Public Governance in European Union Policy for Competitive and Low Emission Transport
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.6Keywords:
transport policy, low emission transport, public governance idea, alternative fuels, low emission urban transportAbstract
The article discusses current dilemmas of the European Union policy with regard to the development of competitive and low emission transport in the context of good governance principles. The first part discusses selected assumptions of the idea of public governance reflected in the EU transport policy. Then the current degree of development of the EU transport was assessed. The assessment of consequences of increased demand for transport confirmed the need to efficiently deliver on the strategy for the development of low emission transport. It is also stressed that the implementation of the assumptions of the public governance idea may be seen as an innovative solution in managing a complex network of ties and coordination of policies at different levels and support the shift towards low emission, circular economy model in transport. However, attention has been paid to the need to continue studies on the assessment of efficiency and effectiveness of good governance principles.
Downloads
References
1. Wniosek KE z dnia 08.11.2017 r. w sprawie zmiany Dyrektywy 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego (2017).
Bruksela.
2. Europa w ruchu. Program działań na rzecz sprawiedliwego społecznie przejścia do czystej, konkurencyjnej i opartej na sieci mobilności dla wszystkich, COM(2017) 283 (2017). Bruksela.
3. Inwestowanie w inteligentny, innowacyjny i zrównoważony przemysł. Odnowiona strategia dotycząca polityki przemysłowej UE, COM(2017) 479 (2017). Bruksela.
4. Osiągnięcie mobilności niskoemisyjnej. Unia Europejska, która chroni naszą planetę, wzmacnia pozycję konsumentów oraz broni swojego przemysłu i pracowników, COM(2017) 675 (2017). Bruksela.
5. Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej, COM(2016) 501 (2016). Bruksela.
6. Biała księga. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, COM(2011) 144 (2011).
Bruksela.
7. Dyrektywa 2009/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego,
Dz. Urz. UE L 120 z 15.05.2009.
8. European Governance. A White Paper COM(2001) 428 (2011). Brussels.
Wydawnictwa zwarte
1. Air quality in Europe – 2017, EEA Report 2017, No. 13. Luxembourg.
2. EU energy in figures, Statistical pocketbook (2017). Luxembourg.
3. EU transport in figures, Statistical pocketbook (2017). Luxembourg.
4. GEAR 2030, Final Report – 2017, High Level Group on the Competitiveness and Sustainable Growth of the Automotive Industry in the European Union, European Union, 2017.
5. Motowidlak, U. (2016). Znaczenie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym dla rozwoju gospodarki niskoemisyjnej Unii Europejskiej. Łódź: Wyd. Uniwersytetu
Łódzkiego.
6. Pieriegud, J. (2017). E-mobilność jako koncepcja rozwoju sektorów infrastrukturalnych, w: Gajewski, J., Paprocki, W., Pieriegud J. (red.). E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju.
Sopot: Centrum Myśli Strategicznych.
7. Rogut, A. (red.). Governance – współczesne trendy zarządzania regionem (2009). Łódź: Wyd. SWSPiZ.
8. Study on Urban Mobility – Assessing and improving the accessibility of urban areas, Annexe 2, Task 2 Report – Estimation of European Urban Road Congestion Costs (2017). European Union.
9. Towards clean and smart mobility, EEA – SIGNALS (2016). Luxembourg.
10. Załoga, E. (2016). Nowe wyzwania stojące przed transportem, w: Wojewódzka-Król, K., Załoga, E. (red.) Transport. Nowe wyzwania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Artykuły prasowe i okolicznościowe
1. Drejerska, N. (2010). Good governance w polskiej polityce regionalnej. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie: Ekonomika i Organizacja Gospodarki
Żywnościowej, nr 83.
2. Dyr, T., Kozłowska, M. (2017). Koszty kongestii w Unii Europejskiej. Technika Transportu Szynowego, nr 7–8.
3. Grzelakowski, A. S. (2013). Infrastruktura transportu jako czynnik rozwoju systemu logistycznego w UE. Logistyka, nr 6.
4. Michałowski, A. (2014). Ochrona przyrodniczych procesów usług środowiska w perspektywie ekonomii zrównoważonego rozwoju. Przyszłość. Świat–Europa–Polska, nr 2.
5. Motowidlak, U. (2017). Efekty implementacji programu rozwoju elektromobilnoości w Polsce w wymiarze energetycznym i środowiskowym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego
Ekonomika Transportu i Logistyki, nr 74.
6. Nawojczyk, M. (2015). Nowoczesne formy zarządzania w administracji publicznej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Zarządzanie, nr 2.
7. Owsiak, K. (2016). Wykorzystanie wybranych narzędzi public governance przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce a wzrost partycypacji społecznej. Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 294.
8. Rudolf, W. (2010). Koncepcja governance i jej zastosowanie – od instytucji międzynarodowych do niższych szczebli władzy. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, nr 245.
9. Wojtyna, A. (2001). Nowe kierunki badań nad ekonomiczną rolą państwa. Ekonomista, nr 1.
Materiały internetowe
1. Faberi, F., Multi-level governance: linking up local, regional and national levels to deliver integrated sustainable energy action plans and projects, http://www.odyssee-mure.eu/, dostęp
7.03.2018.
2. https://green-driving.jrc.ec.europa.eu/, dostęp 15.03.2018.
3. Maciocha, M., Propozycje KE w zakresie zmian w Dyrektywie 2009/33/WE. (2018). Warszawa: MDS Kancelaria, PKPA, www.igkm.pl, dostęp 22.03.2018.