This is an outdated version published on 2023-05-23. Read the most recent version.

The rise of socially responsible consumer behavior as a stimuli for innovations in marketing of goods and services

Authors

  • Anita Szuszkiewicz Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Kolegium Zarządzania i Finansów

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.1

Keywords:

consumer social reponsibility, consumer empowerment,, prosumption,, value co-creation, marketing innovation

Abstract

The ongoing changes in attitudes and behaviors of consumers towards socially responsible consumption determine the activities of enterprises in the field of marketing of goods and services and encourage them to introduce innovations in this area. The modern consumer is not only the recipient of marketing activities, but also their co-creator. In the first of roles idicated, he is characterized by a critical approach to the received content and not being influenced by it, which forces companies to redefine their marketing strategies and focus on consumers who are aware and skeptical of traditional marketing tools and messages. Prosumers, in turn, as an entity actively participating in creating solutions, become a key component of the innovative potential of enterprises, also in relation to marketing practices. It is believed that the dissemination of socially responsible consumption and the strengthening of the consumer’s position on the market will result in the search and implementation of innovative app aches and solutions in the field of marketing of goods and services, including collaborative marketing, value co-creating with the client, platformization or use of Prosumer-oriented Relationship Management. The results of the “Consumer Social Responsibility Barometer” survey show that Poles do believe that consumers should not be indiscriminate in perception of advertising and treat promotional activities of enterprises with a distance. As for enterprises, they expect active cooperation with customers so that the business takes into account their needs and comments. The author’s own research shows that enterprises focused on the consumer market are largely involved in consumer education in the field of ecological consumption as a form of marketing communication and undertake cooperation with consumers in the field of solutions enabling ecological consumption, thus confirming the thesis related to transformations in the area of marketing in connection with the development of consumer social responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Adamczyk W. [2021], Współczesne problemy zrównoważonej produkcji i zrównoważonej konsumpcji, „Zarządzanie i Finanse”, 10(3).
2. Aghaei M., Ghasemian Sahebi A., Kordheydari R. [2021], The Effect of COVID-19 on Marketing Innovations and Corporate Social Responsibility (Case Study: Active Companies in Food Industry), „International Journal on Customer Relations”, 8(2).
3. Aluchna M., Mikołajczyk O. [2016], Akcjonariusze vs. interesariusze. Przypadek raportowania zintegrowanego, „Research Papers of the Wroclaw University of Economics / Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 436.
4. Baruk A.I., Iwanicka A. [2015], Prosumpcja jako trend konsumencki w opiniach potencjalnych prosumentów, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 875, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, nr 41, t. 1.
5. Bławat F. (red.) [2004], Przetrwanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, Scientific Publishing Group, Gdańsk.
6. Bylok F. [2012], Między uległością a suwerennością konsumencką – zmiany w relacjach producent – konsument na rynku w XXI wieku, „Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, 25.
7. Dąbrowska A. [2015], Postawy polskich konsumentów – od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji, „Handel Wewnętrzny”, 2(355).
8. Dąbrowska A., Bylok F., Janoś-Kresło M., Kiełczewski D., Ozimek I. [2015], Kompetencje konsumentów. Innowacyjne zachowania. Zrównoważona konsumpcja, PWE, Warszawa.
9. Dąbrowska A., Janoś-Kresło M. [2022] Społeczna odpowiedzialność konsumenta w czasie pandemii. Badania międzynarodowe, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
10. Domegan C. [2021], Social Marketing and Behavioural Change in a Systems Setting, „Current Opinion in Environmental Science & Health”, vol. 23.
11. Dudziński P., Gotowska M., Hoppe G. [2012], Metoda pomiaru społecznej i ekologicznej odpowiedzialności konsumentów, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 274 „Trendy transformacji modelu organizacyjnego przedsiębiorstwa”.
12. Fogt Jacobsen L., Tudoran A.A., Garcia Martinez M. [2020], Examining Trust in Consumers as New Food Co-creators: Does the Communicator Matter?, „Food Quality and Preference”, vol. 86.
13. García-de-Frutos N., Ortega-Egea J.M. [2015], An Integrative Model of Consumers’ Reluctance to Buy Foreign Products: Do Social and Environmental Country Images Play a Role?, „Journal of Macromarketing”, 35(2).
14. García-Jurado A., Pérez-Barea J.J.; Fernández-Navarro F. [2021], Towards Digital Sustainability: Profiles of Millennial Reviewers, Reputation Scores and Intrinsic Motivation Matter, „Sustainability”, 13.
15. Hashmi H.B.A., Shu C., Haider S.W., Khalid A., Munir Y. [2021], Bridging the Gap Between Product Design and Customer Engagement: Role of Self-Determined Needs Satisfaction, „SAGE Open”, 11(4).
16. Hippel von E. [1986], Lead Users: A Source of Novel Product Concepts, „Management Science”, 32(7).
17. Izvercian M., Potra S.A. [2014], Prosumer-Oriented Relationship Management Capability Development for Business Performance, „Procedia Technology”, 16.
18. Janoś-Kresło M., Mróz B. (red.) [2006], Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
19. Kiełczewski D. [2016], Racjonalność człowieka gospodarującego w ujęciu homo sustinens, „Research Papers of the Wroclaw University of Economics / Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 449.
20. Knihová L. [2019], Educational Labs Pave the Way for Education-Based Marketing, „Marketing Identity”, 7(1).
21. Knihová L. [2020], Empowering Customers through Education-Based Videon in e-commerce, „Marketing Science & Inspirations”, 15(2).
22. Koszewska M. [2011], Rola konsumentów w rozwoju społecznej odpowiedzialności w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem rynku tekstylno-odzieżowego, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 220.
23. Malinowska E. [2019], Społeczna odpowiedzialność konsumenta produktów żywnościowych, w: Społeczna odpowiedzialność biznesu – perspektywa zarządzania i ekonomii, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź.
24. Mandolfo M., Chen S., Noci G. [2020], Co-creation in New Product Development: Which Drivers of Consumer Participation?, „International Journal of Engineering Business Management”, 12.
25. Michałowska M. [2015], Marketingowe czynniki i instrumenty wzrostu organizacji, w: Marketingowe uwarunkowania rozwoju organizacji, red. A. Barska, B. Ślusarz, „Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze”.
26. Mitręga M. [2013], Czy prosumpcja w dobie kryzysu to zjawisko jednowymiarowe? Eksploracja wśród użytkowników portali społecznościowych, „Problemy Zarządzania”, 1(40), t. 1.
27. Roberts D.L., Palmer R., Hughes M. [2022], Innovating the Product Innovation Process to Enable Co-creation, „R&D Management”, 52(3).
28. Romanow Z. [1981], Suwerenność konsumenta jako problem teorii i ideologii w rozwoju myśli ekonomicznej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, Rok XLIII, z. 2.
29. Sławińska M. [2015], Innowacje marketingowe w działalności przedsiębiorstw handlowych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H–Oeconomia”, 49(1).
30. Sobotko E. [2017], Style życia we współczesnym społeczeństwie i ich wpływ na zachowanie rynkowe młodych konsumentów, „Ekonomia – Wrocław Economic Review”, t. 23, nr 4.
31. Sopińska A., Dziurski P. [2018], Otwarte innowacje. Perspektywa współpracy i zarządzanie wiedzą, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
32. Sulton M., Sawabi S. [2022], The Effect of Marketing, Product, Process, and Organizational Innovations on the Marketing Performance, „KnE Social Sciences”.
33. Szuszkiewicz A., Dąbrowska A., Mróz B., Lubowiecki-Vikuk A. [2021], Barometr społecznej odpowiedzialności konsumenta, Raport z badania SGH, Warszawa.
34. Thierry D., Sauret Ch., Monod N. [1994], Zatrudnienie i kompetencje w przedsiębiorstwie w procesach zmian, Poltext, Warszawa.
35. Tobias-Mamina R.J., Maziriri E.T., Kempen E. [2021], Determinants of Consumer-Generated-Content Usage for Apparel Shopping: The Moderating Effect of Gender, „Cogent Business & Management”, 8:1.
36. Wang Y., Wu J., Zhang R., Li C. [2019], The Construction of ‘User-Knowledge-Product’ Co-creation Knowledge Cyberspace Served for Product Innovation, „Procedia CIRP”, 83.
37. Wróbel M. [2014], Odpowiedzialny konsument jako aktywny interesariusz przedsiębiorstwa, „Handel Wewnętrzny”, 1(354).
38. Yakhlef A., Nordin F. [2021], Effects of Firm Presence in Customer-Owned Touch Points: A SelfDetermination Perspective, „Journal of Business Research”, vol. 130.
39. Zalega T. [2015], Innowacje a konsumpcja i zachowania konsumpcyjne – wybrane zagadnienia, „Marketing i Rynek”, 2

Published

2023-05-23

Versions

How to Cite

Szuszkiewicz, A. (2023). The rise of socially responsible consumer behavior as a stimuli for innovations in marketing of goods and services. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (188), 9–24. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.1

Issue

Section

Articles