This is an outdated version published on 2023-05-23. Read the most recent version.

Unmanned store as an innovative retail format – a post-pandemic perspective

Authors

  • Barbara Kucharska Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.2

Keywords:

trade format,, innovation, retail, unmanned stores, autonomous stores

Abstract

The emergence of new retail formats is a symptom of the innovativeness of commercial enterprises, which in various ways try to adapt to the changes taking place in their environment. Among the factors that may have triggered the development of innovative formats, the Covid-19 pandemic is also mentioned. The aim of the article is to identify the specifics and premises of introducing a self-service store and to determine the components of this innovative format in the context of creating value for the customer also in the post-pandemic time. The article was prepared, m.in, based on the analysis of literature on the subject, industry reports and the results of direct research conducted in 2020 using the on-line survey technique among 1045 consumers. Unmanned stores are the retailers’ response to customer expectations regarding the availability of a commercial offer in a convenient location and at a convenient time – proximity to the place of sale, and during the pandemic, additionally health safety of the place of shopping. In the post-pandemic period, they are particularly dedicated to customers expecting innovative solutions, allowing them to reduce the costs associated with shopping time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Wydawnictwa zwarte
1. Angus A., Westbrook G. (red.) [2019], Top 10 Global Consumer Trends 2019, Euromonitor International.
2. Angus A., Westbrook G. (red.) [2020], Top 10 Global Consumer Trends 2020, Euromonitor International.
3. Angus A., Westbrook G. (red.) [2021], Top 10 Global Consumer Trends 2021, Euromonitor International.
4. Bobola A., Ozimek I., Pomianek I., Rakowska J. [2022], Selected Aspects of Innovative Activity of Polish Enterprises in 2016–2020, „Marketing of Scientific and Research Organizations”, vol. 45, iss. 3.
5. Borusiak B. [2011], Innowacyjne formaty handlu detalicznego, „Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Zeszyty Naukowe”, 184.
6. Brown S. [1991], Variations on a Marketing Enigma: The Wheel of Retailing Theory, „Journal of Marketing Management”, vol. 7.
7. Caballero M.J., Lumpkin J.R., Brown D., Katsinas R., Werner S. [1985], Waiting in Line: A Primary Investigation, w: Marketing: The Next Decade, Proceedings of the Annual Meeting of the Southern Marketing Association, red. D.M. Klein, A.E. Smith, Boca Raton, Florida Atlantic University.
8. Domański T. [2006], Handel masowy wobec wyzwań personalizacji podejścia do klienta, w: Handel we współczesnej gospodarce, red. M. Sławińska, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.
9. Ives B., Cossick K., Adams D. [2019], Amazon Go: Disrupting Retail?, „Journal of Information Technology Teaching Cases”, vol. 9(1).
10. Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V. [2002], Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa.
11. Kotler Ph., Stigliano G. [2022], Retail 4.0. 10 zasad handlu detalicznego, PWE, Warszawa.
12. Kucharska B. [2014], Innowacje w handlu detalicznym w kreowaniu wartości dla klienta, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice.
13. Kucharska B. [2016], Bliskość sklepów wygodnego zakupu wobec klienta, „Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Studia Ekonomiczne”, nr 302.
14. Kucharska B., Malinowska M. [2021], Konsument w przestrzeni handlu detalicznego w warunkach pandemii COVID-19, w: Zdrowie i style życia. Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii, red. W. Nowak, K. Szalonka, E-monografia, nr 188, DOI: 10.34616/142088.
15. Lissewska A. [1978], Czasochłonność zakupu towarów, Instytut Handlu Wewnętrznego i Usług, Warszawa.
16. Mazurek-Łopacińska K. [2021], Zachowania konsumentów na współczesnym rynku. Perspektywa marketingowa, PWE, Warszawa.
17. Sagan (red.) [2011], Wartość dla klienta w układach rynkowych. Aspekty metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
18. Schögel M., Lienhard S.D. [2020], Cashierless Stores – the New Way to the Customer?, „Marketing Review St. Gallen”, no. 1.
19. Włodarczyk K. [2022], Zmiany w zachowaniach konsumenckich osób starszych w trakcie pandemii COVID-19 w świetle analizy trendów konsumenckich, „Marketing i Rynek”, 9.
20. Woodall T. [2003], Conceptualising‚ Value for the Customer’: An Attributional, Structural and Dispositional Analysis, „Academy of Marketing Science Review”, no. 12, http://www.amsreview.org/articles/woodall12–2003.pdf

Materiały internetowe
1. Aldi Opens Checkout-free Store Concept in London for Trials, https://www.retail-insight-network.com/news/aldi-checkout-free-trials/, dostęp: 15.10.2022.
2. Aldi’s Checkout-free Concept Store Opens for Public Testing, https://www.aldipresscentre.co.uk/business-news/aldis-checkout-free-concept-store-opens-for-public-testing/, dostęp: 15.10.2022.
3. Begley S., Hancock B., Kilroy T., Kohli S. [2019], Automation in Retail, https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/automation-in-retail-an-executive-overview-for-gettingready, dostęp: 20.10.2022.
4. Bouraoui B., Eriksson M., Mansjö M., Thiel A. [2019], The Ever-Changing Store, https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/the-ever-changing-store-taking-anagile-customer-centric-approach-to-format-redesign, dostęp: 10.11.2022.
5. Dlaczego Amazon Go nie podbił rynku? Polski start-up zna odpowiedź i rzuca wyzwanie sieciom convenience, https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/dlaczego-amazon-go-nie-podbil-rynku-polski-start-up-zna-odpowiedz-i-rzuca-wyzwanie-sieciom-convenience,103485.html, dostęp: 20.10.2022.
6. Gene Gerke of Gerke & Associates, Inc., Convenience Store Industry Marketing Strategies and Store Formats, https://www.convenience.org/Research/What-is-a-Convenience-Store, dostęp: 05.10.2022.
7. http://atstechnology.eu/, dostęp: 30.10.2022.
8. https://cdn-zabkagroup.azureedge.net/wp-content/uploads/2022/11/Kupuj-jak-lubisz-wZabce-Nano%E2%80%A6-24–7-bez-kas-i-bez-kolejek.pdf, dostęp: 14.11.2022.
9. https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/zabka-drive-nowy-pomysl-giganta-convenience,112876.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=dlahandlu.pl, dostęp: 10.11.2022.
10. https://www.ebeltoftgroup.com/, dostęp: 10.10.2022.
11. https://www.zabka.pl/biuro-prasowe/pierwsza-zabka-nano-otwarta-w-decathlonie, dostęp: 30.10.2022.
12. https://zabka-nano.pl/ Aplikacja mobilna Żappka dostępna jest bezpłatnie w sklepach Google Play, App Store i Huawei AppGallery.
13. Is Moby Mart the Roaming, Automated Store of the Future?, https://www.insider-trends.com/is-moby-mart-the-roaming-automated-store-of-the-future/, dostęp: 17.10.2022.
14. Jak wygląda proces zakupowy w bezobsługowym sklepie Bio Family? – wyniki testu Symetria UX, https://www.dlahandlu.pl/technologie-i-wyposazenie/jak-wyglada-proces-zakupowy-w--bezobslugowym-sklepie-bio-family-wyniki-testu-symetria-ux,75115.html, dostęp: 5.10.2022.
15. Mobilny sklep, który przywołasz do siebie smartfonem, https://www.forbes.pl/innogy/moby--mart-mobilne-sklepy-ktore-przyjezdzaja-do-klienta/e4ec7sn, dostęp: 15.10.2022.
16. NACS – National Association of Convenience, https://www.convenience.org/Research/What--is-a-Convenience-Store, dostęp: 10.10.2022.
17. NACS Constitution and Bylaws, the NACS Definition of a Convenience Store, https://www.convenience.org/About-NACS/Constitution-Bylaws), dostęp: 30.10.2022.
18. Self Checkout System. Top 11 Checkout Free Stores and Solution Providers, https://research.aimultiple.com/checkout-free-stores/, dostęp: 15.10.2022.
19. This Staffless Grocery Store May Be Self-driving to a Neighborhood Near, youhttps://www.dell.com/nl-nl/perspectives/this-staffless-grocery-store-may-be-self-driving-to-a-neighborhood-near-you/, dostęp: 17.10.2022.
20. Uwolnij swój czas. Żabka w nowej odsłonie mówi o upraszczaniu codzienności i korzyściach z tego płynących, https://cdn-zabkagroup.azureedge.net/wp-content/uploads/2022/10/Komunikat_Uwolnij-swo%CC%81j-czas_11-10–2022.pdf
21. Wheelys – szwedzki start-up rzuca wyzwanie gigantom, https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/wheelys-szwedzki-start-up-rzuca-wyzwanie-gigantom, dostęp: 17.10.2022.
22. Wpływ narzędzi cyfrowych na zakupy Polaków w 2021 roku. Raport: Koniec ery dwóch światów 2021, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/decyzje-zakupowe--koniec-ery-dwoch-swiatow-digital-divide2021.html, dostęp: 30.10.2022.

Published

2023-05-23

Versions

How to Cite

Kucharska, B. (2023). Unmanned store as an innovative retail format – a post-pandemic perspective. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (188), 25–42. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.2

Issue

Section

Articles