Treść głównego artykułu

Abstrakt

W artykule przedstawiono charakterystykę pokolenia nowej gospodarki w kontekście badań empirycznych dotyczących oczekiwań zawodowych maturzystów. Jest to grupa społeczna, która w najbliższych latach wejdzie na rynek pracy. Charakteryzuje się deklarowaną dużą mobilnością, chęcią doskonalenia i przedsiębiorczością. Wyniki badań pokazują prawdopodobne uwarunkowania, na które będą musieli przygotować się w najbliższych latach pracodawcy. Na tym tle zaprezentowano implikacje dla współczesnej funkcji personalnej w kontekście optymalizacji potencjału wnoszonego do organizacji przez pracowników najmłodszych pokoleń. W artykule wskazano kierunki rozwoju oraz konieczne zmiany, które w najbliższych kilku latach będą dotyczyć funkcji personalnej.

Słowa kluczowe

zarządzanie zasobami ludzkimi rynek pracy pokolenie Y pokolenie Z milenialsi funkcja personalna oczekiwania zawodowe

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Kawka, T. (2019). Diagnoza oczekiwań zawodowych maturzystów – implikacje dla współczesnej funkcji personalnej. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 52(2), 69–82. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.2369

Referencje

    1. Aniszewska, G. (2015). Zmiany pokoleniowe a decyzje i wybory konsumenckie. Marketing i Rynek, 1, 2–7.
    2. Baran, M., Kłos, M. (2014). Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami. Marketing i Rynek, 5, 923–929.
    3. Ericsson Consumerlab (2013). An Ericsson Consumer Insight Summery Report: Young Professionals At Work. White Plains (USA): Ericsson Consumerlab Publishing.
    4. Fazlagić, J. A. (2008). Charakterystyka pokolenia Y. e-mentor, 3 (25), 11.
    5. Fazlagić, J. A. (2018). http://fazlagic.pl/wp-content/uploads/2017/02/Pokolenie-Y-oczami-Y-ka.pdf (13.12.2018).
    6. Gadomska-Lila, K. (2015). Pokolenie Y wyzwaniem dla zarządzania zasobami ludzkimi. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 1 (102), 26–29.
    7. Kawka, T. (2014). Wynagrodzenia w organizacjach nowej gospodarki. Uwarunkowania. Funkcje. Konfiguracja. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
    8. Kmiotek, K. (2012). Pokolenie Y jako wyzwanie dla zarządzania zasobami ludzkimi. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej. Zarządzanie i Marketing, 19 (2), 51 59.
    9. Mazur-Wierzbicka, E. (2015). Kompetencje pokolenia Y – wybrane zagadnienia. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, 39 (3), 307–320.
    10. Nieżurawska, J., Karaszewska, H., Dziadkiewicz, A. (2017). Attractiveness of cafeteria systems as viewed by generation Z. International Journal of Economics and Management Engineering, 10(2), 684–688. http://www.waset.org/publications/10006128 (01.02.2019).
    11. Piątek, W., Kobylińska, U. (2018). Oczekiwania pokolenia Y wobec rynku pracy na przykładzie Polski i Hiszpanii. Akademia Zarządzania. Kwartalnik Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, 2 (2), 81–107.
    12. Robak, E. (2018a). Postrzeganie firm rodzinnych i ich atrakcyjności jako pracodawców przez przedstawicieli najmłodszych pokoleń na rynku pracy. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 19 (7), cz. II, 455–469.
    13. Robak, E. (2018b). Uwarunkowania współpracy pracowników z pokolenia Y. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, 52 (3), 245–254.
    14. Rogozińska-Pawełczyk, A. (red.) (2014). Pokolenia na rynku pracy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
    15. Rudawska, A., Szarek, M. (2014). Postawy studentów względem pracy zespołowej i ich zespołowa efektywność. e-mentor, 3 (55), 16.
    16. Shih Yung, Ch. (2012). Millennials in the Workplace: A Conceptual Analysis of Millennials’ Leadership and Followership Styles. International Journal of Human Resource Studies, 2 (2), 71–83.
    17. Ziomek, A. (2016). Zatrudnienie i bezrobocie wśród młodzieży w Polsce i w krajach Unii Europejskiej. Rynek Pracy, 3 (158), 59–63.
    18. Żarczyńska-Dobiesz, A., Chomątowska, B. (2014). Pokolenie „Z” na rynku pracy – wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 350, 405–415.