Ewolucja koncepcji współtworzenia wartości

Autor

  • Paweł Bartkowiak Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.1

Słowa kluczowe:

klient, interesariusz, przedsiębiorstwo, współtworzenie wartości, wartość dla klienta

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja istoty oraz ewolucji koncepcji współtworzenia wartości dla klienta. W pierwszej części opracowania przedstawiona została istota tej koncepcji, a w drugiej ewolucja koncepcji oraz wybrane perspektywy jej analizy. Opracowanie zakończone zostało podsumowaniem z wnioskami wskazującymi na potencjalne kierunki badań – m.in. wyjaśnienie istoty współtworzenia oraz zasad relacji między zaangażowanymi stronami.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Bartkowiak P. [2014], Koncepcja współkreowania wartości dla klienta na przykładzie modelu DART, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, 136.
2. Bartkowiak P. [2016], Porównanie znaczenia wybranych obszarów procesu współkreowania wartości dla klienta między grupami przedsiębiorstw i klientów, „Prace Naukowe Uniwersy¬tetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 444.
3. Bartkowiak P. [2018], Identyfikacja obszarów procesu współkreowania wartości dla klienta w kontekście relacji B2C z perspektywy klienta, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finan-sów”, 161.
4. Callon M. [2016], RevisitingMarketization: From Interface-Markets to Market-Agencements, „Consumption, Markets and Culture”, 19(1).
5. Cochoy F. [2014], A Theory of Agencing’: On Michel Callons Contribution to Organizational Knowledge and Practice, w: Oxford Handbook of Sociology, Social Theory and Organization Studies: Contemporary Currents, red. PS. Adler, P du Gay, G. Morgan, M. Reed, Oxford Uni- versity Press, Oxford.
6. Dahlsten F. [2003], Avoiding the Customer Satisfaction Rut, „Sloan Management Review”, 44(4).
7. Doligalski T. [2013], Internet w zarządzaniu wartością klienta, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.
8. Edvardsson B., Enquist B. [2011], The Service Excellence and Innovation Model: Lessonsfrom IKEA and other Service Frontiers, „Total Quality Management”, 22(5).
9. Edvardsson B., Ng G., Zhi Min C., Firth R., Yi D. [2011], Does Service Dominant Design Result in a Better Service System?, „Journal of Service Management”, 22(4).
10. Edvardsson B., Skalen P., Tronvoll B. [2015], Service Systems as a Foundation for Resource Inte- gration and Value Co-Creation, w: Special Issue - Toward a Better Understanding of the Role of Value in Markets and Marketing, https://doi.org/10.1108/S1548-6435(2012)0000009008, 12.03.
11. Gronroos C., Gummerus J. [2014], The Service Revolution and its Marketing Implications: Service Logic vs Service-Dominant Logic, „Managing Service Quality”, 24(3).
12. Matthing J., Sanden B., Edvardsson B. [2004], New Service Development: Learning from and with Customers, „International Journal of Service Industry Management”, 15(5).
13. Mele C., Russo-Spena T., Colurcio M. [2010], Co-creating Value Innovation through Resource Integration, „International Journal of Quality and Service Science”, 2(1).
14. Prahalad C.K., Ramaswamy V. [2004a], Co-creation Experiences: The Next Practice in Value Creation, „Journal of Interactive Marketing”, 18(3).
15. Prahalad C.K., Ramaswamy V. [2004b], Co-creating Unique Value Withe Customers, „Stra- tegy & Leadership”, 32(3).
16. Prahalad, C.K., Ramaswamy V. [2004c], The Future of Competition. Co-creating Unique Value with Customers, Harvard Business School Press Books, Boston.
17. Ramaswamy V. [2008], Co-creating Value through Customers’ Experiences: The Nike Case, „Strategy & Leadership”, 36(5).
18. Ramaswamy V. [2009], Leading the Transformation to Co-creation of Value, „Strategy & Leader- ship”, 37(2).
19. Ramaswamy V. [2010], Competing through Co-creation: Innovation at two Companies, „Stra-tegy & Leadership”, 38(2).
20. Ramaswamy V. [2011], It’s about Human Experiences... and Beyond, to Co-creation, „Indu- strial Marketing Management”, 40.
21. Ramaswamy V., Chopra N. [2014], Building a Culture of Co-creation at Mahindra, „Stra¬tegy & Leadership”, 42(2).
22. Ramaswamy V., Gouillart F. [2010], Building the Co-creative Enterprise, „Harward Business Review”, 88(10).
23. Ramaswamy V., Ozcan K. [2013], Strategy and Co-creation Thinking, „Strategy & Leadership”, 41(6).
24. Ramaswamy V., Ozcan K. [2018], What is Co-creation? An Interactional Creation Framework and its Implications for Value Creation, „Journal of Business Research”, 84.
25. Rogoziński K. [2012], Zarządzanie wartością z klientem, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
26. Roser T., DeFillippi R., Samson A. [2013], Managing Your Co-creation Mix: Co-creation Ven- tures in Distinctive Contexts, „European Business Review”, 25(1).
27. Saarijarvi H., Kannan P.K., Kuusela H. [2013,] Value Co-creation: Theoretical Approaches and PracticalImplications, „European Business Review”, 25(1).
28. Slater S.F. [2001], Market Orientation at the Beginning of a New Millennium, „Managing Service Quality”, 11(4).
29. Storbacka K., Frow P., Nenonen S., Payne A. [2015], Designing Business Models for Value Co-Creation, w: Special Issue - Toward a Better Understanding of the Role of Value in Markets and Marketing, https://doi.org/10.1108/S1548-6435(2012) 0000009007, 12.03.
30. Szacki J. [2002], Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
31. Vargo S.L., Lusch R.F. [2002], Evolving to a New Dominant Logic for Marketing, „Journal of Marketing”, 68(1).
32. Vargo S.L., Lusch R.F. [2004], Evolving to a New Dominant Logic for Marketing, „Journal of Marketing”, 68(1).
33. Vargo S.L., Lusch R.F. [2008], Service-Dominant Logic: Continuing the Evolution, „Journal of the Academy of Marketing Science”, 36.
34. Vargo S.L., Lusch R.F. [2016], Institutions and Axioms: An Extension and Update of Service- -Dominant Logic, „Journal of the Academy of Marketing Science”, 44.

Pobrania

Opublikowane

2019-10-16

Jak cytować

Bartkowiak, P. . (2019). Ewolucja koncepcji współtworzenia wartości. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (175), 9–22. https://doi.org/10.33119/SIP.2019.175.1

Numer

Dział

Dział główny