Kreowanie wartości w łańcuchach dostaw produktów niszowych
Main Article Content
Abstract
Poprzez ścisłe dostosowywanie się do potrzeb klientów niszowych łańcuchy dostaw na rynkach produktów niszowych kreują wartość dla klientów i wartość dodaną dla firm. W artykule autor omawia specyfikę rynku tego typu produktów. Podkreśla, że maksymalizacja zysku nie zawsze postrzegana jest przez przedsiębiorców jako najważniejszy cel ich działalności gospodarczej. Jest to jakościowa różnica w porównaniu z łańcuchami produktów masowych.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Christopher M., From brand values to customer value, “Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science”, 1996, Vol. 2, No. 1, pp. 55-66.
3. Christopher M., Value-in-use Pricing, “European Journal of Marketing”, 1982, Vol. 16, Issue 5, p. 36, 37.
4. Christopher M., Payne A., Ballantyne D., Relationship Marketing, Creating Stakeholder Value, BHOxford, Oxford 2008, p. 11.
5. Friedlander F., Pickle H., Components of Effectiveness in Small Organizations, “Administrative Science Quarterly”, 1968, Vol. 13, pp. 289-304.
6. Graczyk A., Mazurek-Łopocińska K., Badanie rozwoju rynków produktów rolnictwa ekologicznego i żywności ekologicznej w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009, s. 13-14.
7. Gray C., Entrepreneurship, resistance to change and growth in small firms, “Journal of Small Businessand Enterprise Development”, 2002, Vol. 9, No. 1, pp. 61-72.
8. Jarvis W., Goodman S., Effective marketing of small brands: niche positions, attribute loyalty and direct marketing, “Journal of Product & Brand Management”, 2005, Vol. 14, Issue 5, p. 293.
9. Kroeger F., Vizjak A., Kwiatkowski A., Sukces w niszach rynkowych, Strategie uzyskiwania globalnej przewagi konkurencyjnej, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2007, s. 50.
10. Linneman R.E., Stanton, J.L., Mining for niches, “Business Horizons”, 1992, Vol. 35, No. 3, pp. 43-51, [za:] E.D. Parrish, N.L. Cassill, W. Oxenham, Niche market strategy in the textile and apparelindustry, “Journal of Fashion Marketing and Management”, 2006, Vol. 10, Issue 4, p. 422.
11. Phillips J.C., Peterson H.C., Segmenting and differentiation of agri-food niche markets: examples from the literature, staff paper, Michigan State University, East Lansing 2001.
12. Reijonen H., Komppula R., Perception of success and its effect on small firm performance, “Journal of Small Business and Enterprise Development”, 2007, Vol. 14, Issue 4, p. 692.
13. Rutkowski K., Najlepsze praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Wyjść naprzeciw wyzwaniom społecznej odpowiedzialności biznesu, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008, s. 37.
14. Rutkowski K., Logistyka dystrybucji. Specyfika. Tendencje rozwojowe. Dobre praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2005, s. 74.
15. Schneider B., HRM – A Service Perspective: Towards a Customer-focused HRM, “International Journal of Service Industry Management”, 1994, pp. 66-67.
16. Stinnett B., Myśl jak twój klient, Strategie rozwoju sprzedaży, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006, s. 113.
17. Toften K., Hammervoll T., Niche marketing and strategic capabilities: an exploratory study of specialised firms, “Marketing Intelligence & Planning”, 2010, Vol. 28, Issue 6, pp. 736-753.
18. Walker E., Brown A., What success factors are important to small business owners?, “International Small Business Journal”, 2004, Vol. 22, No. 6, pp. 577-594.
19. Woodruff R.B., Gardial S.F., Know your Customer, New Approaches to Understanding Customer Value and Satisfaction, Blackwell Publishing, London 2008, pp. 3-4.
20. Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, B. Dobiegała-Korona, A. Herman (red.), Difin, Warszawa 2006, s. 217-240.
21. Wycena i zarządzanie wartością firmy, Szablewski A., Tuzimek R. (red.), Poltext, Warszawa 2008, s. 34-35.