Maintaining mobility benefits at lower freight transport intensity

Authors

  • Paweł Lesiak Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Gospodarki Światowej

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2019.171.5

Keywords:

transport policy, mobility, transport intensity, road transport, urban logistics, automotive, purposeful shortening of product life spans, Industry 4.0

Abstract

The paper examines costs and socio-economic benefits of the mobility of production factors and consumers of goods. Author’s considerations centre around the improvement and economic rationalisation of the production, distribution, and consumption of goods with a view to reduce transport intensity of these processes in particular in urban agglomerations. To this end, opportunities to reduce socio-economic demand for the transport of goods and persons have been analysed, such as, e.g., the implementation of the fourth industrial revolution (Industry 4.0), i.e., digitalisation, automation, and organisation innovation in production logistics as well as in the distribution of consumer goods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dokumenty prawne
1. Décret n° 2014–1482 du 9 décembre 2014 relatif aux obligations d’information et de fourniture concernant les pièces détachées indispensables à l’utilisation d’un bien.
2. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 lipca 2017 r. w sprawie dłuższego cyklu życia produktów: korzyści dla konsumentów i przedsiębiorstw (2016/2272 (INI)).
Wydawnictwa zwarte
1. Bauernhansl Th., ten Hompel M., Vogel-Heuser B. (red.) [2014], Industrie 4.0 in Produktion, Automatisierung und Logistik. Anwendung, Technologien, Migration, Springer Vieweg,
Wiesbaden.
2. Burnewicz J. [2005], Sektor samochodowy Unii Europejskiej, WKiŁ, Warszawa.
3. Burnewicz J. (red.) [1993], Ekonomika transportu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
4. Eucken W. [2004], Grundsätze der Wirtschaftspolitik, 7. Auflage, Mohr Siebeck Verlag, Tübingen.
5. Harrington J. [1973], Computer Integrated Manufacturing, Industrial Press, New York.
6. Koźlak A. [2008], Ekonomika transportu. Teoria i praktyka gospodarcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
7. Lesiak P. [2013], Konkurencja między transportem samochodowym a kolejowym w Polsce w świetle kształtowania racjonalnej struktury gałęziowej przewozów ładunków, „Monografie
i Opracowania” nr 593, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
8. Madeyski M., Lissowska E. [1981], Badania analityczne transportu samochodowego, wyd. III zm., WKiŁ, Warszawa.
9. Mączyńska E., Pysz P. (red.) [2013], Ordoliberalizm i społeczna gospodarka rynkowa wobec wyzwań współczesności, Biblioteka Myśli Ekonomicznej, PTE, Warszawa.
10. Neider J. [2015], Transport międzynarodowy, wyd. III, PWE, Warszawa.
11. Rydzkowski W. (red.) [2017], Współczesna polityka transportowa, PWE, Warszawa.
12. Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (red.) [1997], Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
13. Wojewódzka-Król K., Załoga E. [2016], Transport. Nowe wyzwania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
14. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju Polski 2015 [2015], GUS, Katowice.
Artykuły prasowe i okolicznościowe
1. Apel o zaprzestanie celowego skracania żywotności produktów [2013], „EKES info”, Biuletyn Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Bruksela, grudzień 2013/9 – wydanie
specjalne (wersja polskojęzyczna), www.eesc.europa.eu/?i=portal.en.eesc-info
2. Khaleeli H. [2015], End of the line for stuff that’s built to die? „The Guardian”, 3.03, www.theguardian.com/technology/shortcuts/2015/mar/03/has-planned-obsolesence-ha d-its-day-design
3. Molet J. B. [2015], Built to Last? A law in France to Combat Planned Obsolescence for Appliances, SGS – Société Générale de Surveillance, 21.07, www.sgs.com/en/news/2015/07/built-to-
-last-a-law-in-france-to-combat-planned-obsolescence-for-appliances
4. Ruhkamp Ch. [2013], EU fordert Dreiliterauto: Autoindustrie bittet Kanzlerin um Hilfe, „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, 21.05, www.faz.net/aktuell/wirtschaft/wir tschaftspolitik/eu-fordert-dreiliterauto-autoindustrie-bittet-kanzlerin-um-hilfe-12189219.html
5. Vetter Ph. [2017], Nur gegen einen deutschen Autobauer wird nicht ermittelt, „Die Welt”, 26.05, www.welt.de/wirtschaft/article164982319/Nur-gegen-einen-deutschen-Autobauer-wird-
-nicht-ermittelt.html
Materiały internetowe
1. Bauernhansl Th. [2014], Statement Prof. Thomas Bauernhansl: Was ist eigentlich Industrie 4.0?, Fraunhofer IPA, 15.07, www.youtube.com/watch?v=Gh5ZaWGqDT4
2. Czwarta rewolucja przemysłowa [2016], Fundacja Governica, 11.10, www.governica.com/Czwarta_rewolucja_przemys%C5%82owa#ref-3
3. Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/ruchliwosc-spoleczna;3969800.html, dostęp 16.04.2018.
4. Hintergrund zur Plattform Industrie 4.0, www.plattformi40.de/I40/Navigation/DE/Plattform/Plattform-Industrie-40/plattform-industrie-40.html;jsessionid=DB7267A9F7E6D
F9FC0E8E0C78BB4F5D6, dostęp 20.04.2018.
5. Syska A. [2016], Prelekcja na sympozjum pt. V. Symposium Change to Kaizen, Technoseum, Mannheim, 26–27.10, www.youtube.com/watch?v=uFEBXiElXwk
6. Vogel H. [2017], Kanzlerin der Autoindustrie. Schaute Merkel beim Abgasbetrug weg?, 8.03, www.n-tv.de/wirtschaft/Schaute-Merkel-beim-Abgasbetrug-weg-article19733668.html
7. www.forschungsunionde/mitglieder/index.html, stan na wrzesień 2011 r., dostęp 20.04.2018.
Inne materiały
1. Hauer R. Th., Kirschey R. [2016], Industrie 4.0 – Unsere neue Arbeitswelt, reportaż telewizji 3sat, 3.11.
2. Jäger S. [2017], Die unsichtbare Macht. Lobby-Republik Deutschland, reportaż telewizji ZDF info.
3. Kantara J. A. [2017], Akte D–Die Macht der Automobilindustrie, reportaż telewizji ARD.
4. Scheunert A. [2016], Die Akte VW. Geschichte eines Skandals, reportaż telewizji ZDF info.

Published

2019-07-25

How to Cite

Lesiak, P. (2019). Maintaining mobility benefits at lower freight transport intensity. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (171), 81–98. https://doi.org/10.33119/SIP.2019.171.5

Issue

Section

Articles