W poszukiwaniu nowych modeli ekspansji międzynarodowej
Main Article Content
Abstrakt
Globalizacja, integracja gospodarcza i rewolucja informacyjna to kluczowe procesy, które sprawiły, że pod koniec ubiegłego wieku coraz więcej przedsiębiorstw decydowało się na ekspansję międzynarodową. W ich rozwoju ważną rolę odgrywały zwłaszcza formy kapitałowe, jak greenfield, fuzje i przejęcia. Na szczególną uwagę zasługują zwłaszcza formy non-equity, które odgrywają dużą rolę w kreowanych przez korporacje transnarodowe globalnych łańcuchach wartości – następuje wzrost znaczenia kontroli w miejsce własno-ści. Tego typu formy współpracy rozwijają także inne przedsiębiorstwa. Można zaryzy-kować stwierdzenie, że przedsiębiorstwa stosują wiele różnorodnych form ekspansji mię-dzynarodowej ukierunkowanych z jednej strony na zmniejszenie ryzyka, zaś z drugiej na wzrost ich efektywności poprzez lepsze dostosowanie do dynamicznie zmieniających się potrzeb klienta. W efekcie, modele internacjonalizacji należy postrzegać współcześnie jako melanż różnych form tworzących struktury sieciowe, których ocena winna odnosić się do bardziej kompleksowego ich ujęcia. Stąd też celem artykułu jest próba opisu złożoności problemu internacjonalizacji przedsiębiorstw poprzez pryzmat komplementarności różnych form ekspansji, ze szczególnym naciskiem na BIZ i formy non-equity, co w dużej mierze podyktowane jest nasileniem instytucjonalizmu w gospodarce światowej.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
2. Bremmer I. [2009], State capitalism and the crisis, McKinsey&Company, July.
3. Chesbourg H., Rosenbloom R.S. [2002], The role of the business model in capturing value from innovation:evidence from Xerox Corporation’s technology spin‐off companies, Oxford Journal, Vol. 11, No. 3,p. 529-555.
4. Chwistecka-Dudek H., Sroka W. [2008], Alianse strategiczne: problemy teorii i dylematy praktyki,Dąbrowa Górnicza, Uniwersytet w Dąbrowie Górniczej.
5. Dunning J.H. [2006], Towards a new paradigm of development: implications for the determinants ofinternational business, “Transnational Corporations”, Vol. 15, No. 1.
6. Dunning J.H., Ludman M. [2008], Institutions and the OLI paradigm of the multinational enterprise,“Asia Pacific Journal of Managemet”, No. 25.
7. Duczkowska-Małysz K. [2013], Klient jako determinanta zmian strategicznych, w: Model biznesu.Nowe myślenie strategiczne, M. Duczkowska-Piasecka (red.), Warszawa, Difin, s. 163.
8. Duczkowska-Piasecka M. [2013], Model biznesu – nowe podejście do zarządzania strategicznego, w:Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, M. Duczkowska-Piasecka (red.), Warszawa, Difin, s. 148.
9. Gorynia M. [2007], Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, Warszawa, Polskie WydawnictwoEkonomiczne.
10. He X., Wei Y. [2013], Export market location decision and performance. The role of external networks andabsorptive capacity, “International Marketing Review”, Vol. 30, No. 6.
11. Hollensen S. [2007], Global Marketing. A decision-oriented approach, “Financial Times”, PrenticeHall.
12. Johnson G., Scholes K., Whittington R. [2010], Podstawy strategii, Warszawa, PWE.
13. Kobonbaev M. [2004], Informal Costs of Doing Business: The Case Study of the Registration and Regulationof Firms in the Kyrgyz Republic, “Central Asian Journal of Management”, Economics and SocialResearch (CENMES), p. 80.
14. Okoński K. [2014] Recepta na sukces w stylu Niemiec? „Przegrać wojnę, a potem ciężko pracować”,wywiad D. Kotlińskiego, „Wprost”, 13 marca.
15. Pakulska T. [2014], Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw – BIZ czy NEMs?, w: Wymogi globalnejkonkurencyjności przedsiębiorstw, R. Sobiecki, J.W. Pietrewicz (red.), Warszawa, Oficyna WydawniczaSGH.
16. Pakulska T. [2010], Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w rozwoju przedsiębiorczości w regionie, w:Przedsiębiorczość a rozwój regionalny w Polsce, K. Kuciński (red.), Warszawa, Difin, s. 163-168.
17. Pan Y., Tse D.K. [2000], The Hierarchical Model of Market Entry Modes, “Journal of InternationalBusiness Studies”, Vol. 31, No. 4.
18. Poniatowska-Jaksch M., Pakulska T. [2015], Non-Equity Modes as International Busines Strategy, Saarbrücken,Lambert Academic Publishing.
19. Poniatowska-Jaksch M. [2011], Lokale powiązania korporacji transnarodowych, w: Glokalizacja,K. Kuciński (red.), Warszawa, Difin, s. 225.
20. Poniatowska-Jaksch M. [2015], Światowe trendy w przemyśle – wyzwania dla Polski, w: Przedsiębiorstwoprzemysłowe w Polsce, M. Poniatowska-Jaksch, R. Sobiecki (red.), Warszawa, Oficyna WydawniczaSGH.
21. Report [2011], Non-Equity Modes of International Production and Development, World InvestmentReport 2011, UNCTAD.
22. Report [2015], Reforming International Investment Governance, The World Investment Report 2015,UNCTAD.
23. Root F.R. [1994], Entry Strategies for International Markets, New York, Lexington Books-MaxwellMacmillan International.
24. Schmiemann M. [2007], Inter-enterprise relations in selected economic activities, “Statistics in Focus”,No. 57, Eurostat.
25. TTI [2014], State of Power, The Transnational Institute, Amsterdam,.
26. Zorska A. [2000], Ku globalizacji. Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej,Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.