Treść głównego artykułu

Abstrakt

Autor przedstawia trzy sytuacje pokazujące uczestnictwo osób z niepełnosprawnościami, opiekunów takich osób i stowarzyszeń działających na ich rzecz w kreowaniu i monitorowaniu polityki publicznej wobec niepełnosprawności w Polsce. Pierwsza z nich dotyczy działania polegającego na wspieraniu edukacji włączającej, druga - prób zmiany systemu wsparcia opiekunów osób z niepełnosprawnościami, natomiast ostatnia odnosi się do procesu tworzenia przez organizacje pozarządowe alternatywnego raportu poświęconego wdrażaniu przez Polskę konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. W każdym z powyższych przypadków autor omawia przyczyny stojące za decyzją o zaangażowaniu się, przebieg procesu oraz efekty zaangażowania. Wnioski wskazują na to, że choć środowiska osób z niepełnosprawnościami mają możliwość wzięcia udziału w dyskusji na temat polityki wobec niepełnosprawności, to ich wpływ jest raczej niewielki i dotyczy sytuacji wyjątkowych.

Słowa kluczowe

polityka publiczna polityka społeczna niepełnosprawność osoby z niepełnosprawnościami edukacja włączająca opieka długoterminowa public policy social policy disability persons with disabilities inclusive education long-term care

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Kubicki, P. (2016) „Środowiska osób z niepełnosprawnościami wobec polityki publicznej – studia przypadków”, Studia z Polityki Publicznej, 3(1(9), s. 95–110. doi: 10.33119/KSzPP.2016.1.3.

Metrics

Referencje

  1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu: w poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.
  2. Bakalarczyk R., Polityka wsparcia rodzin z osobami niepełnosprawnymi. W cieniu wyroków Trybunału Konstytucyjnego RP i protestów społecznych, „Studia z Polityki Publicznej” 2015, nr 1(5), s. 63–80.
  3. Bakalarczyk R., Kubicki P., Polakowski M., Szelewa D., Niepełnosprawność: problemy opieki. Warszawskie debaty o polityce społecznej 15, Friedrich-Ebert-Stiftung, Przedstawicielstwo w Polsce wspólnie z Fundacją Międzynarodowe Centrum Badań i Analiz (ICRA), Warszawa 2015.
  4. Cairney P., Understanding public policy: theories and issues, Palgrave Macmillan, New York 2012.
  5. Dudzińska A., Wszystko jasne. Dostępność i jakość edukacji dla uczniów z niepełnosprawnościami. Raport końcowy z realizacji projektu, Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera „Nie-Grzeczne Dzieci”, Warszawa 2009.
  6. Grewiński M., Wielosektorowa polityka społeczna: o przeobrażeniach państwa opiekuńczego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2009.
  7. Howlett M., Designing public policies: principles and instruments, Routledge, New York 2011.
  8. Kloskowska-Dudzińska A., System zamknięty: socjologiczna analiza procesu legislacyjnego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2015.
  9. Kubicki P., Prawne bariery edukacji włączającej, „Studia Prawnicze” 2013, z. 2(194), s. 63–77.
  10. Kubicki P., Równy dostęp do edukacji osób z niepełnosprawnościami, „Biuletyn RPO. Źródła” 2012, nr 10, s. 34–40.
  11. Kurowski K., Wolności i prawa człowieka i obywatela z perspektywy osób z niepełnosprawnościami, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2014.
  12. Szarfenberg R., Potrzeba udziału obywateli w tworzeniu, realizacji i doskonaleniu polityki społecznej, Konferencja EAPN „Partycypacja obywatelska w tworzeniu usług społecznych”, Warszawa, 15 stycznia 2016.
  13. Vanhala L., Making Rights a Reality?: Disability Rights Activists and Legal Mobilization, Cambridge University Press, Cambridge 2014.
  14. Wpływ ruchu rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną na rozwój nauki i życie społeczne: raport z badań, red. B. Abramowska, Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Warszawa 2014.
  15. Zybała A., Polityki publiczne: doświadczenia w tworzeniu i wykonywaniu programów publicznych w Polsce i w innych krajach. Jak działa państwo, gdy zamierza (chce) musi rozwiązać zbiorowe problemy swoich obywateli?, Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, Warszawa 2012.