Antynomia czy synkretyzm relacyjny? Współdziałanie w logice kontradyktoryjności w kulturze i sztuce

Autor

  • Dagmara Wójcik Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2023.194.13

Słowa kluczowe:

badania jakościowe, instytucje kultury i sztuki, koopetycja, sztuki performatywne, teatry, współpraca międzyorganizacyjna

Abstrakt

W turbulentnym otoczeniu, gdzie „stawką” jest przetrwanie, rozwój czy zdobycie przewagi konkurencyjnej, połączenie sił i współpraca z konkurentami może stanowić słuszne rozwiązanie. Koopetycja coraz częściej jawi się jako odpowiedź organizacji na konieczność działania w warunkach niepewności, ograniczonych zasobów i rosnącej konkurencji. Choć znaczenie i zainteresowanie badaczy koopetycją stale rośnie, to w odniesieniu do instytucji kultury i sztuki wiele pytań pozostaje wciąż bez odpowiedzi. Synkretyzm relacyjny stanowi immanentną, dystynktywną cechę koopetycji, przyczyniając się do rozwoju wszystkich koopetytorów. W obliczu zachodzących współcześnie zmian wyzwaniem dla instytucji kultury i sztuki staje się gotowość oraz umiejętność adaptowania zasad wyznaczanych przez logikę kontradyktoryjności – wykorzystania zasobów w zmieniających się warunkach, realizowania nowych zadań, wchodzenia w nowe role oraz rekonfigurowania dynamiki relacji międzyorganizacyjnych. Celem artykułu jest przedstawienie zjawiska koopetycji wśród instytucji kultury i sztuki na przykładzie teatrów, które coraz częściej poszukują przewagi konkurencyjnej także we współpracy z konkurentami.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte

Auerbach, C. F., Silverstein, L. B. (2003). Qualitative Data: An Introduction to Coding and Analysis. New York: New York University Press.

Bachórz, A., Stachura, K. (2015). W poszukiwaniu punktów stycznych: rekonstrukcja dyskursu o problemach (nie) uczestnictwa w kulturze. Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej.

Bachórz, A., Obracht-Prondzyński, C., Stachura, K., Zbieranek, P. (2019). Gra w kulturę. Przemiany pola kultury w erze poszerzenia. Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej.

Bembenek, B. (2006). Wokół koncepcji współdziałania. W: System wspierania gron przedsiębiorczości – publikacja podsumowująca (s. 34–36), M. Górzyński (red.). Rzeszów: Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania.

Bengtsson, M., Eriksson, J., Wincent, J. (2010). Coopetition: New Ideas for a New Paradigm. W: Coopetition: Winning Strategies for the 21st Century (s. 19–39), S. Yami, S. Castaldo, B. Dagnino, F. Le Roy (Eds.). Cheltenham: Edward Elgar Publishing.

Bovaird, T., Loeffler, E. (2022). Co-Production: Theoretical Roots and Conceptual Frameworks. W: Handbook on Theories of Governance (s. 446–461), Ch. Ansell, J. Torfing (Eds.). Cheltenham: Edward Elgar Publishing.

Branderburger, A. M., Nalebuff, B. J. (1996). Co-Opetition: A Revolutionary Mindset That Combines Competition and Co-Operation: The Theory Strategy That’s Changing the Game of Business. London: HarperCollins Business.

Carr, D., Zhang, C., Cheung, C. F. (2004). Space, Time and Culture: Collected Works on Cosmos and Culture. Cham: Springer Science & Business Media.

Contractor, F. J., Lorange, P. (1988). Why Should Firms Cooperate? The Strategy and Economics Basis for Cooperative Ventures. W: Cooperative Strategies in International Business (s. 3–30), F. L. Contractor, P. Lorange (Eds.). Lexington: Lexington Books.

Cygler, J. (2009). Kooperencja przedsiębiorstw: czynniki sektorowe i korporacyjne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Cygler, J., Aluchna, M., Marciszewska, E., Witek-Hajduk, M. K., Materna, G. (2013). Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji: wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.

Czakon, W. (2007). Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa. Katowice: Akademia Ekonomiczna w Katowicach.

Czakon, W. (2014). Koopetycja w rozwoju przedsiębiorstw high-tech. W: Koopetycja w rozwoju przedsiębiorstw high-tech. Determinanty i dynamika (s. 63–89), A. Zakrzewska-Bielawska (red.). Warszawa: Placet.

Denzin N. K., Lincoln Y. S. (Eds.). (2018). The Sage Handbook of Qualitative Research. London: Sage.

Dziurski, P. (2019). Koopetycja w sektorach kultury – zarys problematyki. W: Strategie zarządzania instytucjami i projektami kulturalnymi (s. 30–46), K. Pawlicka, A. Wróblewska (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Ejsmont, A. (2019). Powiązania kooperacyjne oraz ich wpływ na rozwój sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Warszawa: CeDeWu.

Gernsheimer, O., Kanbach, D. K., Gast, J. (2021). Coopetition Research – A Systematic Literature Review on Recent Accomplishments and Trajectories, Industrial Marketing Management, 96, s. 113–134.

Jagoda, H. (2003). Współdziałanie i konkurencja przedsiębiorstw – relacje, formy, skutki. W: W poszukiwaniu strategicznych przewag konkurencyjnych (s. 91–96), J. L. Czernota, M. Moszkowicz (red.). Częstochowa: Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej.

Juszczyk, P. (2021). Relacje społeczne w koopetycji muzeów. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Juszczyk, P. (2023). Przyszłość czy teraźniejszość? O dychotomii strategii koopetycji wśród instytucji kultury. W: Strategie zarządzania instytucjami kultury i projektami kulturalnymi (s. 29–55), K. Pawlicka, A. Wróblewska, P. Majewski (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Karna, W. J. (2008). Zmiany w zarządzaniu publicznymi instytucjami kultury. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Klaić, D. (2011). Mobilność wyobraźni. Międzynarodowa współpraca kulturalna. Przewodnik. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury „Bęc Zmiana”.

Klimas, P. (2014). Sieci innowacji. Implikacje bliskości organizacyjnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Klimas, P. (2019). Relacje współtworzenia innowacji w ekosystemach. Kontekst ekosystemu gamingowego. Warszawa: C. H. Beck.

Lefaix-Durand, A., Paulin, D., Kozak, R., Beauregard, R. (2005). Interfirm Relationships and Value Creation: A Synthesis, Conceptual Model and Implications for Future Research. Quebec: Université Laval Research Center.

Lichtarski, J. (1992). Teoretyczne i praktyczne problemy integracji gospodarczej przedsiębiorstw. W: Współdziałanie gospodarcze przedsiębiorstw, J. Lichtarski (red.). Warszawa: PWE.

Najda-Janoszka, M., Sawczuk, M. (2018). Museums as a Research Object in the Strategic Management Field. W: Business and Non-Profit Organizations Facing Increased Competition and Growing Customers’ Demands (s. 51–67), A. Nalepka, A. Ujawry-Gil (Eds.). Nowy Sącz: FAKRO, NOVA SANDEC, Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis University.

Romanowska, M. (2007). Trwałe wartości zarządzania strategicznego. W: Planowanie strategiczne w warunkach niepewności (s. 57–62), R. Krupski (red.). Wałbrzych: Wydawnictwo

Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości.

Romanowska, M. (2009). Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie (wyd. 2). Warszawa: PWE.

Shackle, G. L. S. (1979). Imagination and the Nature of Choice. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Silverman, D. (2016). Qualitative Research. Los Angeles: Sage.

Solea, A., Prezioso, G. (Eds.). (2022). Global Arts Leadership in the Digital Age: Voices from the World’s Major Art Industries. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Stachowicz, J. (2007). Przewaga konkurencyjna a przewaga koopracyjna: dylematy współczesnego paradygmatu zarządzania strategicznego. W: Zarządzanie strategiczne w warunkach nowej gospodarki (s. 45–67), J. Rokita, W. Grudzewski (red.). Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego.

Venkataraman, S. (2003). Foreword. W: A General Theory Of Entrepreneurship: The Individual- Opportunity Nexus (s. 11–12), S. Shane (Ed.). Northampton: Edward Elgar.

Wójcik, D. (2022). Współpraca międzyorganizacyjna w sektorze kreatywnym. Kontekst sztuk performatywnych. Warszawa: Difin.

Wójcik, D. (2023). Sztuka dla sztuki? O motywach koprodukcji teatralnych. W: Strategie zarządzania instytucjami kultury i projektami kulturalnymi (s. 147–177), K. Pawlicka, A. Wróblewska, P. Majewski (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Wyeld, T. G., Prasolova-Førland, E., Chang, T. W. (2006). Virtually Collaborating across Cultures: A Case Study of an Online Theatrical Performance in a 3DCVE Spanning Three Continents. IEEE: Publication of Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies.

Artykuły naukowe

Bagdadli, S., Arrigoni, L. (2005). Strategic Positioning of the Venice Biennial: Analysing the Market for Periodic Contemporary Art Exhibitions, International Journal of Arts Management, 7 (3), s. 22–31.

Baker, T., Nelson, R. E. (2005). Creating Something from Nothing: Resource Construction through Entrepreneurial Bricolage, Administrative Science Quarterly, 50 (3), s. 329–366.

Bengtsson, M., Kock, S. (1999). Cooperation and Competition in Relationships between Competitors in Business Networks, The Journal of Business and Industrial Marketing, 14 (3), s. 178–193.

Bengtsson, M., Kock, S. (2000). Coopetition in Business Networks – To Cooperate and Compete Simultaneously, Industrial Marketing Management, 14 (29), s. 411–426.

Bengtsson, M., Kock, S. (2014). Coopetition – Quo Vadis? Past Accomplishments and Future Challenges, Industrial Marketing Management, 43 (2), s. 180–188.

Bengtsson, M., Raza-Ullah, T. (2016). A Systematic Review of Research on Coopetition: Toward a Multilevel Understanding, Industrial Marketing Management, 57, s. 23–39.

Bigliardi, B., Dormio, A. I., Galati, F. (2011). Successful Co-Opetition Strategy: Evidence from an Italian Consortium, International Journal of Business, Management and Social Sciences, 2 (4), s. 1–8.

Borkowska-Niszczota, M. (2012). Współpraca instytucji kultury na rzecz rozwoju produktów turystyki kulturowej w ujęciu teoretycznym i praktycznym, Ekonomia i Zarządzanie, 2, s. 56–69.

Clegg, S. R., Da Cunha, J. V., Cunha, M. P. (2002). Management Paradoxes: A Relational View, Human Relations, 55 (5), s. 483–503.

Crick, J. M. (2019). Moderators Affecting the Relationship between Coopetition and Company Performance, Journal of Business and Industrial Marketing, 34 (2), s. 518–531.

Crick, J. M., Crick, D. (2020). Coopetition and COVID-19: Collaborative Business-to-Business

Marketing Strategies in a Pandemic Crisis, Industrial Marketing Management, 88, s. 206–213.

Czakon, W. (2009). Koopetycja – splot tworzenia i zawłaszczania wartości, Przegląd Organizacji, 12, s. 11–14.

Czakon, W. (2013). Uwarunkowania i mechanizmy koordynacji sieci, Studia Ekonomiczne Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 141, s. 62–71.

Czakon, W., Czernek-Marszałek, K. (2021). Competitor Perceptions in Tourism Coopetition, Journal of Travel Research, 60 (2), s. 312–335.

Ćwikła, M. (2012). Turystyka eventowa a nowe trendy w kształtowaniu programów artystycznych festiwali i instytucji teatralnych, Turystyka Kulturowa, 10, s. 5–17.

Dagnino, G. B., Le Roy, F., Yami, S., Czakon, W. (2008). Strategie koopetycji – nowa forma dynamiki międzyorganizacyjnej?, Organization Review, 6, s. 3–7.

Darbi, W. P. K., Knott, P. (2022). Coopetition Strategy as Naturalised Practice in a Cluster of Informal Businesses, International Small Business Journal, 41 (1), s. 88–114.

Dowling, M. J., Roering, W. D., Carlin, B. A., Wiśniewski, J. (1996). Multifaceted Relationships under Coopetition. Description and Theory, Journal of Management Inquiry, 5 (2), s. 155–167.

Ejsmont, A. (2014). Coopetition as the Factor of Increasing Level of Innovativeness in the SME Sector in Poland, Oeconomia Copernicana, 5 (4), s. 45–60.

Engwall, M. (2003). No Project Is an Island: Linking Projects to History and Context, Research Policy, 32 (5), s. 789–808.

Galloway, S., Dunlop, S. (2007). A Critique of Definitions of the Cultural and Creative Industries in Public Policy, International Journal of Cultural Policy, 13 (1), s. 17–31.

Ghazinoory, S., Malekifar, S., Nasri, S., Kousari, S. (2021). Visioning for Cultural Industries: CLA Inspired Scenario Method, Futures, 131.

Gnyawali, D. R., He, J., Madhavan, R. (2006). Impact of Co-Opetition on Firm Competitive Behavior: An Empirical Examination, Journal of Management, 32 (4), s. 507–530.

Gnyawali, D. R., Park, B. J. (2009). Co‐Opetition and Technological Innovation in Small and Medium‐Sized Enterprises: A Multilevel Conceptual Model, Journal of Small Business Management, 47 (3), s. 308–330.

Hamel, G., Doz, Y. L., Prahalad, C. K. (1989). Collaborate with Your Competitors and Win, Harvard Business Review, 67 (1), s. 133–139.

Hart, J. D., Beckman, G. D. (2023). Aesthetics, Medium, and Method: An Introduction to the Differences and Similarities between Arts and Non-Arts Entrepreneurs, Entrepreneurship Education and Pedagogy, 6 (1), s. 187–201.

Hasitschka, W., Goldsleger, P., Zembylas, T. (2005). Cultural Institutions Studies: Investigating the Transformation of Cultural Goods, The Journal of Arts Management, Law, and Society, 35 (2), s. 147–158.

Hodaei, M., Alvani, S. M., Yazdani, H. R., Zarei Matin, H. (2020). Coopetitive (Cooperation and Competition) Advantage in Public Organizations: Synergy of People and Process, Public Administration Perspaective, 11 (2), s. 15–33.

Hung, S. W., Chang, C. C. (2012). A Co-Opetition Perspective of Technology Alliance Governance Modes, Technology Analysis and Strategic Management, 24 (7), s. 679–696.

Ingram, P., Yue, L. Q. (2008). Structure, Affect and Identity as Bases of Organizational Competition and Cooperation, Academy of Management Annals, 2 (1), s. 275–303.

Ingram, T. (2016). Zarządzanie talentami w kulturze i sztuce, Studia Ekonomiczne, 256,

s. 46–55.

Jackson, I., Tomlinson, P. R. (2009). The Role of Cooperation in a Creative Industry: The Case of UK Studio Pottery, International Review of Applied Economics, 23 (6), s. 691–708.

Jing, R., Van de Ven, A. H. (2018). Toward a Chance Management View of Organizational Change, Management and Organization Review, 14 (1), s. 161–178.

Juszczyk, P., Wójcik, D. (2021). Coopetition in Synoptic and Incremental Approaches. Context of the Cultural Sector, Przegląd Organizacji, 9, s. 12–18.

Juszczyk, P., Wójcik, D. (2023). The Concept of Chance Management in Coopetition among Cultural Institutions, European Management Studies (in press).

Kanter, R. M. (1994). Collaborative Advantage. The Art of Alliances, Harvard Business Review, 72 (4), s. 96–108.

Klimas, P., Czakon, W. (2018). Organizational Innovativeness and Coopetition: A Study of Video Game Developers, Review of Managerial Science, 12, s. 469–497.

Klimas, P., Czakon, W. (2022). Gaming Innovation Ecosystem: Actors, Roles and Co-Innovation Processes, Review of Managerial Science, 16 (7), s. 2213–2259.

Klimas, P., Radomska, J. (2022). Coopetition and Open Strategy – Common Roots and Shared Strategic Dilemmas, Problemy Zarządzania / Management Issues, 20 (2/96), s. 197–214.

Klimas, P., Czakon, W., Fredrich, V. (2022). Strategy Frames in Coopetition: An Examination of Coopetition Entry Factors in High-Tech Firms, European Management Journal, 40 (2), s. 258–272.

Klimas, P., Ahmadian, A. A., Soltani, M., Shahbazi, M., Hamidizadeh, A. (2023). Coopetition, Where Do You Come From? Identification, Categorization, and Configuration of Theoretical Roots of Coopetition, SAGE Open, 13 (1).

Köseoğlu, M. A., Yildiz, M., Okumus, F., Barca, M. (2019). The Intellectual Structure of Coopetition: Past, Present and Future, Journal of Strategy and Management, 12 (1), s. 2–29.

Krajewski, M. (2013). W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze, Kultura i Społeczeństwo, 1, s. 29–67.

Krajewski, M., Schmidt, F. (2017). Co to znaczy być artystą/artystką?, Kultura i Społeczeństwo, 61 (1), s. 71–99.

Lado, A. A., Boyd, N. G., Hanlon, S. C. (1997). Competition, Cooperation, and the Search for Economic Rents: A Syncretic Model, Academy of Management Review, 22 (1), s. 110–141.

Le Roy, F., Sanou, F. H. (2014). Does Coopetition Strategy Improve Market Performance? An Empirical Study in Mobile Phone Industry, Journal of Economics and Management, 17, s. 64–92.

Leśnierowska, J. (2011). Sieć – ale jaka?, Teatr, 7/8, s. 98–99.

Mariani, M. M. (2007). Coopetition as an Emergent Strategy: Empirical Evidence from a Consortium of Italian Opera Houses, International Studies in Management and Organization, 37 (2), s. 97–126.

Marques, R. F., Le Roy, F. (2009). Coopetition between SMEs: An Empirical Study of French Professional Football, International Journal Of Entrepreneurship And Small Business, 8 (1), s. 23–43.

Mintzberg, H. (1973). Strategy-Making in Three Modes, California Management Review, 16 (2), s. 44–53.

Mishan, M., Prangley, A. (2014). Barriers to Inter-Organisational Collaboration amongst Performing Arts Organisations in South Africa, South African Theatre Journal, 27 (2), s. 125–146.

Mischkowski, D., Glöckner, A. (2016). Spontaneous Cooperation for Prosocials, but Not for Proselfs: Social Value Orientation Moderates Spontaneous Cooperation Behavior, Scientific Reports, 6 (1), s. 1–5.

Moczulska, M., Seiler, B., Stankiewicz, J. (2019). Coopetition in For-Profit and Non-Profit Organizations-Micro Level, Management, 23 (2), s. 138–156.

Mucha-Kuś, K. (2010). Strategia koopetycji. Innowacyjne połączenie konkurencji i współdziałania?, Przegląd Organizacji, nr 2, s. 9–12.

Qizi, M. K. I. (2021). The Role of Museums in the Development of Tourism, Academicia: An International Multidisciplinary Research Journal, 11 (2), s. 121–124.

Ritala, P. (2010). Coopetitive Advantage – How Firms Create and Appropriate Value by Collaborating with Their Competitors, Acta Universitatis Lappeenrantaensis, 384.

Ritala, P. (2012). Coopetition Strategy – When Is It Successful? Empirical Evidence on Innovation and Market Performance, British Journal of Management, 23 (3), s. 307–324.

Ritala, P., Hurmelinna-Laukkanen, P. (2009), What’s in It for Me? Creating and Appropriating Value in Innovation-Related Coopetition, Technovation, 29 (12), s. 819–828.

Sampson, R. C. (2007). R&D Alliances and Firm Performance: The Impact of Technological Diversity and Alliance Organization on Innovation, Academy of Management Journal, 50 (2), s. 364–386.

Sarasvathy, S. D. (2001). Causation and Effectuation: Toward a Theoretical Shift from Economic Inevitability to Entrepreneurial Contingency, Academy of Management Review, 26 (2), s. 243–263.

Short, J. C., Ketchen Jr, D. J., Shook, C. L., Ireland, R. D. (2010). The Concept of “Opportunity” in Entrepreneurship Research: Past Accomplishments and Future Challenges, Journal of Management, 36 (1), s. 40–65.

Stachura, K. (2020). Bieg z przeszkodami. Ambiwalencje sukcesu artystycznego w poszerzonym polu kultury, Przegląd Socjologii Jakościowej, 16 (2), s. 102–127.

Stańczyk-Hugiet, E. (2012). Paradygmat relacji – czy to nowa jakość w zarządzaniu, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 116, s. 163–173.

Suddaby, R. (2006). From the Editors: What Grounded Theory Is Not, Academy of Management

Journal, 49 (4), s. 633–642.

Światowiec-Szczepańska, J. (2016). Paradoksy konkurencji relacyjnej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 420, s. 337–349.

Tether, B. S. (2002). Who Co-Operates for Innovation, and Why: An Empirical Analysis, Research Policy, 31 (6), s. 947–967.

White, J. C. (2015). Toward a Theory of Arts Entrepreneurship, Journal of Arts Entrepreneurship Education, 1 (1), s. 5.

White, J. C. (2021). A Theory of Why Arts Entrepreneurship Matters, Journal of Arts Entrepreneurship Education, 3 (2), s. 1–15.

Wood, M. S., McKinley, W. (2010). The Production of Entrepreneurial Opportunity: A Constructivist Perspective, Strategic Entrepreneurship Journal, 4 (1), s. 66–84.

Wójcik, D. (2018). Współpraca międzyorganizacyjna w sektorze sztuk performatywnych – perspektywy badawcze, Studia Ekonomiczne, 351, s. 110–120.

Zakrzewska-Bielawska, A. (2013a). Koopetycja – strategią sukcesu? Doświadczenia przedsiębiorstw high-tech, The Journal of Management and Finance, 11 (4/1), s. 419–431.

Zakrzewska-Bielawska, A. (2013b). Koopetycja a rozwój przedsiębiorstwa w opinii kadry kierowniczej firm high-tech, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, 52 (1147), s. 135–146.

Zakrzewska-Bielawska, A. (2014). Ewolucja szkół strategii: przegląd głównych podejść i koncepcji, Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 27, s. 9–29.

Zakrzewska-Bielawska, A. (2016). Tworzenie i apropriacja wartości jako cel strategii relacyjnej przedsiębiorstwa, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 444, s. 609–622.

Zakrzewska-Bielawska, A. (2017). Wybory strategiczne w relacyjnej orientacji przedsiębiorstwa, Handel Wewnętrzny, 368 (3/2), s. 181–192.

Zakrzewska-Bielawska, A., Czakon, W., Gantert, T. M. (2022). Old Guards or New Friends? Relational Awareness and Motivation in Opportunities Seizing, European Management Journal, June.

Zielińska, A. (2016). Formułowanie strategii w organizacji pozarządowej, Modern Management Review, 21 (23/3), s. 229–238.

Zineldin, M. (2004). Co-Opetition: The Organisation of the Future, Marketing Intelligence and Planning, 22 (7), s. 780–790.

Materiały internetowe

Fatyga, B. (2008). Żywa kultura. Definicja autorska dla OŻKSB, http://ozkultura.pl/wpisy/86

(dostęp: 7.09.2023).

Pobrania

Opublikowane

2024-04-24 — zaktualizowane 2024-07-02

Jak cytować

Wójcik, D. (2024). Antynomia czy synkretyzm relacyjny? Współdziałanie w logice kontradyktoryjności w kulturze i sztuce. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (194). https://doi.org/10.33119/SIP.2023.194.13

Numer

Dział

Dział główny