Koncepcja public governance w polityce Unii Europejskiej na rzecz rozwoju konkurencyjnego i niskoemisyjnego transportu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.6

Słowa kluczowe:

polityka transportowa, transport niskoemisyjny, koncepcja public governance, paliwa alternatywne, niskoemisyjny transport miejski

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony prezentacji aktualnych dylematów polityki Unii Europejskiej dotyczących rozwoju konkurencyjnego i niskoemisyjnego transportu w kontekście realizacji zasad dobrego rządzenia (good governance). W pierwszej części artykułu omówiono wybrane założenia koncepcji współrządzenia (public governance), mające odzwierciedlenie w polityce transportowej Unii Europejskiej. Następnie dokonano oceny obecnego stanu rozwoju transportu Unii Europejskiej. Ocena konsekwencji wzrostu popytu na transport potwierdziła potrzebę efektywnej realizacji strategii na rzecz rozwoju niskoemisyjnego transportu. Podkreślono, że wdrażanie założeń koncepcji public governance może stanowić nowatorskie rozwiązanie w zakresie zarządzania skomplikowaną siecią powiązań i koordynacji polityk na wszystkich szczeblach, wspierając przejście transportu do modelu gospodarki niskoemisyjnej o obiegu zamkniętym. Zwrócono jednak uwagę na potrzebę kontynuacji badań nad oceną skuteczności i efektywności realizacji zasad good governance.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Dokumenty prawne
1. Wniosek KE z dnia 08.11.2017 r. w sprawie zmiany Dyrektywy 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego (2017).
Bruksela.
2. Europa w ruchu. Program działań na rzecz sprawiedliwego społecznie przejścia do czystej, konkurencyjnej i opartej na sieci mobilności dla wszystkich, COM(2017) 283 (2017). Bruksela.
3. Inwestowanie w inteligentny, innowacyjny i zrównoważony przemysł. Odnowiona strategia dotycząca polityki przemysłowej UE, COM(2017) 479 (2017). Bruksela.
4. Osiągnięcie mobilności niskoemisyjnej. Unia Europejska, która chroni naszą planetę, wzmacnia pozycję konsumentów oraz broni swojego przemysłu i pracowników, COM(2017) 675 (2017). Bruksela.
5. Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej, COM(2016) 501 (2016). Bruksela.
6. Biała księga. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, COM(2011) 144 (2011).
Bruksela.
7. Dyrektywa 2009/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego,
Dz. Urz. UE L 120 z 15.05.2009.
8. European Governance. A White Paper COM(2001) 428 (2011). Brussels.
Wydawnictwa zwarte
1. Air quality in Europe – 2017, EEA Report 2017, No. 13. Luxembourg.
2. EU energy in figures, Statistical pocketbook (2017). Luxembourg.
3. EU transport in figures, Statistical pocketbook (2017). Luxembourg.
4. GEAR 2030, Final Report – 2017, High Level Group on the Competitiveness and Sustainable Growth of the Automotive Industry in the European Union, European Union, 2017.
5. Motowidlak, U. (2016). Znaczenie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym dla rozwoju gospodarki niskoemisyjnej Unii Europejskiej. Łódź: Wyd. Uniwersytetu
Łódzkiego.
6. Pieriegud, J. (2017). E-mobilność jako koncepcja rozwoju sektorów infrastrukturalnych, w: Gajewski, J., Paprocki, W., Pieriegud J. (red.). E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju.
Sopot: Centrum Myśli Strategicznych.
7. Rogut, A. (red.). Governance – współczesne trendy zarządzania regionem (2009). Łódź: Wyd. SWSPiZ.
8. Study on Urban Mobility – Assessing and improving the accessibility of urban areas, Annexe 2, Task 2 Report – Estimation of European Urban Road Congestion Costs (2017). European Union.
9. Towards clean and smart mobility, EEA – SIGNALS (2016). Luxembourg.
10. Załoga, E. (2016). Nowe wyzwania stojące przed transportem, w: Wojewódzka-Król, K., Załoga, E. (red.) Transport. Nowe wyzwania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Artykuły prasowe i okolicznościowe
1. Drejerska, N. (2010). Good governance w polskiej polityce regionalnej. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie: Ekonomika i Organizacja Gospodarki
Żywnościowej, nr 83.
2. Dyr, T., Kozłowska, M. (2017). Koszty kongestii w Unii Europejskiej. Technika Transportu Szynowego, nr 7–8.
3. Grzelakowski, A. S. (2013). Infrastruktura transportu jako czynnik rozwoju systemu logistycznego w UE. Logistyka, nr 6.
4. Michałowski, A. (2014). Ochrona przyrodniczych procesów usług środowiska w perspektywie ekonomii zrównoważonego rozwoju. Przyszłość. Świat–Europa–Polska, nr 2.
5. Motowidlak, U. (2017). Efekty implementacji programu rozwoju elektromobilnoości w Polsce w wymiarze energetycznym i środowiskowym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego
Ekonomika Transportu i Logistyki, nr 74.
6. Nawojczyk, M. (2015). Nowoczesne formy zarządzania w administracji publicznej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Zarządzanie, nr 2.
7. Owsiak, K. (2016). Wykorzystanie wybranych narzędzi public governance przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce a wzrost partycypacji społecznej. Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 294.
8. Rudolf, W. (2010). Koncepcja governance i jej zastosowanie – od instytucji międzynarodowych do niższych szczebli władzy. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, nr 245.
9. Wojtyna, A. (2001). Nowe kierunki badań nad ekonomiczną rolą państwa. Ekonomista, nr 1.
Materiały internetowe
1. Faberi, F., Multi-level governance: linking up local, regional and national levels to deliver integrated sustainable energy action plans and projects, http://www.odyssee-mure.eu/, dostęp
7.03.2018.
2. https://green-driving.jrc.ec.europa.eu/, dostęp 15.03.2018.
3. Maciocha, M., Propozycje KE w zakresie zmian w Dyrektywie 2009/33/WE. (2018). Warszawa: MDS Kancelaria, PKPA, www.igkm.pl, dostęp 22.03.2018.

Pobrania

Opublikowane

2019-08-05

Jak cytować

Motowidlak, U. (2019). Koncepcja public governance w polityce Unii Europejskiej na rzecz rozwoju konkurencyjnego i niskoemisyjnego transportu. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (166), 91–104. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.6

Numer

Dział

Dział główny