Analiza możliwości zastosowania metod wyceny przedsiębiorstw do startupów
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2019.174.3Słowa kluczowe:
metody wyceny, wycena przedsiębiorstwa, symulacja, startupAbstrakt
W artykule podjęto problematykę tradycyjnych metod wyceny przedsiębiorstw i możliwości ich zastosowania do obecnie modnych, innowacyjnych przedsiębiorstw, jakimi są startupy. Autorzy, bazując na doświadczeniu we współpracy z lokalnym środowiskiem startupowym, w tym również w obszarze inwestowania kapitału zalążkowego, stwierdzają, iż problem wyceny przedsięwzięć stanowi niezwykle istotne wyzwanie dla inwestorów oraz samych założycieli startupów. Artykuł jako pierwszy z cyklu publikacji poświęcony został analizie znanych w teorii i praktyce pięciu grup metod wyceny przedsiębiorstw w kontekście możliwości ich zastosowania do wyceny startupów. Niniejsza publikacja wskazuje na zalety i wady stosowanych metod wyceny przedsiębiorstw oraz nakreśla dylematy i wyzwania, przed jakimi stają inwestorzy oraz założyciele startupów.