The concept of introducing City-HCT/HCV vehicles in cities: assumptions, implementation areas, main challenges and benefits
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2023.193.9Keywords:
City HCT-HCV/SEC class vehicles, MET/MEV and MET-City vehiclesAbstract
In the article, the author touched on the subject of introducing City-HCT/HCV vehicles in cities, mainly the larger ones. These are solo vehicles or combinations with an increased gross vehicle weight. This issue is presented as a new one, although multi-axle mega multi-ton trucks have been successfully operated in the Netherlands for years. Currently, intensive work aimed at implementing this solution is being carried out in Sweden. The main goal of this implementation is to reduce truck traffic in cities, which is to result in less congestion on the roads and lower noise, fuel consumption and emissions of harmful substances. In this article, the author analyzes whether the introduction of this concept makes sense and presents his own view in that field. The article, due to the lack of the Polish research in this area, was written mainly on the basis of available foreign literature, mainly the Swedish one, including the results of tests carried out there and numerous theoretical considerations.
Downloads
References
Wydawnictwa zwarte
Brach J. [2019], Możliwość wdrożenia w Polsce zestawów MLHV-SEC, maszynopis na prawach rękopisu wykonany dla Scania Polska, dokument wewnętrzny, lipiec.
Brach J. [2021b], Ekologiczne i ekonomiczne podniesienie efektywności przewozów poprzez wdrożenie zestawów klasy MLHV-SEC, w: Gozdek A. (red.), Mobilność i zrównoważony transport. Poszukiwanie rozwiązań, red. A. Gozdek, „Rozprawy i Studia, Uniwersytet Szczeciński”, vol. 1314, nr 1240.
Brach J. [2021a], Ekonomiczne i technologiczne aspekty zastosowania megadługich i ciężkich zestawów drogowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Brach J. [2022a], Kwestia wdrożenia zestawów MLHV-SEC w Polsce, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, Zeszyt Naukowy”, nr 187, Warszawa.
Brach J. [2022b], Ekonomiczno-ekologiczny wpływ wdrożenia zestawów drogowych klasy MLHV-SEC/HCT-HCV na łańcuchy dostaw przy przewozach general cargo, „Economics and Organization of Logistics”, no. 7 (2), SGGW, Warszawa.
Brach J. [2022c], 5‑osiowe wywrotki klasy HCT do obsługi dostaw miejskich, cz. 1, https://www.auto-motor-i-sport.pl/ciezarowki-i-autobusy/5‑osiowe-wywrotki-klasy-HCT-do-obslugi-dostaw-miejskich-Cz-1,47108,1, cz.2, https://www.auto-motor-i-sport.pl/ciezarowki-iautobusy/5‑osiowe-wywrotki-klasy-HCT-do-obslugi-dostaw-miejskich-Cz-2,47109,1 (dostęp:11.12.2022).
Cederstav F., HCT city project in Sweden – an overview, RISE, https://closer.lindholmen.se/sites/default/files/content/bilder/hct_22_oct.pdf, https://closer.lindholmen.se/sites/default/files/2022–10/nordic-hct-conference-2022‑powerpoint.pdf (dostęp: 23.11.2022).
Frimann Mortensen M., Learnings from Denmark, Danish Road Directorat, https://closer.lindholmen.se/sites/default/files/2022–10/nordic-hct-conference-2022‑powerpoint.pdf (dostęp:11.11.2022)
Lahti O., City HCT experiences in Helsinki, https://closer.lindholmen.se/sites/default/files/2022–10/nordic-hct-conference-2022‑powerpoint.pdf (dostęp: 11.11.2022).
Segerborg-Fick A., HCT City – a pilot study in real life, Utvecklingsledare, Ecoloop, https://closer.lindholmen.se/sites/default/files/content/bilder/hct_22_oct.pdf (dostęp: 23.11.2022).
Segerborg A., Larsson L., Olsson E. [2020], HCT (High Capacity Transport) City – ökad energieffektivitet med minskat CO2‑utsläpp i staden, Delprogrammet Effektiva och uppkopplade transportsystem – FFI – 2019-06-11, Projektnr: 2019-03096, 30 września 2020.
Materiały internetowe
https://www.lindholmen.se/sv (dostęp: 11.06.2022).
Downloads
Published
Versions
- 2024-03-20 (2)
- 2023-12-06 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Studies and Work of the Collegium of Management and Finance
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.