Istnieje nowsza wersja tego artykułu opublikowanego 2023-05-23. Przeczytaj wersję najnowszą.

Rozwój odpowiedzialnych wzorców konsumpcji jako stymulanta innowacji w marketingu dóbr i usług

Autor

  • Anita Szuszkiewicz Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Kolegium Zarządzania i Finansów

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.1

Słowa kluczowe:

społeczna odpowiedzialność konsumentów, wzmocnienie pozycji konsumenta, innowacje marketingowe, współtworzenie wartości z klientem, prosumpcja

Abstrakt

Zmiany, które dokonują się w zakresie postaw i zachowań konsumentów w kierunku społecznie odpowiedzialnej konsumpcji, stanowią determinantę działań przedsiębiorstw w zakresie marketingu dóbr i usług oraz skłaniają je do wprowadzania innowacji w tym obszarze. Współczesny konsument jest nie tylko odbiorcą działań marketingowych, lecz także ich współtwórcą. Uważa się, iż rozpowszechnienie się społecznie odpowiedzialnej konsumpcji i wzmocnienie pozycji konsumenta na rynku skutkować będzie poszukiwaniem i implementacją innowacyjnych podejść i rozwiązań w zakresie marketingu dóbr i usług, do których zaliczyć można m.in. marketing kolaboracyjny, współtworzenie wartości z klientem czy platformizację. Z badań własnych autorki wynika, że przedsiębiorstwa nastawione na rynek konsumencki w znacznym stopniu angażują się w edukację konsumencką w zakresie konsumpcji ekologicznej jako formę komunikacji marketingowej oraz podejmują współpracę z konsumentami w zakresie rozwiązań umożliwiających ekologiczną konsumpcję.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Adamczyk W. [2021], Współczesne problemy zrównoważonej produkcji i zrównoważonej konsumpcji, „Zarządzanie i Finanse”, 10(3).
2. Aghaei M., Ghasemian Sahebi A., Kordheydari R. [2021], The Effect of COVID-19 on Marketing Innovations and Corporate Social Responsibility (Case Study: Active Companies in Food Industry), „International Journal on Customer Relations”, 8(2).
3. Aluchna M., Mikołajczyk O. [2016], Akcjonariusze vs. interesariusze. Przypadek raportowania zintegrowanego, „Research Papers of the Wroclaw University of Economics / Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 436.
4. Baruk A.I., Iwanicka A. [2015], Prosumpcja jako trend konsumencki w opiniach potencjalnych prosumentów, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 875, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 41, t. 1.
5. Bławat F. (red.) [2004], Przetrwanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, Scientific Publishing Group, Gdańsk.
6. Bylok F. [2012], Między uległością a suwerennością konsumencką – zmiany w relacjach producent – konsument na rynku w XXI wieku, „Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, 25.
7. Dąbrowska A. [2015], Postawy polskich konsumentów – od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji, „Handel Wewnętrzny”, 2(355).
8. Dąbrowska A., Bylok F., Janoś-Kresło M., Kiełczewski D., Ozimek I. [2015], Kompetencje konsumentów. Innowacyjne zachowania. Zrównoważona konsumpcja, PWE, Warszawa.
9. Dąbrowska A., Janoś-Kresło M. [2022] Społeczna odpowiedzialność konsumenta w czasie pandemii. Badania międzynarodowe, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
10. Domegan C. [2021], Social Marketing and Behavioural Change in a Systems Setting, „Current Opinion in Environmental Science & Health”, vol. 23.
11. Dudziński P., Gotowska M., Hoppe G. [2012], Metoda pomiaru społecznej i ekologicznej odpowiedzialności konsumentów, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 274 „Trendy transformacji modelu organizacyjnego przedsiębiorstwa”.
12. Fogt Jacobsen L., Tudoran A.A., Garcia Martinez M. [2020], Examining Trust in Consumers as New Food Co-creators: Does the Communicator Matter?, „Food Quality and Preference”, vol. 86.
13. García-de-Frutos N., Ortega-Egea J.M. [2015], An Integrative Model of Consumers’ Reluctance to Buy Foreign Products: Do Social and Environmental Country Images Play a Role?, „Journal of Macromarketing”, 35(2).
14. García-Jurado A., Pérez-Barea J.J.; Fernández-Navarro F. [2021], Towards Digital Sustainability: Profiles of Millennial Reviewers, Reputation Scores and Intrinsic Motivation Matter, „Sustainability”, 13.
15. Hashmi H.B.A., Shu C., Haider S.W., Khalid A., Munir Y. [2021], Bridging the Gap Between Product Design and Customer Engagement: Role of Self-Determined Needs Satisfaction, „SAGE Open”, 11(4).
16. Hippel von E. [1986], Lead Users: A Source of Novel Product Concepts, „Management Science”, 32(7).
17. Izvercian M., Potra S.A. [2014], Prosumer-Oriented Relationship Management Capability Development for Business Performance, „Procedia Technology”, 16.
18. Janoś-Kresło M., Mróz B. (red.) [2006], Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
19. Kiełczewski D. [2016], Racjonalność człowieka gospodarującego w ujęciu homo sustinens, „Research Papers of the Wroclaw University of Economics / Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 449.
20. Knihová L. [2019], Educational Labs Pave the Way for Education-Based Marketing, „Marketing Identity”, 7(1).
21. Knihová L. [2020], Empowering Customers through Education-Based Videon in e-commerce, „Marketing Science & Inspirations”, 15(2).
22. Koszewska M. [2011], Rola konsumentów w rozwoju społecznej odpowiedzialności w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rynku tekstylno-odzieżowego, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 220.
23. Malinowska E. [2019], Społeczna odpowiedzialność konsumenta produktów żywnościowych, w: Społeczna odpowiedzialność biznesu – perspektywa zarządzania i ekonomii, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź.
24. Mandolfo M., Chen S., Noci G. [2020], Co-creation in New Product Development: Which Drivers of Consumer Participation?, „International Journal of Engineering Business Management”, 12.
25. Michałowska M. [2015], Marketingowe czynniki i instrumenty wzrostu organizacji, w: Marketingowe uwarunkowania rozwoju organizacji, red. A. Barska, B. Ślusarz, „Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze”.
26. Mitręga M. [2013], Czy prosumpcja w dobie kryzysu to zjawisko jednowymiarowe? Eksploracja wśród użytkowników portali społecznościowych, „Problemy Zarządzania”, 1(40), t. 1.
27. Roberts D.L., Palmer R., Hughes M. [2022], Innovating the Product Innovation Process to Enable Co-creation, „R&D Management”, 52(3).
28. Romanow Z. [1981], Suwerenność konsumenta jako problem teorii i ideologii w rozwoju myśli ekonomicznej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, Rok XLIII, z. 2.
29. Sławińska M. [2015], Innowacje marketingowe w działalności przedsiębiorstw handlowych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H–Oeconomia”, 49(1).
30. Sobotko E. [2017], Style życia we współczesnym społeczeństwie i ich wpływ na zachowanie rynkowe młodych konsumentów, „Ekonomia – Wrocław Economic Review”, t. 23, nr 4.
31. Sopińska A., Dziurski P. [2018], Otwarte innowacje. Perspektywa współpracy i zarządzanie wiedzą, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
32. Sulton M., Sawabi S. [2022], The Effect of Marketing, Product, Process, and Organizational Innovations on the Marketing Performance, „KnE Social Sciences”.
33. Szuszkiewicz A., Dąbrowska A., Mróz B., Lubowiecki-Vikuk A. [2021], Barometr społecznej odpowiedzialności konsumenta, Raport z badania SGH, Warszawa.
34. Thierry D., Sauret Ch., Monod N. [1994], Zatrudnienie i kompetencje w przedsiębiorstwie w procesach zmian, Poltext, Warszawa.
35. Tobias-Mamina R.J., Maziriri E.T., Kempen E. [2021], Determinants of Consumer-Generated-Content Usage for Apparel Shopping: The Moderating Effect of Gender, „Cogent Business & Management”, 8:1.
36. Wang Y., Wu J., Zhang R., Li C. [2019], The Construction of ‘User-Knowledge-Product’ Co-creation Knowledge Cyberspace Served for Product Innovation, „Procedia CIRP”, 83.
37. Wróbel M. [2014], Odpowiedzialny konsument jako aktywny interesariusz przedsiębiorstwa, „Handel Wewnętrzny”, 1(354).
38. Yakhlef A., Nordin F. [2021], Effects of Firm Presence in Customer-Owned Touch Points: A SelfDetermination Perspective, „Journal of Business Research”, vol. 130.
39. Zalega T. [2015], Innowacje a konsumpcja i zachowania konsumpcyjne – wybrane zagadnienia, „Marketing i Rynek”, 2

Pobrania

Opublikowane

2023-05-23

Wersje

Jak cytować

Szuszkiewicz, A. (2023). Rozwój odpowiedzialnych wzorców konsumpcji jako stymulanta innowacji w marketingu dóbr i usług. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (188), 9–24. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.1

Numer

Dział

Dział główny