Wpływ szarej strefy na bezpieczeństwo finansowe państwa

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.165.6

Słowa kluczowe:

szara strefa, ryzyko niewypłacalności, dług publiczny, bezpieczeństwo finansowe

Abstrakt

W artykule dokonano analizy zależności pomiędzy rozmiarami szarej strefy a bezpieczeństwem państwa. W państwach, w których znaczącą rolę odgrywa szara strefa gospodarcza, jej przejawem jest niska ściągalność podatków. Prowadzi to ograniczenia tzw. rękojmi podatkowej rządu, zwiększa dług publiczny i prawdopodobieństwo jego przyszłej restrukturyzacji. Celem badań była identyfikacja związku pomiędzy publicznym zadłużeniem, ryzykiem niewypłacalności oraz rozmiarami szarej strefy gospodarczej, jako wyznacznikami poziomu bezpieczeństwa finansowego państwa. Zakres przedmiotowy badania stanowił wpływ szarej strefy gospodarczej na bezpieczeństwo finansowe państw. Zakresem podmiotowym badania objęto grupę 50 krajów, zróżnicowanych pod względem rozmiarów gospodarki i szarej strefy. Zakres czasowy badań objął okres 5 lat. Rezultaty badania empirycznego wykorzystującego regresje wskazują na istotny wpływ rozmiarów szarej strefy na ryzyko niewypłacalności rządu, napięcia finansowe sytemu oraz koszty obsługi długu.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Amaral P. S., Quintin E., A Competitive Model of the Informal Sector, „Journal of Monetary Economics” 2006, 53 (7).
2. Angrist J. D., Krueger A. B., Instrumental Variables and the Search for Identification: From Supply and Demand to Natural Experiments, „Journal of Economic Perspectives” 2001, vol. 15.
3. Balakrishnan R., Danninger S., Elekdag S., Tytell I., The Transmission of Financial Stress from Advanced to Emerging Economies, IMF Working Paper 2009, no. 09/133.
4. Cardarelli R., Elekdag S., Lall S., Financial Stress, Downturns, and Recoveries, Chapter 4 of the October 2008 WEO report, 2009.
5. Elgin C., Political Turnover, Taxes, and the Shadow Economy, Working Papers 2010, 08, Bogazici University, Department of Economics, Istanbul 2010.
6. Feige L. E., Defining and Estimating Underground and Informal Economies: The New Institutional Economics Approach, Univeristy of Winsconsin-Madison, Madison 1990.
7. Friedman E., Johnson S., Kaufman D., Zoldo-Lobaton P., Dodging the Grabbing Hand: the Determinants of Unofficial Activity in 69 Countries, „Journal of Public Economics” 2000, 76 (3).
8. Fuller W. A., Measurement Error Models, Wiley, New York 1987.
9. Hallerberg M., Wolff G., Fiscal Institutions, Fiscal Policy and Sovereign Risk Premia in EMU, „Public Choice” 2008, vol. 136 (3–4).
10. Hausman J., Mismeasured Variables in Econometric Analysis: Problems from the Right and Problems from the Left, „Journal of Economic Perspectives” 2001, vol. 15.
11. Ihrig J., Moe K. S., Lurking in the Shadows: The Informal Sector and Government Policy, „Journal of Development Economics” 2004, 73 (2).
12. Jajuga K., Elementy nauki o finansach. Kategorie i instrumenty finansowe, PWE, Warszawa 2007.
13. Panizza U., Sturzenegger F., Zettelmeyer J., The Economics and Law of Sovereign Debt and Default, „Journal of Economic Literature” 2009, 47 (3).
14. Reinhart C. M., Rogoff K. S., Savastano M. A., Debt Intolerance, „Brookings Papers on Economic Activity” 2003, vol. 34 (1).
15. Schneider F., Buehn A., Montenegro C. E., Shadow Economies all over the World, World Bank Policy Research Working Paper 2010, no. 5356.
16. Zając D., Szara strefa w handlu elektronicznym na przykładzie Allegro.pl, Studia „Prawno-Ekonomiczne” 2015, t. XCIV, s. 399.

Pobrania

Opublikowane

2019-08-05

Jak cytować

Szturo, M., Długosz, J., & Szturo, K. (2019). Wpływ szarej strefy na bezpieczeństwo finansowe państwa. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (165), 95–109. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.165.6

Numer

Dział

Dział główny