Model biznesu a dojrzałość wytwórców sektora maszyn rolniczych - badanie rozstrzygające

Autor

  • Przemysław Niewiadomski Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Ekonomii i Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2020.179.2

Słowa kluczowe:

model biznesu, mikrofundamenty dojrzałości, orientacja przedsiębiorstw, sektor maszyn rolniczych

Abstrakt

Znakomita większość zagadnień dotyczących konkurencyjności przedsiębiorstw wytwórczych związana jest nierozerwalnie z dopasowaniem do bieżących potrzeb rynku, co w perspektywie uzasadnia prokurowanie wyselekcjonowanych modeli biznesu. W kontekście powyższego podjęto badania, których zasadniczym celem ustanowiono odpowiedź na pytanie: Jaki model biznesu absorbują polskie przedsię­biorstwa wytwórcze działające w sektorze maszyn rolniczych? W nawiązaniu do tak nakreślonego celu jako działanie niezbędne zarekomendowano ewaluację - będącego wypadkową eksploracji piśmien­nictwa oraz dyskusji wśród celowo dobranych ekspertów (warstwa teoretyczno-projektowa) - modelu badawczego. Badanie przeprowadzono wśród wybranych producentów sektora maszyn rolniczych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Achtenhagen L., Melin L., Naldi L. [2013], Dynamics of Business Models - Strategizing, Critical Capabilities and Activities for Sustained Value Creation, „Long Range Planning”, vol. 46, s. 427-442.
2. Amit R., Zott Ch. [2010], Business Model Design: An Activity System Perspective, „Long Range Planning”, vol. 43.
3. Amit R., Zott Ch. [2012], Creating Value through Business Model Innovation, „MIT Sloan Review”, vol. 53, no. 3.
4. Aspara J., Lamberg J.A., Laukia A., Tikkanen H. [2013], Corporate Business Model Trans- formation and Inter-Organizational Cognition: The Case of Nokia, „Long Range Planning”, vol. 46, s. 459-474.
5. Baden-Fuller C., Morgan M. S. [2010], Business Models as Models, „Long Range Planning”, vol. 43.
6. Betz F. [2012], Strategic Business Models, „Engineering Management Journal”, 14(1), s. 14-29.
7. Brzóska J. [2009], Model biznesowy - współczesna forma modelu organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem, „Organizacja i Zarządzanie”, nr 2(6).
8. Brzóska J. [2015], Modele biznesu a wykorzystanie innowacji w przedsiębiorstwach społecznych, „Organizacja i Zarządzanie”, z. 78, s. 51-69.
9. Casadesus-Masanell R., Rickart J. E. [2010], From Strategy to Business Models and onto Tactics, „Long Range Planning”, vol. 43, s. 195-215.
10. Chesbrough H. [2006], Open Business Models: How to Thrive in the New Innovation Landscape, Harvard Business School Press, Boston.
11. Currie W. [2004], Value Creation from E-Business Models, Elsevier, Oxford.
12. Cyfert S., Krzakiewicz K. [2011], Wykorzystanie koncepcji modeli biznesu w zasobowej teorii firmy, w: Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, red. R. Krupski, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
13. Cyfert S. [2012], Granice organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
14. Duczkowska-Piasecka M., Poniatowska-Jaksch M., Duczkowska-Małysz K. [2013], Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, Difin, Warszawa.
15. Dudzik M. T., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Gołębiowski T. [2008], Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
16. Falencikowski T. [2013], Spójność modeli biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa.
17. Fisken J., Rutherford J. [2002], Business Models and Investments. Trends in the Biotechnology Industry in Europe, „Journal of Commercial Biotechnology”, 8(3), s. 191-199.
18. Giesen E., Berman S.J., Bell R., Blitz A. [2007], Three Ways to Successfully Innovate Your Business Model, „Strategy & Leadership”, vol. 35, no. 6.
19. Gorynia M., Jankowska B., Pietrzykowski M., Tarka P. [2009], Wpływ przyjęcia euro na międzynarodową konkurencyjność przedsiębiorstw Wielkopolski, „Gospodarka Narodowa”, 4(212).
20. Gorynia M., Mroczek K. [2013], Koszty transakcyjne jako determinanta formy zagranicznej ekspansji przedsiębiorstwa, „Ekonomista”, nr 2.
21. Jabłoński M. [2013], Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstw, Difin, Warszawa.
22. Nogalski B., Niewiadomski P. [2014a], Koncepcja zwinnego zakładu wytwórczego - modelowanie wirtualnej struktury organizacyjnej w procesie wytwarzania, „Organizacja i Zarządzanie”, nr 4 (20).
23. Nogalski B., Niewiadomski P. [2014b], Technologia jako zasób implikujący granice elastyczności produktowej zakładu wytwórczego, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, nr 136.
24. Nogalski B., Szpitter A., Brzóska J. [2017], Modele i strategie biznesu w obszarze dystrybucji energii elektrycznej w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
25. Nogalski B., Szpitter A., Jabłoński M. [2016], Zarządzanie projektami w kształtowaniu elastycznych modeli biznesu operatorów systemu dystrybucyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
26. Osterwalder A. [2004], The Business Model Ontology: A Proposition in a Design Science Approach, University of Lausanne, Lausanne.
27. Peterovic O., Kittl C., Teksten R. [2001], Developing Business Models for e-Business, International Conference on Electronic Commerce, Vienna.
28. Teece D. J. [2010], Business Models, Business Strategy and Innovation, „Long Range Planning”, 43, s. 172-194.
29. Watson D. [2005], Business Models, Harriman House Ltd., Petersfield.

Pobrania

Opublikowane

2020-10-13

Jak cytować

Niewiadomski, P. (2020). Model biznesu a dojrzałość wytwórców sektora maszyn rolniczych - badanie rozstrzygające. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (179), 27–41. https://doi.org/10.33119/SIP.2020.179.2

Numer

Dział

Dział główny