Treść głównego artykułu

Abstrakt

W niniejszym artykule przedstawiono podstawowe determinanty kształtowania wysokiej motywacji pracowników w  warunkach zmieniającego się paradygmatu pracy w  nowej gospodarce. Zaprezentowano w nim ewolucję modeli motywowania pracowników w kierunku modelu zarządzania przez zaangażowanie. Przyjęto założenie, iż jednym z  najważniejszych czynników kształtującym nowoczesne podejście do ZZL powinien być partycypacyjny system motywowania i wynagradzania. Partycypacja finansowa i zarządzanie przez zaangażowanie pozwalają bowiem uelastycznić i  monitorować racjonalne gospodarowanie kosztami płac. Tym samym zapewnia to potencjalnie samofinansowanie się systemu opłacania pracowników, którzy są zainteresowani, aby jak najlepiej pracować. Postuluje się stopniowe zwiększanie udziału tych narzędzi jako źródła empowermentu, a  tym samym pobudzanie zaangażowania pracowników oraz wzrostu ich autonomii i odpowiedzialności za efekty własnej pracy.

Słowa kluczowe

zaangażowanie empowerment kapitał ludzki nowa gospodarka motywowanie partycypacja

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Kawka, T. (2017). Zaangażowanie i partycypacja finansowa – fundamenty kształtowania wysokiej motywacji pracowników we współczesnej przestrzeni organizacyjnej. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 43(1), 27–39. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.7735

Referencje

    1. Beck‑Krala, E. (2008). Partycypacja pracowników w zarządzaniu firmą. Nowy sposób wynagradzaniai motywowania. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer business.
    2. Borkowska, S. (2010). Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności organizacji. Warszawa:C.H. Beck.
    3. Bugdol, M. (2006a). Empowerement we współczesnej organizacji. Ekonomikai Organizacja Pracy, 12, 3–28.
    4. Bugdol, M. (2006b). Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
    5. Czekaj, J. (2007). Metody organizacji i zarządzania. Kraków: Wydawnictwo AkademiiEkonomicznej.
    6. Jacukowicz, Z. (1999). Systemy wynagrodzeń. Warszawa: Poltext.
    7. Juchnowicz, M. (2012). Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania. Warszawa: PWE.
    8. Juchnowicz, M. (2010). Zarządzanie przez zaangażowanie. Koncepcje, kontrowersje, aplikacje. Warszawa: PWE
    9. Kawka, T. (2014). Wynagrodzenia w organizacjach nowej gospodarki. Uwarunkowania. Funkcje. Konfiguracja. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
    10. Lewicka, D. (2006). Motywacyjna siła procedur personalnych. W: L. Zbigień‑Maciąg(red.), Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem. Warszawa: WoltersKluwer, 151–178.
    11. Kopertyńska, M.W. (2008). Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka. Warszawa:Placet.
    12. McGregor, J., Tweed, D., Pech, R. (2004). Human Capital in the New Economy: Devil’sBargain? Journal of Intellectual Capital, 5(1), 134–167.
    13. Mroziewski, M. (2008). Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje,metody wartościowania i warunki jego rozwoju. Warszawa: Diffin.
    14. Pietruszka‑Ortyl, A. (2009). Pracownicy wiedzy w gospodarce opartej na wiedzy. W: A. Potocki (red.), Globalizacja a społeczne aspekty przeobrażeń i zmian organizacyjnych. Warszawa: Diffin, 313–360.
    15. Smith, J. (2006). Empowerment. Jak zwiększać zaangażowanie pracowników. Gliwice:Helion.
    16. Torrington, D., Hall, L., Taylor, S. (2007). Human Resource Management. Harlow:Prentice Hall.
    17. Woźniakowski, A. (2010). Partycypacyjne zarządzanie zasobami ludzkimi a innowcyjność firm. W: S. Borkowska (red.), Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności organizacji. Warszawa: C.H. Beck, 193–219.