Treść głównego artykułu
Abstrakt
W warunkach dynamicznych zmian otoczenia przedsiębiorczość staje się jedną z pod‑ stawowych przesłanek przetrwania i rozwoju na konkurencyjnym rynku. Stymulowanie i rozwój przedsiębiorczości wymaga działań na różnych polach. W kształtowaniu przed‑ siębiorczych postaw istotne znaczenie ma kultura. W artykule przeprowadzono analizę zmian w postrzeganiu przedsiębiorczości oraz jej uwarunkowań. Uwzględniając różne grupy czynników, skoncentrowano się na uwarunkowaniach kulturowych. Podjęto rów‑ nież próbę identyfikacji cech kultury przedsiębiorczości i charakterystyki kluczowych jej atrybutów, a także wskazano sposoby kształtowania i rozwoju kultury przedsiębiorczości.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Berger, B. (red.) (1994). Kultura przedsiębiorczości. Warszawa: Oficyna Literatów „Rój”.
2. Bird, B. (1995). Toward a Theory of Entrepreneurial Competency. W: J.A. Katz, R.H. Brockhaus (red.), Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence, and Growh, t. 2. Greenwich: JAI Press, 51–72.
3. Bratnicki, M. (2002). Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
4. Bratnicki, M., Strużyna, J. (2001). Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Katowice: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
5. Brockhaus, R.H. (1980). Risk Taking Propensity of Entrepreneurs. Academy of Management Journal, 233, 509−520.
6. Busenitz, L.W., Lau, C.M. (1996). A Cross‑Cultural Cognitive Model of New Venture Creation. Entrepreneurship Theory and Practice, 20(4), 25–39.
7. Chandler, G.N., Keller, C., Lyon, D.W. (2000). Unraveling the Determinants and Consequences of an Innovation‑Supportive Organizational Culture. Entrepreneurship Theory and Practice, 25, 59–77.
8. Gadomska‑Lila, K. (2015). Pokolenie Y wyzwaniem dla zarządzania zasobami ludzkimi. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 1, 25–39.
9. Glinka, B. (2014). Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:3F_5ln‑lNkMJ:kklinc.blox.pl/resource/SeminariumReferatGlinka.doc+&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl (03.07.2014).
10. Glinka, B. (2008). Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
11. Glinka, B., Gudkova, S. (2012). Wykorzystanie teorii ugruntowanej do badań przedsiębiorczości. W: B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Wolters Kluwer, 556–575
12. Global Entrepreneurship Monitor 2015. http://www.gemconsortium.org/report (22.03.2016).
13. Gudkova, S. (2008). Rozwój małych przedsiębiorstw. Wiedza, sieci osobistych powiązań, proces uczenia się. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
14. Gupta, V.K., Turban, D.B., Wasti, S.A., Sidkar, A. (2009). The Role of Gender Stereotypes in Perceptions of Entrepreneurs and Intentions to Become an Entrepreneur. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(2), 397–417.
15. Haber, A., Polak, K. (2011). Polskie spojrzenie na przedsiębiorczość. Harvard Business Review Polska, 11(105), 25−27.
16. Harrison, L.E., Huntington, S.P. (red.) (2003). Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Poznań: Zysk i S‑ka.
17. Hitt, M.A. (2000). The New Frontier: Transformation of Management for the New Millennium. Organizational Dynamics, 28, 7–17.
18. Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences in Work Related Values. Beverly Hills, CA: Sage.
19. Hornby, J.S., Kuratko, D.F., Montagno, R.V. (1999). Perception of Internal Factors for Corporate Entrepreneurship: A Comparison of Canadian and U.S. Managers. Entrepreneurship Theory and Practice, Winter, 9–24.
20. https://geert‑hofstede.com/poland.htmlIreland
21. Ireland, D.R., Hitt, M.A., Sirmon, D.G. (2003). A Model of Strategic Entrepreneurship: The Construct and its Dimensions. Journal of Management, 29, 963–989.
22. Isenberg, D.J. (2010). Jak stymulować przedsiębiorczość. Harvard Business Review Polska, 11(93), 98–113.
23. Jasiński, Z. (2004). Kształtowanie środowiska dla zachowań przedsiębiorczych. W: M. Juchnowicz (red.), Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości. Warszawa: Poltext, 73–76.
24. Koźmiński, A.K. (2005). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
25. Kreiser, P.M., Marino, L.D., Dickson, P., Weaver, K.M. (2010). Cultural Influences on Entrepreneurial Orientation: The Impact of National Culture on Risk Taking and Proactiveness in SMEs. Entrepreneurship Theory and Practice, September, 959–984.
26. Krueger, N. (2000). The Cognitive Infrastructure of Opportunity Emergence. Entrepreneurship Theory and Practice, 24, 5–23.
27. Lambing, P.A., Kuehl, Ch.R. (2002). Entrepreneurship. Upper Saddle River: Prentice Hall Career&Technology.
28. Lehman, D.R., Chiu, C.‑Y., Schaller, M. (2004). Psychology and Culture. Annual Review of Psychology, 55, 689–714.
29. Mitchell, R.K., Smith, J.B., Morse, E.A., Seawright, K.W., Peredo, A.M., McKenzie, B. (2002). Are Entrepreneurial Cognitions Universal? Assessing Entrepreneurial Cognitions across Cultures. Entrepreneurship Theory and Practice, Summer, 9–32.
30. Pinchot, G. III (1985). Intrapreneuring. New York: Harper and Row.
31. Shane, S., Venkataraman, S. (2000). The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research. Academy of Management Review, 251, 217–226.
32. Shepherd, D.A., Patzelt, H., Haynie, J.M. (2010). Entrepreneurial Spirals: Deviation‑Amplifying Loops of an Entrepreneurial Mindset and Organizational Culture. Entrepreneurship Theory and Practice, January, 59–82.
33. Shinnar, R.S., Giacomin, O., Janssen, F. (2012). Entrepreneurial Perceptions and Intentions: The Role of Gender and Culture. Entrepreneurship Theory and Practice, May, 465–493.
34. Timmons, J.A. (1999). New Venture Creation: A Guide to Small Business Development. Burr Ridge: Irwin.
Referencje
2. Bird, B. (1995). Toward a Theory of Entrepreneurial Competency. W: J.A. Katz, R.H. Brockhaus (red.), Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence, and Growh, t. 2. Greenwich: JAI Press, 51–72.
3. Bratnicki, M. (2002). Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
4. Bratnicki, M., Strużyna, J. (2001). Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Katowice: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
5. Brockhaus, R.H. (1980). Risk Taking Propensity of Entrepreneurs. Academy of Management Journal, 233, 509−520.
6. Busenitz, L.W., Lau, C.M. (1996). A Cross‑Cultural Cognitive Model of New Venture Creation. Entrepreneurship Theory and Practice, 20(4), 25–39.
7. Chandler, G.N., Keller, C., Lyon, D.W. (2000). Unraveling the Determinants and Consequences of an Innovation‑Supportive Organizational Culture. Entrepreneurship Theory and Practice, 25, 59–77.
8. Gadomska‑Lila, K. (2015). Pokolenie Y wyzwaniem dla zarządzania zasobami ludzkimi. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 1, 25–39.
9. Glinka, B. (2014). Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:3F_5ln‑lNkMJ:kklinc.blox.pl/resource/SeminariumReferatGlinka.doc+&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl (03.07.2014).
10. Glinka, B. (2008). Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
11. Glinka, B., Gudkova, S. (2012). Wykorzystanie teorii ugruntowanej do badań przedsiębiorczości. W: B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Wolters Kluwer, 556–575
12. Global Entrepreneurship Monitor 2015. http://www.gemconsortium.org/report (22.03.2016).
13. Gudkova, S. (2008). Rozwój małych przedsiębiorstw. Wiedza, sieci osobistych powiązań, proces uczenia się. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
14. Gupta, V.K., Turban, D.B., Wasti, S.A., Sidkar, A. (2009). The Role of Gender Stereotypes in Perceptions of Entrepreneurs and Intentions to Become an Entrepreneur. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(2), 397–417.
15. Haber, A., Polak, K. (2011). Polskie spojrzenie na przedsiębiorczość. Harvard Business Review Polska, 11(105), 25−27.
16. Harrison, L.E., Huntington, S.P. (red.) (2003). Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Poznań: Zysk i S‑ka.
17. Hitt, M.A. (2000). The New Frontier: Transformation of Management for the New Millennium. Organizational Dynamics, 28, 7–17.
18. Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences in Work Related Values. Beverly Hills, CA: Sage.
19. Hornby, J.S., Kuratko, D.F., Montagno, R.V. (1999). Perception of Internal Factors for Corporate Entrepreneurship: A Comparison of Canadian and U.S. Managers. Entrepreneurship Theory and Practice, Winter, 9–24.
20. https://geert‑hofstede.com/poland.htmlIreland
21. Ireland, D.R., Hitt, M.A., Sirmon, D.G. (2003). A Model of Strategic Entrepreneurship: The Construct and its Dimensions. Journal of Management, 29, 963–989.
22. Isenberg, D.J. (2010). Jak stymulować przedsiębiorczość. Harvard Business Review Polska, 11(93), 98–113.
23. Jasiński, Z. (2004). Kształtowanie środowiska dla zachowań przedsiębiorczych. W: M. Juchnowicz (red.), Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości. Warszawa: Poltext, 73–76.
24. Koźmiński, A.K. (2005). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
25. Kreiser, P.M., Marino, L.D., Dickson, P., Weaver, K.M. (2010). Cultural Influences on Entrepreneurial Orientation: The Impact of National Culture on Risk Taking and Proactiveness in SMEs. Entrepreneurship Theory and Practice, September, 959–984.
26. Krueger, N. (2000). The Cognitive Infrastructure of Opportunity Emergence. Entrepreneurship Theory and Practice, 24, 5–23.
27. Lambing, P.A., Kuehl, Ch.R. (2002). Entrepreneurship. Upper Saddle River: Prentice Hall Career&Technology.
28. Lehman, D.R., Chiu, C.‑Y., Schaller, M. (2004). Psychology and Culture. Annual Review of Psychology, 55, 689–714.
29. Mitchell, R.K., Smith, J.B., Morse, E.A., Seawright, K.W., Peredo, A.M., McKenzie, B. (2002). Are Entrepreneurial Cognitions Universal? Assessing Entrepreneurial Cognitions across Cultures. Entrepreneurship Theory and Practice, Summer, 9–32.
30. Pinchot, G. III (1985). Intrapreneuring. New York: Harper and Row.
31. Shane, S., Venkataraman, S. (2000). The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research. Academy of Management Review, 251, 217–226.
32. Shepherd, D.A., Patzelt, H., Haynie, J.M. (2010). Entrepreneurial Spirals: Deviation‑Amplifying Loops of an Entrepreneurial Mindset and Organizational Culture. Entrepreneurship Theory and Practice, January, 59–82.
33. Shinnar, R.S., Giacomin, O., Janssen, F. (2012). Entrepreneurial Perceptions and Intentions: The Role of Gender and Culture. Entrepreneurship Theory and Practice, May, 465–493.
34. Timmons, J.A. (1999). New Venture Creation: A Guide to Small Business Development. Burr Ridge: Irwin.