Współpraca w sektorze turystycznym a ograniczanie rozwoju sektora. Kontekst gospodarki współdzielenia

Autor

  • Patrycja Klimas Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Dagmara Wójcik Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Katarzyna Czernek-Marszałek Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Patrycja Juszczyk Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.5

Słowa kluczowe:

gospodarka współdzielenia, sektor turystyczny, współpraca wewnątrzsektorowa, współpraca międzyorganizacyjna, analiza ilościowa

Abstrakt

Gospodarka współdzielenia (ang. sharing economy) oraz jej znaczenie dla podejmowania współpracy międzyorganizacyjnej stanowią istotny oraz aktualny obszar badań naukowych. W szczególności inte­resującym wydaje się rozpoznanie znaczenia popularyzacji gospodarki współdzielenia dla współpracy w sektorze turystycznym, gdy może ona prowadzić do zahamowania lub ograniczenia rozwoju tego sektora. Artykuł rozwija dotychczasowy stan wiedzy odnośnie do znaczenia gospodarki współdziele­nia w dwóch aspektach. Po pierwsze, badania empiryczne prowadzono w sektorze turystycznym, zaś dotychczasowy dorobek badawczy nurtu relacyjnego skupia się głównie na branżach wysokich tech­nologii. Po drugie, w badaniach uwaga została skoncentrowana na negatywnych implikacjach gospo­darki współdzielenia - w postaci ograniczania rozwoju sektora turystycznego, a dalej jego wpływu na współpracę wewnątrzsektorową, który dotychczas nie był analizowany w takim ujęciu. Badania zrealizowano na próbie 368 podmiotów turystycznych. Wyniki modelowania regresyjnego (zarówno wieloczynnikowego, jak i strukturalnego) wskazują, że ograniczanie rozwoju sektora turystycznego - uwarunkowanego popularyzacją gospodarki współdzielenia - istotnie wpływa na zacieśnianie we- wnątrzsektorowej współpracy międzyorganizacyjnej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Allen D., Berg C. [2014], The Sharing Economy. How Over-Regulation Could Destroy an Eco- nomic Revolution, Institute of Public Affairs, Australia.
2. Aramendia-Muneta M.E., Ollo-Lopez A. [2013], ICTImpact on Tourism Industry, „Interna-tional Journal of Management Cases”, vol. 15(2).
3. Baggio R. [2011], Collaboration and Cooperation in a Tourism Destination: A Network Science Approach, „Current Issues in Tourism”, vol. 14(2).
4. Belk R. [2010], Sharing, „Journal of Consumer Research”, vol. 36(5).
5. Belk R. [2014], You Are What You Can Access: Sharing and Collaborative Consumption Online, „Journal of Business Research”, vol. 67(8).
6. Botsman R., Rogers R. [2011], Whats Mine Is Yours. How Collaborative Consumption Is Chan- ging the Way We Live, Collins, London.
7. Braun P. [2004], Regional Innovation and Tourism Networks: The Nexus Between ICT Diffusion and Change in Australia, „Information Technology and Tourism”, vol. 6(4).
8. Bucher E., Fieseler C., Lutz C [2016], What’s Mine Is Yours (for a Normal Fee) -Exploring- the Spectrum of Utilitarian to Altruistic Motives for Internet-Mediated Sharing, „Computers in Human Behaviour”, vol. 62.
9. Byrne B.M. [2010], Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming, 2nd ed., Routledge, Taylor and Francis Group.
10. Carbone L. [2004], How to Keep Customers Coming Back Again and Again, FT Press, N.J.
11. Costello A.B., Osborne J.W. [2005], Best Practices in Exploratory Factor Analysis: Four Recom- mendations for Getting the Most from Your Analysis. Practical Assessment, „Research and Eva- luation”, nr 10(7).
12. Czernek K. [2013], Determinants of Cooperation in a Tourist Region, „Annals of Tourism Research”, vol. 40.
13. Czernek K., Wójcik D. [2017], Gospodarka współdzielenia z perspektywy przedsiębiorców sek¬tora turystycznego, „Handel Wewnętrzny”, nr 3(368), t. I.
14. Fabrigar L.R., Wegener D.T., MacCallum R.C., Strahan E.J. [1999], Evaluating the Use of Explo- ratory Factor Analysis in Psychological Research, „Psychological Methods”, vol. 4(3).
15. Fang B., Ye Q., Law R. [2016], Effect of Sharing Economy on Tourism Industry Employment, „Annals of Tourism Research”, vol. 57.
16. Fuller C.M., Simmering M.J., Atinc G., Atinc Y., Babin B.J. [2016], Common Methods Variance Detection in Business Research, „Journal of Business Research”, vol. 69(8).
17. Garces S.A., Gorgemans S., Sanchez A.M., Perez M.P. [2004], Implications of the Internet - An Analysis of the Aragonese Hospitality Industry, „Tourism Management”, vol. 25(5).
18. Hellwig K., Morhart F., Girardin F., Hauser M. [2015], Exploring Different Types of Sharing: A Proposed Segmentation of the Market for „Sharing” Businesses, „Psychology & Marketing”, vol. 32(9).
19. Heo C.Y. [2016], Sharing Economy and Prospects in Tourism Research, „Annals of Tourism Research”, vol. 58.
20. Hollick M. [2003], No Barriers to Failure: Rethinking Tourism Business Entry, Paper presen- ted at the Council for Australian University Tourism and Hospitality Education (CAUTHE) Conference, February, Coffs Harbour.
21. Islam Md.S. [2012], E-Business - A Tool to Enhance Tourism Industry: A Study on Bangladesh, „ASA University Review”, vol. 6(1).
22. Jamal T., Getz D. [1995], Collaboration Theory and Community Tourism Planning, „Annals of Tourism Research”, vol. 2.
23. Jarvis C.B., MacKenzie S.B., Podsakoff P.M. [2003], A Critical Review of Construct Indicators and Measurement Model Misspecification in Marketing and Consumer Research, „Journal of Consumer Research”, vol. 30(2).
24. Koopman Ch., Mitchell M., Thierer A. [2015], The Sharing Economy and Consumer Protec- tion Regulation: The Case for Policy Change, „Journal of Business, Entrepreneurship & Law”, vol. 8(2).
25. Kylanen M., Rusko R. [2011], Unintentional Coopetition in the Service Industries: The Case of Pyha-Luosto Tourism Destination in the Finnish Lapland, „European Management Journal”, vol. 29(3).
26. Lyons K., Wearing S. [2015], The Sharing Economy Issues, Impacts and Regulatory Responses in the Context of the NSW Visitor Economy, NSW Business Chamber, Sydney.
27. Mariani M.M. [2007], Coopetition as an Emergent Strategy: Empirical Evidence from an Ita- lian Consortium of Opera Houses, „International Studies of Management & Organization”, vol. 37(2).
28. McMullan E., Chrisman J.J., Vesper K. [2001], Some Problems in Using Subjective Measures of Effectiveness to Evaluate Entrepreneurial Assistance Programs, „Entrepreneurship: Theory and Practice”, vol. 26(1).
29. Panasiuk A. [2015], Nowoczesne technologie informacyjne w kształtowaniu innowacji na rynku turystycznym, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu”, no. 49.
30. Pease W., Rowe M. [2005], An Overview of Information Technology in the Tourism Industry, Paper presented at Conference Proceedings-ICT Networks-Building Blocks for Economic Development. Communication Economics and Electronic Markets Research Centre.
31. Pine II B.J., Gilmore J.H. [1998], Welcome to the Experience Economy, „Harvard Business Review”, Boston.
32. Rajs R. [2008], Komputerowe platformy rezerwacyjne w turystyce, „Scientific Bulletin of Chełm, Section of Mathematics and Computer Science”, nr 1.
33. Sigala M. [2017], Collaborative Commerce in Tourism: Implications for Research and Industry, „Current Issues in Tourism”, vol. 20(4).
34. Światowiec-Szczepańska J. [2012], Ryzyko partnerstwa strategicznego przedsiębiorstw: ujęcie modelowe, Wydawnictwo UEP, Poznań.
35. Tolkach D., Chon K.K., Xiao H. [2015], Asia Pacific Tourism Trends: Is the Future Ours to See?, „Asia Pacific Journal of Tourism Research”, vol. 21(10).
36. Tussyadiah I.P., Pesonen J. [2016], Impacts of Peer-to-Peer Accommodation Use on Travel Pat- terns, „Journal of Travel Research”, vol. 55(8).
37. Wójcik D., Czernek K. [2018], Kreatywność i twórcze współdziałanie w sektorze turystycznym, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, nr 161.
38. Wójcik D., Klimas P., Czernek-Marszałek K., Juszczyk P. [2019], The Tourism Sectors Deve- lopment and Popularization of SharingEconomy. The Impact on Cooperation, Springer Proce- edings in Business and Economics „Contemporary problems and challenges in cooperation and coopetition in the age of Industry 4.0” (artykuł w druku).
39. Zervas G., Proserpio D., Byers J. [2016], The Rise of the Sharing Economy: Estimating the Impact of Airbnb on the Hotel Industry, „Boston University School of Management Research Paper”.

Pobrania

Opublikowane

2019-10-16

Jak cytować

Klimas, P. ., Wójcik, D. ., Czernek-Marszałek, K. ., & Juszczyk, P. . (2019). Współpraca w sektorze turystycznym a ograniczanie rozwoju sektora. Kontekst gospodarki współdzielenia. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (175), 69–82. https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.5

Numer

Dział

Dział główny