Abstrakt
Silna potrzeba reorientacji gospodarki z linearnej na zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym jest komunikowana zarówno przez środowisko naukowe różnych dyscyplin, jak również przez decydentów politycznych oraz organizacje międzynarodowe. Celem artykułu jest przedstawienie innowacji społecznych o najwyższym znaczeniu dla rozwoju systemu obiegu zamkniętego bioopakowań w gospodarce. Podstawę wnioskowania stanowią wyniki badań przeprowadzonych z udziałem autorek artykułu w międzynarodowym projekcie pt. „Nowe obszary w badaniach innowacji społecznych: zarządzanie innowacjami społecznymi na rzecz zastosowania bioplastiku” (New Frontiers in Social Innovation Research: Social Innovation Management for BIOPlastics) w latach 2020–2023. Rozwój innowacji społecznych wobec zidentyfikowanych wyzwań na rynku bioopakowań jest jednoznacznie ukierunkowany na zapewnienie ich cyrkularności. Innowacjami społecznymi o najwyższym znaczeniu dla zamknięcia obiegu bioopakowań w gospodarce są krajowa strategia rozwoju rynku opakowań kompostowalnych, organizacja branżowa oraz platforma technologiczna B2B. Zaangażowanie interesariuszy w rozwijanie i wdrażanie innowacji społecznych jest kluczowym czynnikiem sukcesu prowadzącym do synergii w różnych obszarach ich działalności w sektorach publicznym i prywatnym na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym.
Full Text
Bibliografia
Australian Packaging Covenant Organisation (APCO) [2020], National Compostable Packaging Strategy, https://documents.packagingcovenant.org.au/public-documents/National%20Compostable%20Packaging%20Strategy (data dostępu: 5.01.2024).
Banerjee A. V., Duflo E. [2020], Good economics for hard times, Allen Lane.
Bergman N., Markusson N., Connor P., Middlemiss L. [2010], Bottom-up social innovation for addressing climate change, Sussex Energy Group Conference, https://www.researchgate.net/publication/271214929_Bottom-up_social_innovation_for_addressing_climate_change (data dostępu: 15.02.2021).
Chizaryfard A., Trucco P., Nuur C. [2021], The transformation to a circular economy: framing an evolutionary view, „Journal of Evolutionary Economics”, vol. 31, s. 475–504.
Dilkes-Hoffman L., Ashworth P., Laycock B., Pratt S., Lant P. [2019], Public attitudes towards bioplastics – knowledge, perception and end-of-life management, „Resources, Conservation and Recycling”, vol. 151, s. 104479.
Doligalski T., Goliński M., Kozłowski K. [2021], Disruptive Platforms: Markets, Ecosystems and Monopolists, Routledge.
Escobar A. [2018], Designs for the pluriverse: Radical interdependence, autonomy, and the making of worlds, Duke University Press.
European Bioplastics [2023], What are the required circumstances for a compostable product to compost?, https://www.european-bioplastics.org/faq-items/what-are-the-required-circumstancesfor-a-compostable-product-to-compost/ (data dostępu: 2.03.2023).
European Commission [2014], Social Innovation. A Decade of Changes.
European Commission [2018], A European strategy for plastics in a circular economy, https://www.europarc.org/wp-content/uploads/2018/01/Eu-plastics-strategy-brochure.pdf (data dostępu: 6.02.2024).
European Commission [2020a], Circular Economy Action Plan, https://environment.ec.europa.eu/strategy/circular-economy-action-plan_en (data dostępu: 5.01.2024).
European Commission [2020b], Social Innovation, https://single-market-economy.ec.europa.eu/industry/strategy/innovation/social_en (data dostępu: 7.01.2022).
Gasparin M., Green W., Lilley S., Quinn M., Saren M., Schinckus C. H. [2021], Business as usual: A business model for social innovation, „Journal of Business Research”, vol. 125, s. 698–709.
Hossain M., Lassen A. H. [2017], How Do Digital Platforms for Ideas, Technologies, and Knowledge Transfer Act as Enablers for Digital Transformation? „Technology Innovation Management Review”, vol. 7 (9), s. 55–60.
Kakadellis S., Woods J., Harris Z. M. [2021], Friend or foe: Stakeholder attitudes towards biodegradable plastic packaging in food waste anaerobic digestion, „Resources, Conservation and Recycling”, vol. 169, s. 105529.
Kok M., Vermeulen W., Faaj A., Jager D. [2002], Global Warming & Social Innovation. The Challenge of a Climate Neutral Society, Earthscan Publications Ltd, London.
Lee R. P., Keller F., Meyer B. [2017], A concept to support the transformation from a linear to circular carbon economy: net zero emissions, resource efficiency and conservation through a coupling of the energy, chemical and waste management sectors, „Clean Energy”, vol. 1 (1), s. 102–113.
Murray R., Caulier-Grice J., Mulgan G. [2010], The open book of social innovation, The Young Foundation, Nesta.
Nygaard A. [2022], From Linear to Circular Economy: a Transaction Cost Approach to the Ecological Transformation of the Firm, „Circular Economy and Sustainability”, vol. 2, s. 1127–1142.
Oeij P. R. A., Van der Torre W., Vaas F., Dhondt S. [2019], Understanding social innovation as an innovation process: Applying the innovation journey model, „Journal of Business Research”, vol. 101, s. 243–254.
Osburg T. [2013], Social innovation to drive corporate sustainability, w: Osburg T., Schmidpeter R. (red.), Social Innovation. Solutions for a Sustainable Future, Springer, Heidelberg, Berlin, s. 13–22.
Pel B., Haxeltine A., Avelino F., Dumitru A., Kemp R., Bauler T., Kunze I., Dorland J., Wittmayer J., Jørgensen M. S. [2020], Towards a theory of transformative social innovation: A relational framework and 12 propositions, „Research Policy”, vol. 49, s. 104080.
Pellizzoni E., Trabucchi D., Buganza T. [2019], Platform strategies: how the position in the network drives success, „Technology Analysis & Strategic Management”, vol. 31 (5), s. 579–592.
Phills J. A., Deiglmeier K., Miller D. T. [2008], Rediscovering Social Innovation, „Stanford Social Innovation Review”, vol. 6 (4), s. 33–43.
Raja P. [2020], This is how social innovators are leading the race to zero emissions, https://www.weforum.org/agenda/2020/11/this-is-how-social-innovators-are-leading-the-race-to-zeroemissions/ (data dostępu: 22.01.2021).
Ronteau S., Muzellec L., Saxena D., Trabucchi D. [2023], Digital Business Models: The New Value Creation and Capture Mechanisms of the 21st Century, De Gruyter, Berlin, Boston.
Social Innovation Academy [2021], Introduction to Social Innovation, https://www.socialinnovationacademy.eu/introduction-tosocial-innovation/ (data dostępu: 17.02.2021).
Tian J., Vanderstraeten J., Matthyssens P., Shen L. [2021], Developing and leveraging platforms in a traditional industry: An orchestration and co-creation perspective, „Industrial Marketing Management”, vol. 92, s. 14–33.
United Nations Sustainable Development Group [2023], Driven by nature: the economic transformation we need by 2030, https://unsdg.un.org/latest/stories/driven-nature-economictransformation-we-need-2030#:~:text=The%20world%20needs%20an%20economic%20transformation%2C%20backed%20by,economies%20as%20part%20of%20national%20sustainable%20development%20plans (data dostępu: 5.01.2024).
Van der Bijl-Brouwer M., Malcolm B. [2020], Systemic design principles in social innovation: A study of expert practices and design rationales, „The Journal of Design, Economics and Innovation”, vol. 6 (3), s. 386–407.
Westley F., Laban S. [2015], Social Innovation Lab Guide.
World Economic Forum, Ellen MacArthur Foundation, McKinsey & Company [2016], The new plastics economy: rethinking the future of plastics, https://emf.thirdlight.com/file/24/_A-BkCs_skP18I_Am1 g_JWxFrX/The New Plastics Economy%3A Rethinking the future of plastics.pdf (data dostępu: 7.02.2024).
Zheng J., Suh S. [2019], Strategies to reduce the global carbon footprint of plastics, „Nature Climate Change”, vol. 9, s. 374–378.
Autor
Prawa autorskie (c) 2024 Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.