Treść głównego artykułu

Abstrakt

Zmiany zachodzące na rynku pracy i wiążące się z nimi trudności w pozyskiwaniu pra‑ cowników oraz angażowaniu ich w efektywne działanie na rzecz organizacji sprawiają, że przedsiębiorstwa szukają skutecznych sposobów, które zapewnią im potrzebne zasoby pracy. Jedną z koncepcji, która w ostatnim czasie istotnie zyskuje na znaczeniu jest budo‑ wanie wizerunku przedsiębiorstwa jako pracodawcy. Silny wizerunek pomaga w wielu aspektach funkcjonowania firmy, przynosi szereg korzyści, jednak jego kształtowanie wymaga intencjonalnych działań na różnych płaszczyznach. Wiąże się przede wszyst‑ kim z wartościami kultury organizacyjnej, działalnością marketingową, czy systemem komunikacji itp. Jednym z kluczowych obszarów jest polityka personalna i wynikające z niej praktyki zarządzania zasobami ludzkimi, dedykowane pracownikom, którzy są najlepszym i najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o firmie. Prezentowane wyniki badań wskazują, że budowanie wizerunku dobrego pracodawcy nie jest działaniem powszechnym, a jednocześnie w wielu przedsiębiorstwach obszar zarządzania zasobami ludzkimi zawiera znaczny potencjał zagospodarowania w procesie budowania wizerunku.

Słowa kluczowe

wizerunek pracodawcy zarządzanie zasobami ludzkimi przyciąganie i utrzymanie pracowników.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Gadomska‑Lila, K. (2013). Budowanie wizerunku pracodawcy a sprawność zarządzania zasobami ludzkimi. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 30(4), 57–67. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4607

Referencje

    1. Aggerholm, H.K., Andersen S.E., Thomsen, Ch. (2011), Conceptualising EmployerBranding in Sustainable Organisations, “Corporate Comunications: An InternationalJournal”, Vol. 16, No. 2Ambler, T., Barrow, S. (1996), The Employer Brand, “Journal of Brand Management”,No. 4.
    2. Backhaus, K., Tikoo, S. (2004), Conceptualizing and Researching Employer Branding,“Career Development International”, Vol. 9, No. 5.
    3. Conference Board 2001, Engaging Employees Through Your Brand, http://www.signals.
    4. ca/wp‑content/uploads/2007/05/engaging‑employees_through_your_brand.pdf.
    5. Herman, R.E., Gidia, J.L. (2001), Helping Your Organization Become an Employer ofChoice, “Employment Relations Today”, Vol. 28.
    6. Jawor‑Joniewicz, A. (2010), Kształtowanie wizerunku dobrego pracodawcy w firmachfunkcjonujących w Polsce, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 2.
    7. Katzenbach, J.R. (2000), Peak Performance: Aligning the Hearts and Minds of YourEmployees, Harvard Business Press.
    8. Lievens, F., Van Hoye, G., Anseel, F. (2007), Organizational Identity and Employer Image:Towards a Unifying Framework, “British Journal of Management”, Vol. 18.
    9. Minchington, B. (2006), Your Employer Brand, Collective Learning Australia.
    10. Minchington, B., Thorne K. (2007), Measuring the Effectiveness of Your Employer Brand,“Human Resources Magazine”, październik–listopad. 68 Katarzyna Gadomska-LilaRaport Deloitte, Elastyczność i zmiana horyzontów. Trendy HR 2013, http://www.de‑loitte.com/assets/Dcom‑Poland/Local%20Assets/Documents/Raporty,%20bada‑nia,%20rankingi/pl_Raport_trendyHR%202013_PL.pdf.
    11. Raport z badań przeprowadzonych na zlecenie serwisu Pracuj.pl „Wyzwania HR. Raport2013” http://moznainaczej.com.pl/download/Wywiady/Wywiady2013/Wyzwania_HR_2013.pdf.
    12. Stankiewicz, J., Łychmus, P. (2009), Kształtowanie wizerunku zewnętrznego przedsię-biorstwa jako pracodawcy poprzez etyczne zarządzanie personelem, „Prace NaukoweUniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 43.
    13. Wilden, R., Gudergan, S., Lings, I. (2010), Employer Branding: Strategic Implications forStaff Recruitment, “Journal of Marketing Management”, Vol. 26.
    14. Wojtaszczyk, K. (2010), Employer branding – przesłanki i cele budowania marki pracodawcy,„Przegląd Organizacji”, nr 1