Wykorzystanie działań marketingowych w kształtowaniu modelu biznesu w przedsiębiorstwie
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2019.173.8Słowa kluczowe:
zarządzanie przedsiębiorstwem, model biznesu, marketing, klientAbstrakt
Każda organizacja przedsiębiorstwa pracuje po to, aby zadowolić klienta, zwiększając jednocześnie wytwarzaną wartość dodaną przy zachowaniu odpowiednich standardów jakości. Występująca na rynku dynamika powoduje presję na ciągłą rywalizację i poszukiwanie nowych możliwości przez daną firmę. Jednym z głównych celów każdego przedsiębiorstwa jest bieżące definiowanie i wyprzedzanie potrzeb docelowych rynku, poprzez przystosowywanie produktów oraz usług w sposób bardziej atrakcyjny i efektywny niż konkurencja. Największe sukcesy odnoszą i będą odnosić przedsiębiorstwa, które będą potrafiły wykorzystać i zintegrować w praktyce wszystkie narzędzia i elementy konfiguracji marketingu do konkretnych uwarunkowań indywidualnego klienta.
W przeciwieństwie do marketingu tradycyjnego, który koncentrował się przede wszystkim na korzyściach materialnych uzyskiwanych w wyniku każdej transakcji, marketing relacji akcentuje znaczenie symbolicznego wymiaru długoterminowych stosunków między sprzedawcą a nabywcą. Podkreśla również, że oczekiwana rentowność jest równoważona przez korporacyjną odpowiedzialność oraz jest rozpatrywana w strategicznej perspektywie, będąc jednocześnie sztuką tworzenia i utrzymywania wzajemnych kontaktów.
Model biznesu jest konstrukcją, która informuje o stanie i perspektywach przedsiębiorstwa oraz jak posiadane możliwości i potencjał działalności można zmieniać, poprzez możliwości rynkowe, w rezultaty ekonomiczne, zwłaszcza w procesie globalizacji.
W artykule autorzy skupili się na zagadnieniach występujących na rynku B2B. Jest on kontynuacją tematyki podejmowanej w wydanych przez autorów publikacjach. Zaprezentowany materiał został poparty badaniem pilotażowym wraz z wnioskami.
Downloads
Bibliografia
2. Brilman J. [2002], Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.
3. Czapiewski R. [2010], Wykorzystanie systemów zarządzania jakością w kształtowaniu relacji z klientami w sektorze, rozprawa doktorska, Uniwersytet Gdański.
4. Duczkowska-Piasecka M., Poniatowska-Jaksch M., Duczkowska-Małysz M. [2013], Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, Difin, Warszawa.
5. Dyche J. [2002], CRM. Relacje z klientami, Helion, Gliwice.
6. Gilmore A. [2006], Usługi. Marketing i zarządzanie, PWE, Warszawa.
7. IMS [2012], Integrated Management System. Policy Muehlhan Group, Hamburg.
8. Jabłoński A. [2013], Modele zrównoważonego biznesu. W budowie długoterminowej wartości przedsiębiorstw z uwzględnieniem ich społecznej odpowiedzialności, Difin, Warszawa.
9. Jabłoński A. [2015], Skalowalność modeli biznesu w środowisku sieciowym, Difin, Warszawa.
10. Kotler P. [1999], Kotler o marketingu. Jak kreować i opanowywać rynki, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
11. Kotler P., Kartajaya H., Setiwan I. [2010], Marketing 3.0. Dobry produkt? Zadowolony klient? Spełniony Człowiek!, MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa.
12. Koźmiński A. [2004], Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
13. Management Tips [2012], Harvard Business Review, ICAN Institute, Warszawa.
14. Mitręga M. [2005], Marketing relacji. Teoria i praktyka, wyd. I, CeDeWu, Warszawa.
15. Mitręga M. [2006], Market Analysis. International Business. Textbooks. Teaching Materials, University of Economics in Katowice.
16. Mruk H., Rutkowski I. P. [1999], Strategia produktu, wyd. II, PWE, Warszawa.
17. Nogalski B., Czapiewski R. [2015], Modelowanie działań biznesowych w przedsiębiorstwie jako przejaw jego zdolności dynamicznych, w: Strategie w zarządzaniu organizacjami, red. J. Rokita, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Kartowicach, Katowice, s. 48–66.
18. Nogalski B., Czapiewski R. [2016], Modelowanie działań biznesowych z uwzględnieniem struktury zarządzania projektami, w: Współczesne domeny zarządzania. Decyzje menedżerskie
– PPO i CRS – Modele biznesu, red. J. Rymaniak, „Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku”, tom 44, s. 149–166.
19. Olczak A., Urbaniak M. [2006], Marketing B2B w praktyce gospodarczej, Difin, Warszawa.
20. Payne A. [1996], Marketing usług, PWE, Warszawa.
21. Sull D., Homkes R., Sull Ch. [2015], Dlaczego szwankuje realizacja strategii, „Harvard Business Review Polska”, listopad.
22. Szumowski F. [2018], Trzeba szukać nowych rozwiązań, wywiad z M. Woźniak, Prezesem Zarządu Volkswagen Bank Polska, „Harvard Business Review Polska”, marzec.
23. Tkaczyk S., Wierzbicki J. [2003], Jakość – determinanta poprawy produktywności, w: Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, red. T. Wawak, Wydawnictwo
Informacji Ekonomicznej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
24. Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., [red.], [2004], Współczesne metody zarzadzania strategicznego przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Ekonomiczne w Poznaniu, Poznań.
25. Zeman-Miszewska E. [2008], Marketing relacji w regionie/gminie, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 42.
26. Żurawik W. [red.], [2005], Marketing. Podstawy i kontrowersje, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.