Zachowanie korzyści płynących z mobilności przy mniejszym zaangażowaniu transportu ładunków
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2019.171.5Słowa kluczowe:
polityka transportowa, mobilność, transportochłonność, transport drogowy, logistyka miejska, motoryzacja, celowe skracanie żywotności towarów, Przemysł 4.0Abstrakt
Przedmiotem opracowania jest analiza kosztów i korzyści społeczno-gospodarczych związanych z mobilnością czynników produkcji i konsumentów dóbr rzeczowych. Rozważania autora skupiły się wokół usprawnienia i ekonomicznego zracjonalizowania procesu produkcji, dystrybucji i konsumpcji dóbr rzeczowych w celu ograniczania jego transportochłonności, zwłaszcza w aglomeracjach miejskich. W związku z tym przeanalizowano możliwości redukcji społeczno-gospodarczych potrzeb transportowych w zakresie przemieszczania towarów i osób m.in. dzięki wdrażaniu rozwiązań „czwartej rewolucji przemysłowej” (Przemysł 4.0), tj. cyfryzacji, automatyzacji i innowacji organizacyjnych w sferze logistyki produkcji i dystrybucji towarów konsumpcyjnych.
Downloads
Bibliografia
1. Décret n° 2014–1482 du 9 décembre 2014 relatif aux obligations d’information et de fourniture concernant les pièces détachées indispensables à l’utilisation d’un bien.
2. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 lipca 2017 r. w sprawie dłuższego cyklu życia produktów: korzyści dla konsumentów i przedsiębiorstw (2016/2272 (INI)).
Wydawnictwa zwarte
1. Bauernhansl Th., ten Hompel M., Vogel-Heuser B. (red.) [2014], Industrie 4.0 in Produktion, Automatisierung und Logistik. Anwendung, Technologien, Migration, Springer Vieweg,
Wiesbaden.
2. Burnewicz J. [2005], Sektor samochodowy Unii Europejskiej, WKiŁ, Warszawa.
3. Burnewicz J. (red.) [1993], Ekonomika transportu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
4. Eucken W. [2004], Grundsätze der Wirtschaftspolitik, 7. Auflage, Mohr Siebeck Verlag, Tübingen.
5. Harrington J. [1973], Computer Integrated Manufacturing, Industrial Press, New York.
6. Koźlak A. [2008], Ekonomika transportu. Teoria i praktyka gospodarcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
7. Lesiak P. [2013], Konkurencja między transportem samochodowym a kolejowym w Polsce w świetle kształtowania racjonalnej struktury gałęziowej przewozów ładunków, „Monografie
i Opracowania” nr 593, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
8. Madeyski M., Lissowska E. [1981], Badania analityczne transportu samochodowego, wyd. III zm., WKiŁ, Warszawa.
9. Mączyńska E., Pysz P. (red.) [2013], Ordoliberalizm i społeczna gospodarka rynkowa wobec wyzwań współczesności, Biblioteka Myśli Ekonomicznej, PTE, Warszawa.
10. Neider J. [2015], Transport międzynarodowy, wyd. III, PWE, Warszawa.
11. Rydzkowski W. (red.) [2017], Współczesna polityka transportowa, PWE, Warszawa.
12. Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (red.) [1997], Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
13. Wojewódzka-Król K., Załoga E. [2016], Transport. Nowe wyzwania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
14. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju Polski 2015 [2015], GUS, Katowice.
Artykuły prasowe i okolicznościowe
1. Apel o zaprzestanie celowego skracania żywotności produktów [2013], „EKES info”, Biuletyn Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Bruksela, grudzień 2013/9 – wydanie
specjalne (wersja polskojęzyczna), www.eesc.europa.eu/?i=portal.en.eesc-info
2. Khaleeli H. [2015], End of the line for stuff that’s built to die? „The Guardian”, 3.03, www.theguardian.com/technology/shortcuts/2015/mar/03/has-planned-obsolesence-ha d-its-day-design
3. Molet J. B. [2015], Built to Last? A law in France to Combat Planned Obsolescence for Appliances, SGS – Société Générale de Surveillance, 21.07, www.sgs.com/en/news/2015/07/built-to-
-last-a-law-in-france-to-combat-planned-obsolescence-for-appliances
4. Ruhkamp Ch. [2013], EU fordert Dreiliterauto: Autoindustrie bittet Kanzlerin um Hilfe, „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, 21.05, www.faz.net/aktuell/wirtschaft/wir tschaftspolitik/eu-fordert-dreiliterauto-autoindustrie-bittet-kanzlerin-um-hilfe-12189219.html
5. Vetter Ph. [2017], Nur gegen einen deutschen Autobauer wird nicht ermittelt, „Die Welt”, 26.05, www.welt.de/wirtschaft/article164982319/Nur-gegen-einen-deutschen-Autobauer-wird-
-nicht-ermittelt.html
Materiały internetowe
1. Bauernhansl Th. [2014], Statement Prof. Thomas Bauernhansl: Was ist eigentlich Industrie 4.0?, Fraunhofer IPA, 15.07, www.youtube.com/watch?v=Gh5ZaWGqDT4
2. Czwarta rewolucja przemysłowa [2016], Fundacja Governica, 11.10, www.governica.com/Czwarta_rewolucja_przemys%C5%82owa#ref-3
3. Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/ruchliwosc-spoleczna;3969800.html, dostęp 16.04.2018.
4. Hintergrund zur Plattform Industrie 4.0, www.plattformi40.de/I40/Navigation/DE/Plattform/Plattform-Industrie-40/plattform-industrie-40.html;jsessionid=DB7267A9F7E6D
F9FC0E8E0C78BB4F5D6, dostęp 20.04.2018.
5. Syska A. [2016], Prelekcja na sympozjum pt. V. Symposium Change to Kaizen, Technoseum, Mannheim, 26–27.10, www.youtube.com/watch?v=uFEBXiElXwk
6. Vogel H. [2017], Kanzlerin der Autoindustrie. Schaute Merkel beim Abgasbetrug weg?, 8.03, www.n-tv.de/wirtschaft/Schaute-Merkel-beim-Abgasbetrug-weg-article19733668.html
7. www.forschungsunionde/mitglieder/index.html, stan na wrzesień 2011 r., dostęp 20.04.2018.
Inne materiały
1. Hauer R. Th., Kirschey R. [2016], Industrie 4.0 – Unsere neue Arbeitswelt, reportaż telewizji 3sat, 3.11.
2. Jäger S. [2017], Die unsichtbare Macht. Lobby-Republik Deutschland, reportaż telewizji ZDF info.
3. Kantara J. A. [2017], Akte D–Die Macht der Automobilindustrie, reportaż telewizji ARD.
4. Scheunert A. [2016], Die Akte VW. Geschichte eines Skandals, reportaż telewizji ZDF info.