Otwartość strategiczna przedsiębiorstw a systemy IT wspomagające zarządzanie

Autor

  • Adam Weinert Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.16

Słowa kluczowe:

otwartość strategiczna, otwarta strategia, systemy IT i narzędzia, wspomaganie strategii, strategizowanie

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony problematyce współczesnych wyzwań w obszarze zarządzania strategicznego, a w szczególności krytycznemu podejściu do osiągania przewagi konkurencyjnej na podstawie klu­czowych zasobów. Wpisuje się w nią zagadnienie otwartości strategicznej przedsiębiorstw, które cieszy się coraz większym zainteresowaniem badaczy, zwłaszcza w literaturze zagranicznej. Związana z nim koncepcja Open Strategy (OS) (otwarta strategia) została opracowana z myślą o największych i nowo­czesnych korporacjach, co pozwoliło uzyskać jej już spory rozgłos w praktyce gospodarczej. Realizacja założeń koncepcji OS wymusza wszechstronne wykorzystywanie systemów IT i zaimplementowa­nych w nich narzędzi informatycznych, budujących zaangażowanie społeczne, wzmacniając relacje nie tylko właścicieli i zarządzających, lecz także innych interesariuszy. Celem artykułu jest omówienie założeń koncepcji otwartej strategii, przegląd systemów IT mogących wspomagać jej realizację oraz wskazanie możliwości poszczególnych narzędzi do rozwoju otwartości strategicznej, również w pol­skich przedsiębiorstwach.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Alexy O., West J., Klapper H., Reitzig M. [2018], Surrendering Control to Gain Advantage: Reconciling Openness and the Resource-Based View of the Firm, „Strategic Management Jour¬nal”, 39(6), s. 1704-1727.
2. Amrollahi A., Ghapanchi A.H., Talaei-Khoei A. [2014], Using Crowdsourcing Tools for Imple- menting Open Strategy: A Case Study in Education, 20th Americas Conference on Informa¬tion Systems, AMCIS.
3. Appleyard M.M., Chesbrough H.W. [2017], The Dynamics of Open Strategy: From Adoption to Reversion, „Long Range Planning”, 50(3), s. 310-321.
4. Baptista J., Wilson A.D., Galliers R.D., Bynghall S. [2017]. SocialMedia and the Emergence of Reflexiveness as a New Capability for Open Strategy, „Long Range Planning”, 50(3), s. 322-336.
5. Birkinshaw J. [2017]. Reflections on Open Strategy, „Long Range Planning”, 50(3), s. 423-426.
6. Brenk S., Burmeister C., Luettgens D., Piller F.T. [2018], Value Creation Openness: A New Perspective on Business Model Design and Competitive Advantage, Academy of Management Proceedings, vol. 2018, no. 1, s. 11534.
7. Chesbrough H.W., Appleyard M.M. [2007], Open Innovation and Strategy, „California Management Review”, 50(1), s. 57-77.
8. Dobusch L., Kapeller J. [2018]. Open Strategy-Making with Crowds and Communities: Comparing Wikimedia and Creative Commons, „Long Range Planning”, 51(4), s. 561-579.
9. Dobusch L., Seidl D., Werle F. [2015], Opening up the Strategy-Making Process: Comparing open strategy to open innovation, University of Zurich, Institute of Business Administration, UZH Business Working Paper no. 359, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_ id=2686618
10. Doz Y., Kosonen M. [2008], The Dynamics of Strategic Agility: Nokias Rollercoaster Experience, „California Management Review”, 50(3), s. 95-118.
11. Gegenhuber T., Dobusch L. [2017], Making an Impression Through Openness: How Open Strategy-Making Practices Change in the Evolution of New Ventures, „Long Range Planning”, 50, s. 337-354.
12. Hautz J. [2017], Opening up the Strategy Processa Network Perspective, „Management Deci- sion”, 55(9), s. 1956-1983.
13. Hautz J., Seidl D., Whittington R. [2017]. Open Strategy: Dimensions, Dilemmas, Dynamics, „Long Range Planning”, 50(3), s. 298-309.
14. Kozarkiewicz A. [2018]. Between it and Societal Shift: Preconditions of Open Strategizing, „Management Sciences. Nauki o Zarządzaniu”, 23(4), s. 3-8.
15. Luedicke M.K., Husemann K.C., Furnari S., Ladstaetter F. [2017], Radically Open Strategizing: How the Premium Cola Collective Takes Open Strategy to the Extreme, „Long Range Planning”, 50(3), s. 371-384.
16. Mack D.Z., Szulanski G. [2017], Opening up: How Centralization Affects Participation and Inclusion in Strategy Making, „Long Range Planning”, 50(3), s. 385-396.
17. Malhotra A., Majchrzak A., Niemiec R.M. [2017], Using Public Crowds for Open Strategy For- mulation: Mitigating the Risks of Knowledge Gaps, „Long Range Planning”, 50(3), s. 397-410.
18. Matzler K., Fuller J., Hutter K., Hautz J., Stieger D. [2014], Open Strategy: Towards a Research, Agenda, European Conference on Information Systems (ECIS).
19. Morton J., Amrollahi A. [2018], Open Strategy Intermediaries? A Framework for Understanding the Role of Facilitators in Open Strategy-Making, Proceedings of the Twenty-Sixth European Conference on Information Systems (ECIS), Association for Information Systems.
20. Morton J., Wilson A.D., Galliers R.D., Marabelli M. [2017], Open Strategy and IT: A Review and Research Agenda, 3 rd EGOS Colloquium, Copenhagen, Denmark, 6th-8th July.
21. Schlagwein D., Conboy K., Feller J., Leimeister J.M., Morgan L. [2017], “Openness” with and without Information Technology: A Framework and a Brief History, „Journal of Information Technology”, 32, s. 297-305.
22. Schmitt R. [2010], Dealing with Wicked Issues: Open Strategizing and the Camisea Case, „Jour¬nal Business Ethics”, 96, s. 11-19, doi: 10.1007/s10551-011-0938-2
23. Spee A.P., Jarzabkowski P. [2009], Strategy Tools as Boundary Objects, „Strategic Organiza- tion”, 7(2), s. 223-232, doi: 10.1177/1476127009102674
24. Stańczyk-Hugiet E. [2014], Pole eksploracji Strategy as Practice International Network, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, 27 (2), s. 85-97.
25. Stieger D., Matzler K., Chatterjee S., Ladstaetter-Fussenegger F. [2012], DemocratizingStrategy: How Crowdsourcing Can Be Used for Strategy Dialogues, „California Management Review” 54(4), s. 44-69.
26. Sus A. [2017]. Mikro-i otwarta strategia-kontekst ekosystemu, „Organizacja i Kierowanie”, 2(176), s. 79-91.
27. Tavakoli A., Schlagwein D., Schoder D. [2015], Open Strategy: Consolidated Definition and Processual Conceptualization, Thirty-Sixth International Conference on Information Sys-tems, Fort Worth.
28. Tavakoli A., Schlagwein D., Schoder D. [2017]. Open Strategy: Literature Review, Re-Analy- sis of Cases and Conceptualisation as a Practice, „Journal of Strategic Information Systems”, 26(3), s. 163-184.
29. Weinert A. [2018], Zaawansowanie przedsiębiorstw w zakresie informacyjnego wspomagania wyborów strategicznych, rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. E. Urbanowskiej-Sojkin, prof. UEP, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
30. West J., Bogers M. [2017], Open Innovation: Current Status and Research Opportunities, „Innovation”, 19(1), s. 43-50.
31. Whittington R. [2006], Completing the Practice Turn in Strategy Research, „Organization Stu- dies”, 27(5), s. 613-634.
32. Whittington R. [2014], Information Systems Strategy and Strategy-as-Practice: A Joint Agenda, „Journal of Strategic Information Systems”, 23, s. 87-91.
33. Whittington R., Cailluet L., Yakis-Douglas B. [2011], Opening Strategy: Evolution of a Preca- rious Profession, „British Journal of Management”, 22(3), s. 531-544.
34. www.openstrategynetwork.com
35. Yakis-Douglas B., Angwin D., Ahn K., Meadows M. [2017], OpeningM&A Strategy to Inve- stors: Predictors and Outcomes of Transparency during Organisational Transition, „Long Range Planning”, 50(3), s. 411-422.

Pobrania

Opublikowane

2019-10-16

Jak cytować

Weinert, A. . (2019). Otwartość strategiczna przedsiębiorstw a systemy IT wspomagające zarządzanie. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (175), 213–228. https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.16

Numer

Dział

Dział główny