Treść głównego artykułu
Abstrakt
The aim of the article is to answer the research questions that concern both the essence of pedagogical innovation and the opportunities and barriers of creating detailed components of teachers’ creative potential in the workplace. The article presents the definition of pedagogical innovation created on the basis of the general notion of innovation. The author introduces a typology of innovation that can be implemented at schools and discusses the ways of shaping teachers individual creativity. She also points out the shortcomings in the activities related to shaping the creative potential of teachers.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Adamek, I., Bałachowicz, J. (ed.) (2013). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Impuls.
2. Amabile, T.M. (1989). Growing Up Creative: Nurturing a Lifetime of Creativity. Buffalo: CEF.
3. Apanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Gdynia: Wyd. BERNARDINUM.
4. Brilman, J. (2002). Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. Warszawa: PWE.
5. Borkowska, S. (1985). System motywowania w przedsiębiorstwie. Warszawa: PWN.
6. Cortada, J. (2009). Rise of the Knowledge Worker. Boston: Butterworth‑Heinemann.
7. Gautam, S. (2012). Creativity Components. http://www.creativitypost.com/psychology/ creativity_components (03.06.2017).
8. Hofstede, G. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE.
9. Janasz, W., Kozioł‑Nadolna, K. (2011). Innowacje w organizacji. Warszawa: PWE.
10. Karta Nauczyciela, the Law of 26 January 1982 (Journal of Laws of 2014, item 191).
11. Karwat, T. (1978). Podstawy innowatyki w oświacie. Kalisz: CDN.
12. Kuratorium Oświaty w Poznaniu (2017). Eksperymenty i innowacje pedagogiczne, http://ko.poznan.pl/?page=eksperymenty_i_innowacje_pedagogiczne, http:// wre.ko.poznan.pl/innowacje/ (19.03.2017).
13. Kwiatkowski, S. (2001). Bogactwo z wiedzy. In: A. Kukliński (ed.), Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku. Warszawa: KBN, 244–253.
14. Lloyd, K., Smith, P. (2004). Developing Creativity for Learning in the Primary School. A practical guide for School leaders. Nottingham: National College for School Leadership, https://sd48seatosky.files.wordpress.com/2014/03/creativity‑for‑lea rning‑in‑the‑primary‑school‑ncsl.pdf (12.05.2017).
15. Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psychologiczne.
16. Okoń, W. (1979). Szkoła współczesna. Warszawa: Książka i Wiedza.
17. Pietroń‑Pyszczek, A., Piwowar‑Sulej, K. (2012). Stymulowanie innowacyjności pracowników. Problemy praktyczne. Wrocław: Marina.
18. Piskiewicz, M. (2015). Zarys metodyki kształcenia ekonomistów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
19. Piwowar‑Sulej, K. (2009). Zarządzanie personelem nauczycielskim w oświacie. Warszawa: Wolters Kluwer.
20. Piwowar‑Sulej, K. (2016). Kształtowanie potencjału nauczycielskiego w kontekście innowacyjności polskich placówek oświatowych. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2, 47–59.
21. Proctor, T. (1998). Zarządzanie twórcze. Warszawa: Gebethner i Ska.
22. Słownik innowacji, http://www.pi.gov.pl/parp/chapter_96055.asp?soid=677964766 D394262AB915FB61187C008 (19.03.2017).
23. Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Journal of Laws 2000 No. 98, item 1066).
24. Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Journal of Laws 2013. No. 0, item 393).
25. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2005 roku w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Journal of Laws 2014.416).
26. Rozporządzenie MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Journal of Laws No. 56, item 506).
27. Waligórski, K. (1979). Style kierowania zespołami nauczycielskimi. Nauczyciel i Wychowanie, 3, 4–11.
28. West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Referencje
2. Amabile, T.M. (1989). Growing Up Creative: Nurturing a Lifetime of Creativity. Buffalo: CEF.
3. Apanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Gdynia: Wyd. BERNARDINUM.
4. Brilman, J. (2002). Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. Warszawa: PWE.
5. Borkowska, S. (1985). System motywowania w przedsiębiorstwie. Warszawa: PWN.
6. Cortada, J. (2009). Rise of the Knowledge Worker. Boston: Butterworth‑Heinemann.
7. Gautam, S. (2012). Creativity Components. http://www.creativitypost.com/psychology/ creativity_components (03.06.2017).
8. Hofstede, G. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE.
9. Janasz, W., Kozioł‑Nadolna, K. (2011). Innowacje w organizacji. Warszawa: PWE.
10. Karta Nauczyciela, the Law of 26 January 1982 (Journal of Laws of 2014, item 191).
11. Karwat, T. (1978). Podstawy innowatyki w oświacie. Kalisz: CDN.
12. Kuratorium Oświaty w Poznaniu (2017). Eksperymenty i innowacje pedagogiczne, http://ko.poznan.pl/?page=eksperymenty_i_innowacje_pedagogiczne, http:// wre.ko.poznan.pl/innowacje/ (19.03.2017).
13. Kwiatkowski, S. (2001). Bogactwo z wiedzy. In: A. Kukliński (ed.), Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku. Warszawa: KBN, 244–253.
14. Lloyd, K., Smith, P. (2004). Developing Creativity for Learning in the Primary School. A practical guide for School leaders. Nottingham: National College for School Leadership, https://sd48seatosky.files.wordpress.com/2014/03/creativity‑for‑lea rning‑in‑the‑primary‑school‑ncsl.pdf (12.05.2017).
15. Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psychologiczne.
16. Okoń, W. (1979). Szkoła współczesna. Warszawa: Książka i Wiedza.
17. Pietroń‑Pyszczek, A., Piwowar‑Sulej, K. (2012). Stymulowanie innowacyjności pracowników. Problemy praktyczne. Wrocław: Marina.
18. Piskiewicz, M. (2015). Zarys metodyki kształcenia ekonomistów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
19. Piwowar‑Sulej, K. (2009). Zarządzanie personelem nauczycielskim w oświacie. Warszawa: Wolters Kluwer.
20. Piwowar‑Sulej, K. (2016). Kształtowanie potencjału nauczycielskiego w kontekście innowacyjności polskich placówek oświatowych. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2, 47–59.
21. Proctor, T. (1998). Zarządzanie twórcze. Warszawa: Gebethner i Ska.
22. Słownik innowacji, http://www.pi.gov.pl/parp/chapter_96055.asp?soid=677964766 D394262AB915FB61187C008 (19.03.2017).
23. Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Journal of Laws 2000 No. 98, item 1066).
24. Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Journal of Laws 2013. No. 0, item 393).
25. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2005 roku w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (Journal of Laws 2014.416).
26. Rozporządzenie MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Journal of Laws No. 56, item 506).
27. Waligórski, K. (1979). Style kierowania zespołami nauczycielskimi. Nauczyciel i Wychowanie, 3, 4–11.
28. West, M.A. (2000). Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.