Small niche company – an attempt to define

Main Article Content

Piotr Barczak

Abstract

The main purpose of this article is to point out – on the basis of literature analysis and Au-thor’s own research results – the rationale for selecting strategies of a market niche and implementing niche marketing by small companies, often of a family nature, as well as to discuss the main criteria used to identify the category of a “niche company”. According to the Author, the concentration in a niche is an attractive course of action for small compa-nies and a manner of competition. The following arguments support the above: obtaining a higher return on sales, protection against global competitors selling cheaply and in masses, closer contact with customers and a long-term development of companies. This way they can avoid excessive risk, and thus reduce the risk of incurring losses.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barczak, P. (2018). Small niche company – an attempt to define. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 47(2), 21–27. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.4726
Section
Articles

References

Burke G.I., Jarratt D.G. [2004], The influence of information and advice on competitive strategy definition in small- and medium-sized enterprises, “Qualitative Market Research: An International Journal”, Vol. 7, No. 2, p. 126-138.

Dalgic T. [2006], Handbook of Niche Marketing, Principles and Practice, NY, Best Business Books and The Haworth Press Inc.

Dalgic T., Leeuw M. [1994], Niche Marketing Revisited: Concept, Applications and Some European Cases, “European Journal of Marketing”,Vol. 28, No. 4, p. 39-55.

Kinra N. [1995], Strategic dimensions in marketing planning: large versus small/medium companies in the Indian television market, “Marketing Intelligence & Planning”, Vol. 13 No. 4, p. 34-44.

Klimek J. [2009], A co z naszą przedsiębiorczością?, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Klimek J. [2009], Hermeneutyka przedsiębiorczości, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Klimek J., Klimek S. [2016], Przedsiębiorczość bez tajemnic, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kotler Ph, Armstrong G, Saunders J, Wong V. [2002], Marketing, Podręcznik Europejski, Warszawa, PWE.

Leszczewska K. [2012], Wyróżnianie rodzinności jako specyficznej cechy prowadzenia działalności gospodarczej, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Wydawnictwo San, Tom XIII, Zeszyt 7, s. 98.

Leszczewska K. [2015], Zachowania firm rodzinnych w niestabilnym otoczeniu w Polsce, w: Przeciwdziałanie turbulencjom w gospodarce, R. Sobiecki, (red. nauk.), Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.

Linneman E.R., Stanton L.J. [1991], Making Niche Marketing Work, New York, McGraw-Hill.

Marjański A. [2012], Sukcesja jako wyróżnik przedsiębiorstwa rodzinnego, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Wydawnictwo San, Tom XIII, Zeszyt 7.

McAuley, A. [1993], The perceived usefulness of export information sources, “European Journal of Marketing”, Vol. 27 No. 10, pp. 52-64.

McCarthy B., Leavy B. [2000], Phases in the strategy process: an exploratory study of Irish SMEs, IBAR, Vol. 21, No. 2, pp. 55-80.

Obłój K. [2007], Strategia organizacji, Warszawa, PWE, s. 125-148.

Parrish E.D., Cassill N.L.,Oxenham W. [2006], Niche market strategy in the textile and apparel industry, “Journal of Fashion Marketing and Management”, Vol. 10, No. 4, p. 420.

Połomska-Jesionowska A.[ 2010], Specyfika współdziałania gospodarczego małych przedsiębiorstw z innymi podmiotami rynku, „Zarządzanie przedsiębiorstwem”, UE Wrocław, Nr 2, s. 45-46.