Podejście projektowe do studiowania – identyfikacja i analiza potrzeb interesariuszy oraz rekomendacje dla uczelni w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2023.189.4Słowa kluczowe:
podejście projektowe,, myślenie projektowe, zarządzanie projektami, metoda projektu, edukacjaAbstrakt
Artykuł stanowi kontynuację rozważań nad zagadnieniem podejścia projektowego w zakresie procesu kształcenia na uczelniach wyższych w Polsce. Podjęto w nim próbę identyfikacji i analizy potrzeb interesariuszy, w tym studentów, nauczycieli akademickich oraz członków uczelnianych organizacji studenckich. W tym celu wyodrębniono: najważniejsze problemy, bariery i trudności wpływające na studentów i ich zaawansowanie w myśleniu projektowym; poziom jakości kształcenia na polskich uczelniach; poziom orientacji studentów na projekty; poziom przedsiębiorczości wśród studentów, absolwentów szkół średnich i zawodowych; ofertę edukacyjną polskich uczelni w zakresie podejścia projektowego; wpływ pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe. Przeprowadzone badania pozwoliły określić potrzeby interesariuszy w zakresie rozważań nad autorską koncepcją wprowadzoną we wcześniejszym artykule [Radoła i in., 2021]. Na podstawie wniosków z wywiadów wskazano implikacje do dalszych prac badawczych w ujęciu ilościowym i opracowania założeń innowacji odpowiadającej na zidentyfikowane luki.
Downloads
Bibliografia
2. GUS [2022], Raport „Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2021 roku”, https://stat.gov.pl/obsza ry-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-i-jego-finanse-w-2021-roku,2,18.html, dostęp: 21.01.2023.
3. Hrpolska.pl [2019], Raport: Student w pracy 2019, https://hrpolska.pl/rynek-pracy/badania/raport-student-w-pracy-2019, dostęp: 20.01.2023.
4. Nicholas J.M., Steyn H. [2012], Zarządzanie projektami, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa.
5. Pan G.S. [2005], Information Systems Project Abandonment: A Stakeholder Analysis, „International Journal of Information Management”, 25(2).
6. PMI [2009], A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide), Management Training & Development Center, Warszawa.
7. Popojutrze, https://popojutrze2.pl/, dostęp: 17.01.2023.
8. Rzempała J., Wiśniewski T. [2019], Poziom kompetencji studentów w zakresie zarządzania projektami na uniwersytetach i uczelniach technicznych: przypadek Programu IPMA-Student, „Przegląd Organizacji”, 3.
9. Spałek S., Zdonek I., Sołtysik-Piorunkiewicz A. [2015], Znaczenie i rola interesariuszy w zarządzaniu projektami, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie”.
10. Urraca-Makuch L. [2019], Kompetencje przyszłości, https://issuu.com/magiel/docs/184-sgh, dostęp: 17.01.2023.
11. Włoch R., Śledziewska K. [2019]. Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym, DELab UW, Warszawa.
12. World Economic Forum [2020], The Future of Jobs Report 2020, Geneva.
13. Radoła M., Weinert A., Wójtowicz Ł., Banaś R. [2021], Podejście projektowe do studiowania w Polsce – stan obecny i identyfikacja trendów, w: Międzynarodowa innowacyjność i konkurencyjność w XXI w. Aspekty innowacyjne, red. Ł. Wójtowicz, P. Woźniak, Instytut Naukowo--Wydawniczy „Spatium”, Radom.
14. Związek Banków Polskich [2021], Portfel Studenta 2021: studenci finansowo odetchnęli, ale coraz gorzej z wiedzą finansową, https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/ Portfel-Stu denta-2021, dostęp: 18.01.2023.