Klasyczne modele twórczości organizacyjnej. Implikacje dla tworzenia i przechwytywania wartości

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.161.2

Słowa kluczowe:

twórczość organizacyjna, tworzenie wartości, przechwytywanie wartości

Abstrakt

Współczesnym zadaniem zarządzania strategicznego jest poszukiwanie źródeł tworzenia wartości. Upatruje się ich w dynamicznych zdolnościach, unikatowym modelu biznesu, innowacjach, potencjale strategicznym organizacji czy przedsiębiorczości organizacyjnej. Niniejszy artykuł wychodzi z założenia, że pierwotnym źródłem tworzenia wartości jest twórczość organizacyjna jako podstawa do pozostałych procesów, mechanizmów i wyników. Stąd skupiono się na czterech klasycznych modelach: twórczości organizacyjnej, otoczenia miejsca pracy, modelu interakcjonistycznym oraz modelu twórczego działania indywidualnego. Artykuł jest wynikiem projektu naukowego pt. „Tworzenie i przechwytywanie wartości w organizacjach przedsiębiorczych”, finansowanego przez NCN (grant nr 2015/17/B/HS4/00935).

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Amabile T. M., Creativity in Context, Westview Press, Boulder 1996.
2. Amabile T. M., Conti R., Coon H., Lazenby J., Herron M., Assessing the Work Environment for
Creativity, „Academy of Management Journal” 1996, 39.
3. Bilton C., Cummings S., Creative Strategy. Reconnecting Business and Innovation, John Wiley
and Sons, Chichester 2010.
4. Brzeziński M., Organizacja kreatywna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
5. Dyduch W., Twórcza strategia organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego
w Katowicach, Katowice 2013.
6. Fischer T., Managing Value Capture, Gabler Verlag-Springer, Monachium 2011.
7. Fisher C. M., Amabile T. M., Creativity, Improvisation, and Organizations, w: The Routledge
Companion to Creativity, red. T. Ricards, M. A. Runco, S. Moger, Routledge, London/New
York 2009.
8. Ford C. M., A Theory of Creative Action in Multiple Social Domains, „Academy of Management
Review” 1996, 21.
9. James S. D., Leiblein M. J., Lu S., How Firms Capture Value from their Innovations, „Journal of
Management” 2013, vol. 39, no. 5.
10. Karwowski M., Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania, Difin, Warszawa 2009.
11. Martins E. C., Terblanche F., Building Organizational Culture that Stimulates Creativity and
Innovation, „European Journal of Innovation Management” 2003, 6.
12. Ronda-Pupo G. A., Guerras-Martin L. A., Dynamics of the Evolution of Strategy Concept
1962– 2008: A Co-Word Analysis, „Strategic Management Journal” 2012, vol. 33.
13. Weick K. E., Sensemaking in Organisations, SAGE, London 1995.
14. Woodman R. W., Sawyer J. E., Griffin R. W., Toward a Theory of Organizational Creativity,
„Academy of Management Review” 1993, 18.
Classical

Pobrania

Opublikowane

2019-08-16

Jak cytować

Bratnicka-Myśliwiec, K., Dyduch, W., & Bratnicki, M. (2019). Klasyczne modele twórczości organizacyjnej. Implikacje dla tworzenia i przechwytywania wartości. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (161), 29–39. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.161.2

Numer

Dział

Dział główny