Wyzwania dotyczące zarządzania międzynarodowym partnerstwem projektowym – doświadczenia organizacji realizujących projekty współpracy w ramach programu Erasmus+

Autor

  • Marta Kędzia Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki
  • Justyna Wiktorowicz Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2023.195.6

Słowa kluczowe:

partnerstwo projektowe, współpraca międzyorganizacyjna, zarządzanie projektem europejskim

Abstrakt

Łatwość inicjowania i rozwijania relacji opartych na współdziałaniu sprzyja poszukiwaniu rozwiązań umożliwiających współpracę członków zespołów rozproszonych geograficznie i reprezentujących różne organizacje. Współpraca międzyorganizacyjna wiąże się z wieloma korzyściami, ale stanowi również wyzwanie zarządcze dla kadry kierującej jej pracami. Największe wiążą się z jej specyfiką. Celem artykułu jest ocena wyzwań dotyczących międzynarodowego partnerstwa międzyorganizacyjnego na przykładzie jednego z kluczowych unijnych programów wspierających edukację – Erasmus+, ze szczególnym uwzględnieniem takich kwestii jak wieloorganizacyjność i wielokulturowość. W artykule  zaprezentowano wyniki własnego badania kwestionariuszowego, zrealizowanego wśród zarządzających międzynarodowymi projektami partnerskimi Erasmus+. Odwołano się też do wyników obserwacji uczestniczącej z udziałem partnerstw realizujących tego typu projekty.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte

Archer, N. P. (2004). Project Management in Network Organizations, paper presented at PMI Research Conference “Innovations”. London, England.

Bieńkowska, J., Sikorski, C. (2016). Ewolucja zarządzania: Dyktat struktury, strategii i kultury. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Eisenberg, J., Gibbs, J. L., Erhardt, N. (2016). The Role of Vertical and Shared Leadership in Virtual Team Collaboration. W: Strategic Management and Leadership for Systems Development in Virtual Spaces (s. 22–42), C. M. Graham (Ed.). Hershey: IGI Global.

Gibson, C. B.,Cohen, S. G. (2003). Virtual Teams That Work: Creating Conditions for Virtual Team Effectiveness. San Francisco: John Wiley & Sons.

Jałocha, B., Zawadzki, M. (2015). Projektyzacja uniwersytetu: podejście krytyczne. W: Zarządzanie humanistyczne (s. 231–252), B. Nierenberg, R. Batko, Ł. Sułkowski (red.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kerzner, H. (2001). Strategic Planning for Project Management Using a Project Management Maturity Model. New York: Wiley and Sons.

Marquardt, M. J., Horvath, L. (2001). Global Teams: How Top Multinationals Span Boundaries and Cultures with High-Speed Teamwork (1st ed.). Palo Alto: Davies-Black Pub.

Maśloch, P. (2010). Współczesna globalizacja i jej cechy a ogólnoświatowy kryzys finansowy. W: Organizacja w obliczu globalizacji, M. Geryk (red.). Gdańsk: WSZG.

Mattessich, P. W., Murray-Close, M., Monsey, B. R. (2001). Collaboration: What Makes It Work (2nd ed). Saint Paul: Amherst H. Wilder Foundation.

McGill, T., Mumbi, C. (2007). An Investigation of the Role of Trust in Virtual Project Management Success, PhD thesis presented to the Murdoch University.

NCBR (20220. Podsumowanie uczestnictwa Polski w Programie Ramowym Horyzont 2020. Warszawa: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Obłój, K. (2002). Tworzywo skutecznych strategii. Na styku starych i nowych reguł konkurencji. Warszawa: PWE.

Rószkiewicz, M. (2011). Analiza klienta. Kraków: Predictive Solutions.

Schein, E. H. (2004). Organizational Culture and Leadership. San Francisco: John Wiley and Sons.

Stanko, T. L., Gibson, C. B. (2009). The Role of Cultural Elements in Virtual Teams. W: Cambridge Handbook of Culture, Organization, and Work (s. 272–304), R. S. Bhagat, R. M. Steers (Eds.). Cambridge: Cambridge University Press.

Trocki, M., Bukłaha, E., Dzierżanowski, W., Grucza, B., Juchniewicz, M., Rogowski, W., Ryszkiewicz, A., Siejda, A., Wyrozębski, P. (2015). Zarządzanie projektem europejskim. Warszawa: PWE.

Walesiak, M., Gatnar, E. (red.). (2009). Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem programu R. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wenger, E., McDermott, R., Snyder, W. M. (2002). Cultivating Communities of Practice: A Guide to Managing Knowledge. Boston: Harvard Business School Press.

Wiktorowicz, J., Grzelak, M. M., Grzeszkiewicz-Radulska, K. (2020). Analiza statystyczna z IBM SPSS Statistics. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Artykuły naukowe

Alsharo, M., Gregg, D., Ramirez, R. (2017). Virtual Team Effectiveness: The Role of Knowledge Sharing and Trust, Information and Management, 54 (4), s. 479–490.

Ashman, D. (2001). Strengthening North-South Partnerships, Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 30 (1), s. 74–98.

Bell, B. S., Kozlowski, S. W. J. (2002). A Typology of Virtual Teams: Implications for Effective Leadership, Group and Organization Management, 27 (1), s. 14–49.

Borve, S., Rolstadas, A., Andersen, B., Aarseth, W. (2017). Defining Project Partnering, International Journal of Managing Projects in Business, 10 (4), s. 666–699.

Breuer, C., Hüffmeier, J., Hertel, G. (2016). Does Trust Matter More in Virtual Teams? A Meta-Analysis of Trust and Team Effectiveness Considering Virtuality and Documentation as Moderators, The Journal of Applied Psychology, 101 (8), s. 1151–1177.

Bukłaha, E., Cabała, P. (2023). Przydatność wybranych koncepcji zarządzania zmianą w świecie VUCA, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 186, s. 119–131.

Carson, J. B., Tesluk, P. E., Marrone, J. A. (2007). Shared Leadership in Teams: An Investigation of Antecedent Conditions and Performance, The Academy of Management Journal, 50 (5), s. 1217–1234.

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient Alpha and the Internal Structure of Tests, Psychometrika, 16, s. 297–334.

Eisenberg, J., Krishnan, A. (2018). Addressing Virtual Work Challenges: Learning From the Field, Organization Management Journal, 15 (2), s. 78–94.

Gabrielsson, M., Seristo, H., Darling, J. (2009). Developing the Global Management Team: A New Paradigm of Key Leadership Perspectives, Team Performance Management, 15 (7/8), s. 308–325.

Gibbs, J. L., Sivunen, A., Boyraz, M. (2017). Investigating the Impacts of Team Type and Design on Virtual Team Processes, Human Resource Management Review, 27 (4), s. 590–603.

Gilson, L. L., Maynard, M. T., Jones Young, N. C., Vartiainen, M., Hakonen, M. (2014). Virtual Teams Research: 10 Years, 10 Themes, and 10 Opportunities, Journal of Management, 41, s. 1313–1337.

Hedlund, G. (1986). The Hypermodern MNC – A Heterarchy?, Human Resource Management, 25, s. 9–35.

Hoch, J. E., Dulebohn, J. H. (2017). Team Personality Composition Emergent Leadership and Shared Leadership in Virtual Teams: A Theoretical Framework, Human Resource Management Review, 27 (4), s. 678–693.

Jarvenpaa, S. L., Leidner, D. E. (1999). Communication and Trust in Global Virtual Teams, Organization Science, 10 (6), s. 791–815.

Kumar, K., Dissel, H. G. van (1996). Sustainable Collaboration: Managing Conflict and Cooperation in Interorganizational Systems, MIS Quarterly, 20 (3), s. 279–300.

Lichtarski, J. M. (2016). Heterarchia jako źródło konfliktów organizacyjnych – perspektywa kierowników i niekierowników / Heterarchy as A Source of Organizational Conflicts – Managers’ and Non-Managers’ Perspective, Management Forum, 4 (4), s. 33–39.

Mayer, R. C, Davis, J. H., Schoorman, F. D. (1995). An Integrative Model of Organizational Trust, The Academy of Management Review, 20 (3), s. 709–734.

Mazur, B. (2010). Cultural Diversity in Organizational Theory and Practice, Journal of Intercultural Management, 2 (2), s. 5–15.

Provan, K. G., Kenis, P. (2008). Modes of Network Governance: Structure Management and Effectiveness, Journal of Public Administration Research and Theory, 18 (2), s. 229–252.

Purvanova, R. K., Bono, J. E. (2009). Transformational Leadership in Context: Face-to-Face and Virtual Teams, Leadership Quarterly, 20 (3), s. 343–357.

Rozkwitalska, M. (2012). Interakcje międzykulturowe w ujęciu pozytywnego potencjału organizacji, Organizacja i Kierowanie, 4, s. 15–28.

Schwabe, M. (2023). Zaufanie jako niezbędny element funkcjonowania organizacji, Studi i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 189, s. 113–131.

Shenkar, O., Zeira, Y. (1992). Role Conflict and Role Ambiguity of Chief Executive Officers in International Joint Ventures, Journal of International Business Studies, 23, s. 55–75.

Teunissen, R. A. G., Dierx, J. A. J., Venter, T., Young, C. T., Titus, S. (2023). Managing International, Intercultural, and Interdisciplinary Collaboration in Health and Well-Being Capacity Building: Lessons Learned Within the CASO Higher Education Project, Studies in Higher Education, 48 (1), s. 49–62.

Trocki, M., Juchniewicz, M. (2023). Ład projektowy organizacji, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 186, s. 9–29.

Tubielewicz, K. (2017). Strategiczne zagadnienia tworzenia i funkcjonowania sieci tymczasowych, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 114, s. 491–507.

Tubielewicz, K., Wirkus, M. (2017). Projekty jako narzędzia osiągania celów strategicznych przedsiębiorstwa, Przedsiębiorstwo we Współczesnej Gospodarce. Teoria i Praktyka, 2, s. 165– 178.

Wróbel, M. (2007). Rola komunikacji w zarządzaniu projektami, Zarządzanie Publiczne, 3, s. 119–129.

Zając, J. (2012). Towards Successful Communication in Global Virtual Teams: Team Language and Team Culture, Kwartalnik Neofilologiczny, 59 (3), s. 345–370.

Materiały internetowe

Beekhoven, S., Hoogeveen, K., Maarse, J. (2018). De impact van Erasmus+. Een kwalitatief onderzoek naar het Erasmus+ subsidieprogramma (2014–2020), https://www.erasmusplus.nl/sites/default/files/assets/Downloads/2019/O%26T/Kwalitatief%20onderzoek%20impact%20E%2B%20 organisatie%20niveau%20 (2018).pdf (dostęp: 8.12.2023).

De Korte, K., Broek, A. van den, Ramakers, C. (2018). De Impact van Erasmus+. Een kwalitatief onderzoek naar buitenland ervaringen Erasmus+ van studenten en stafleden, https://www.erasmusplus.nl/sites/default/files/assets/Downloads/2019/O%26T/Kwalitatief%20onderzoek%

impact%20E%2B%20individueel%20niveau%20 (2018).pdf (dostęp: 7.12.2023).

European Commission (2019). Erasmus+ Higher Education Impact Study, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/94d97f5c-7ae2-11e9-9f05-01aa75ed71a1 /languageen (dostęp: 6.12.2023).

European Commission (2022). Erasmus+ EU programme for Education, Training, Youth and Sport, https://erasmus-plus.ec.europa.eu/programme-guide/part-a/priorities-of-the-erasmusprogramme/budget (dostęp: 12.09.2022).

European Commission (2023). Factsheets and Statistics on Erasmus+, https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/about/statistics_en (dostęp: 4.12.2023).

Parr, A., Binagwaho, A., Stirling, A., Davies, A., Mbow, C., Hessen, D. O., Bonciani Nader, H., Salmi, J., Brown Burkins, M., Ramakrishna, S., Serrano, S., Schmelkes, S., Tong, S., McCowan, T. (2022). Knowledge-Driven Actions: Transforming Higher Education for Global Sustainability,

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380519 (dostęp: 6.12.2023).

Pobrania

Opublikowane

2024-08-02 — zaktualizowane 2024-08-09

Jak cytować

Kędzia, M., & Wiktorowicz, J. (2024). Wyzwania dotyczące zarządzania międzynarodowym partnerstwem projektowym – doświadczenia organizacji realizujących projekty współpracy w ramach programu Erasmus+. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (195), 107–130. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.195.6

Numer

Dział

Dział główny