Jak ocalić kota Schroedingera? O podejściu paradoksalnym w zarządzaniu strategicznym

Autor

  • Janusz Marek Lichtarski Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Anna Witek-Crabb Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Magdalena Rojek-Nowosielska Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Jarosław Ignacy Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Andrzej Kaleta Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Słowa kluczowe:

dylematy, niepewność otoczenia

Abstrakt

Celem opracowania jest identyfikacja podejścia strategów do paradoksów związanych z zarządzaniem strategicznym organizacją, w warunkach wzmożonej niepewności. W ramach celu istotne jest zidentyfikowanie zarówno opinii strategów na temat paradoksów, jak i doświadczeń w ich wykorzystaniu w praktyce zarządzania strategicznego. Badanie prowadzone było w podejściu jakościowym z wykorzystaniem pogłębionych wywiadów ze strategami (n = 18). Wyniki badań wskazują, że w warunkach wzmożonej niepewności stratedzy stosują rozwiązania i praktyki charakterystyczne dla podejścia paradoksalnego. Ukazuje to istotną zmianę w zastosowaniu optyki paradoksów w warunkach dużej niepewności otoczenia, wywołanej pandemią COVID-19 i jej następstwami.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte

Creswell, J. (2014). Research design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks: Sage Publications.

Cyert, R., March, J. (1963). A Behavioral Theory of the Firm. New York: Prentice-Hall. 3. Eriksson, P., Kovalainen, A. (2016). Qualitative Methods in Business Research (2nd edition). London: Sage.

Gerring, J. (2007). Case Study Research. Principles and Practices. New York: Cambridge University Press. 5. Krupski, R. (red.). (2005). Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu. Ku superelastycznej organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Luo, Y. (2004). Coopetition in International Business. Copenhagen: Copenhagen Business School Press.

de Wit, B., Meyer, R. (2007). Synteza strategii. Tworzenie przewagi konkurencyjnej poprzez analizowanie paradoksów. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Artykuły naukowe

Bengtsson, M., Kock, S. (2000). “Coopetition” in Business Networks – to Cooperate and Compete Simultaneously, Industrial Marketing Management, 29 (5), s. 411–426.

Bengtsson, M., Kock, S. (2014). Coopetition – Quo vadis? Past Accomplishments and Future Challenges, Industrial Marketing Management, 43 (2), s. 180–188.

Benner, M. J., Tushman, M. L. (2003). Exploitation, Exploration, and Process Management: The Productivity Dilemma Revisited, Academy of Management Review, 28 (2), s. 238–256.

Bonn, I. (2005). Improving Strategic Thinking: a Multilevel Approach, Leadership and Organization Development Journal, 26 (5), s. 336–354.

Das, K., Teng, B. S. (2000). Instabilities of Strategic Alliances: An Internal Tensions Perspective, Organization Science, 11 (1), s. 77–101.

Eisenhardt, K. M., Martin, J. A. (2000). Dynamic Capabilities: What Are They?, Strategic Management Journal, 21 (10/11), s. 1105–1121.

Friedman, M. (1970). The Social Responsibility of Business is to Increase Its Increase Its Profits, New York Times Magazine, September 13, s. 17. 22 Janusz Marek Lichtarski, Anna Witek-Crabb, Magdalena Rojek-Nowosielska, Jarosław Ignacy…

Griffin, M., King, D. R., Reedy, P. (2021). Learning to “Live the Paradox” in a Democratic Organization: A Deliberative Approach to Paradox Mindsets, Academy of Management Learning & Education, 21 (4), s. 624–647.

Hart, S. L. (1992). An Integrative Framework for Strategy-Making Processes, The Academy of Management Review, 17 (2), s. 327–351.

Hitt, M. A., Ireland, R. D., Sirmon, D. G., Trahms, C. A. (2011). Strategic Entrepreneurship: Creating Value for Individuals, Organizations, and Society, Academy of Management Perspectives, 25 (2), s. 57–75.

Jensen, M. C. (2002). Value Maximization, Stakeholder Theory, and the Corporate Objective Function, Business Ethics Quarterly, 12 (2), s. 235–256.

Kaleta, A., Witek-Crabb, A., Lichtarski, J. M., Ignacy, J., Rojek-Nowosielska, M., Sołoducho--Pelc, L. (2022). Perspektywa paradoksów w zarządzaniu strategicznym, Przegląd Organizacji, 2, s. 11–20.

Karhu, P., Ritala, P. (2020). The Multiple Faces of Tension: Dualities in Decision-making, Review of Managerial Science, 14 (3), s. 485–518.

Lewis, M. W. (2000). Exploring Paradox: Toward a More Comprehensive Guide, Academy of Management Review, 25 (4), s. 760–776.

Luoma, J., Martela, F. (2021). A Dual-processing View of Three Cognitive Strategies in Strategic Decision Making: Intuition, Analytic Reasoning, and Reframing, Long Range Planning, 54 (3), s. 1–15.

March, J. G. (1991). Exploration and Exploitation in Organizational Learning, Organization Science, 2 (1), s. 71–87.

Mintzberg, H., Waters, J. A. (1985). Of Strategies, Deliberate and Emergent, Strategic Management Journal, 6 (3), s. 257–272.

Poole, M. S., Van de Ven, A. (1989). Using Paradox to Build Management and Organizational theory, Academy of Management Review, 14 (4), s. 562–578.

Putnam, L. L., Fairhurst, G. T., Banghart, S. (2016). Contradictions, Dialectics, and Paradoxes in Organizations: A Constitutive Approach, Academy of Management Annals, 10 (1), s. 65–171.

Schad, J., Lewis, M. W., Raisch, S., Smith, W. K. (2016). Paradox Research in Management Science: Looking Back to Move Forward, Academy of Management Annals, 10 (1), s. 5–64.

Slawinski, N., Bansal, P. (2015). Short on Time: Intertemporal Tensions in Business Sustainability, Organization Science, 26 (2), s. 531–549.

Smith, W. K., Lewis, M. W. (2011). Toward a Theory of Paradox: A Dynamic Equilibrium Model of Organizing, Academy of Management Review, 36 (2), s. 381–403.

Tushman, M. L., O’Reilly III, C. A. (1996). Ambidextrous Organizations: Managing Evolutionary and Revolutionary Change, California Management Review, 38 (4), s. 8–29.

Wood, D., LaForge, R. (1979). The Impact of Comprehensive Planning on Financial Performance, Academy of Management Journal, 22 (3), s. 516–526.

Zaheer, A., Gözübüyük, R., Milanov, H. (2010). It’s the Connections: The Network Perspective in Interorganizational Research, Academy of Management Perspectives, 24 (1), s. 62–77.

Zakrzewska-Bielawska, A. (2016). Paradoks eksploracji i eksploatacji – ambidexterity w zarządzaniu strategicznym, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 420, s. 435–449.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-03

Jak cytować

Lichtarski, J. M., Witek-Crabb, A., Rojek-Nowosielska, M., Ignacy, J., & Kaleta, A. (2024). Jak ocalić kota Schroedingera? O podejściu paradoksalnym w zarządzaniu strategicznym. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (196). Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/SiP/article/view/4463

Numer

Dział

Dział główny