; Suggestions for FoodLabel Design, „Agronomy”, 11, https://doi.org/10.3390/agronomy11040613
8. Feldmann C., Hamm U. [2015], Consumers’ Perceptions and Preferences for Local Food: A Review, „Food Quality and Preference”, 40, https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2014.09.014
9. Furst T., Connors M., Bisogni C. A., Sobal J., Falk L. W. [1996], Food Choice: A Conceptual Model of the Process, „Appetite”, 26, https://doi.org/10.1006/appe.1996.0019
10. Grabenhorst F., Schulte F. P., Maderwald S., Brand M. [2013], Food Labels Promote Healthy Choices by a Decision Bias in the Amygdala, „NeuroImage”, 74, https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2013.02.012
11. Grunert K. G., Sonntag W. I., Glanz-Chanos V., Forum S. [2018], Consumer Interest in Environmental Impact, Safety, Health and Animal Welfare Aspects of Modern Pig Production: Results of a Cross-National Choice Experiment, „Meat Science”, 137, s. 123–129, https://doi.org/10.1016/j.meatsci.2017.11.022
12. Jager UP., Schroer A. [2014], Integrated Organizational Identity: A Definitionof Hybrid Organizations and a Research Agenda, International Conference ISTR, vol. 25, doi. 10.1007/s11266-013-9386-1
13. Kaya I. H. [2016], Motivation Factors of Consumers’ Food Choice, „Food and Nutrition Sciences”, 7, http://dx.doi.org/10.4236/fns.2016.73016
14. Massey M., O’Cass A., Otahal P. [2018], A Meta-Analytic Study of the Factors Driving the Purchase of Organic Food, „Appetite”, 125, https://doi.org/10.1016/j.appet.2018.02.029
15. Merchant H. [2020], Coronavirus May Stay with us Forever, „The British Medical Journal”, 369, https://pure.hud.ac.uk/en/publications/coronavirus-may-stay-with-us-forever
16. Migliore G., Schifani G., Cembalo L. [2015], Opening the Black Box of Food Quality in the Short Supply Chain: Effects of Conventions of Quality on Consumer Choice, „Food Quality and Preference”, 39, https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2014.07.006
17. Ogundijo D. A., Tas A. A., Onarinde B. A. [2021], Exploring the Impact of COVID-19 Pandemic on Eating and Purchasing Behaviours of People Living in England, „Nutrients”, 13, https://doi.org/10.3390/nu13051499
18. Palayew A., Norgaard O., Safreed-Harmon K. [2020], Pandemic Publishing Poses a New COVID-19 Challenge, „Nature Human Behaviour”, 4, https://doi.org/10.1038/s41562-020-0911-0
19. Park K. H., Kim A. R., Yang M. A., Lim S. J., Park J. H. [2021], Impact of the COVID-19 Pandemic on the Lifestyle, Mental Health, and Quality of Life of Adults in South Korea, „PLOS ONE”, 16 (2), https://doi.org/10.1371/journal.pone.0247970
20. Raftowicz M., Kalisiak-Mędelska M., Struś M. [2020], Redefining the Supply Chain Model on the Milicz Carp Market, „Sustainability”, 12, https://doi.org/10.3390/su12072934
21. Raport KPMG w Polsce [2020], Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa?, https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2020/09/raport-nowa-rzeczywistosc-konsument-w-dobie-covid-19‑jak-zmienily-sie-zwyczaje-zakupowe-polakow-w-czasie-koronawirusa.html
22. Schmidhuber J., Pound J., Qiao B. [2020], COVID-19: Channels of Transmission to Food and Agriculture FAO, https://www.fao.org/documents/card/en/c/ca8430en/
23. Schmitt V. G. H., Cequea M. M., Vásquez Neyra J. M., Ferasso M. [2021], Consumption Behavior and Residential Food Waste during the COVID-19 Pandemic Outbreak in Brazil, „Sustainability”, 13, https://doi.org/10.3390/su13073702
24. Schröder M. J. A., Mceachern M. G. [2004], Consumer Value Conflicts Surrounding Ethical Food Purchase Decisions: A Focus on Animal Welfare, „International Journal of Consumer Studies”, 28, https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2003.00357.x
25. Thøgersen J. [2009], Consumer Decision-Making with Regard to Organic Food Products, w: Traditional Food Production and Rural Sustainable Development: A European Challenge, red. T.de Noronha Vaz, J. L. R. Peter Nijkamp, Ashgate, Franham.

Pobrania

Opublikowane

2022-07-12

Jak cytować

Walaszczyk, A. . (2022). Wpływ pandemii i związanych z nią zmian w zachowaniu konsumentów na krótkie łańcuchy dostaw żywności. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (183), 73–85. https://doi.org/10.33119/SIP.2022.183.6

Numer

Dział

Dział główny