Treść głównego artykułu
Abstrakt
Szanowni Państwo,
Z przyjemnością oddajemy w Państwa ręce kolejny tematyczny numer kwartalnika Edukacja Ekonomistów i Menedżerów – tym razem poświęcony tematyce przedsiębiorczości i rozwojowi postawy przedsiębiorczej. Pojęcie przedsiębiorczości, jak się wydaje, jest częściej utożsamiane w powszechnym rozumieniu z prowadzeniem działalności gospodarczej, jednak fundamentem opracowania artykułów do bieżącego numeru było spojrzenie szersze. Przedsiębiorczość wiąże się z cechą działań człowieka prowadzących do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji oraz wykorzystania zasobów danego przedsięwzięcia i w naszym przekonaniu, w szerszym ujęciu, jest przymiotem postawy ludzkiej, którą trafnie określił m.in. guru zarządzania, P.F. Drucker. Autor ten stwierdził, że przedsiębiorczość to cecha postawy człowieka, która oznacza gotowość i zdolność do podejmowania oraz rozwiązywania w sposób twórczy i nowatorski nowych problemów, przy świadomości związanego z tym ryzyka, umiejętnego wykorzystania pojawiających się szans i okazji oraz elastyczngo przystosowania się do zmiany warunków. Tak więc jest to przymiot zarówno kierującego organizacją, będącego pracodawcą dla innych, jak i pracobiorców.
Z tej perspektywy został przygotowany pierwszy artykuł numeru, autorstwa A. Bagieńskiej. Autorka skupia się na poziomie wykształcenia jako czynniku oddziałującym na sukces przedsiębiorcy. Pokazuje, że najistotniejszą rolę w tworzeniu miejsc pracy wśród osób prowadzących własną działalność gospodarczą mają przedsiębiorcy z wykształceniem wyższym, ten czynnik ma też wpływ na trwałość działalności biznesowej, mierzonej wskaźnikiem przeżycia przedsiębiorstw. K. Gadomska‑Lila z kolei skupia się na uwarunkowaniach kulturowych przedsiębiorczości. Autorka dokonuje analizy czynników kulturowych wpływających na kształtowanie postaw przedsiębiorczych i sukcesu przedsiębiorców oraz próbuje zidentyfikować cechy kultury przedsiębiorczości i jej kluczowe atrybuty.
Inną perspektywę przedstawia A. Niewiadomska. W kontekście starzejącego się społeczeństwa dokonuje ona analizy czynników skłaniających osoby starsze do podjęcia własnej działalności gospodarczej, a także przedstawia bariery utrudniające ten proces.
Innowacyjne podejście do rozwijania przedsiębiorczości, wykorzystujące zastosowanie umiejętności myślenia projektowego, zaczerpniętego z metodologii Design Thinking, przedstawiają A. Wolińska‑Skuza i M. Skuza. Podejście to, zda‑ niem autorów, skłania do przedsiębiorczości i współpracy zespołów interdyscyplinarnych, nastawionych na diagnozowanie problemów, generowanie pomysłów oraz testowanie najlepszych rozwiązań.
Przedsiębiorczość to jednak nie tylko same pozytywy. O negatywnych aspektach działań przedsiębiorczych pisze D. Turek. Uwarunkowania „ciemnych stron” przedsiębiorczości przedstawia w perspektywie dwóch wymiarów: jednostkowego – organizacyjnego oraz zewnętrznego – wewnętrznego. Kolejny artykuł to tekst D. Jegorow, która dokonuje analizy negatywnych skutków wsparcia publicznego realizowanego w formie dotacji na podjęcie działalności gospodarczej. Autorka zgłasza wiele zastrzeżeń do obowiązującego w tym obszarze modelu, uznaje bowiem, że celem funkcjonowania wielu przedsiębiorstw stało się zdobywanie grantów, a nie rozwój.
Część prezentującą wyniki badań empirycznych rozpoczyna artykuł A. Postuły i A. Brzozowskiej. Zawiera on analizę programów i metod nauczania wykorzystywanych na uniwersytetach, rozwijających przedsiębiorczość, oraz przedstawia wyniki badań na temat najistotniejszych elementów kompetencji określonej jako „przedsiębiorczość”, które należy doskonalić w edukacji akademickiej. Tematykę jakości procesów dydaktycznych realizowanych na uczelni wyższej rozwija L. Jabłonowska, która eksploruje temat kultury pracy edukacji biznesowej ze względu na wymiar jakości kształcenia w kontekście wyłaniających się trendów w edukacji jako konsekwencji zmian cywilizacyjnych i wymagań rynku pracy.
M. Mularska‑Kucharek przedstawia społeczne determinanty postaw przedsiębiorczych, obejmujących zmienne społeczno‑demograficzne, oraz związane z socjalizacją, stanowiące istotne mechanizmy warunkujące przedsiębiorczość. Pokrewny temat, tj. problematykę zespołowości i indywidualizmu, zawiera arty‑ kuł B. Krawczyk‑Bryłki. Na motywie autonomii oraz oczekiwanym i faktycznym poziomie satysfakcji osób prowadzących działalność gospodarczą skupia się natomiast P. Ziemiański.
Instrumenty wspierania przedsiębiorczości przedstawia M. Flieger. Autor dokonuje oceny skuteczności oddziaływania tych instrumentów na przedsiębiorców lokalnych na przykładzie wielkopolskiej gminy Wronki.
Zdajemy sobie sprawę, iż w artykułach nie przedstawiono wszystkich aspektów przedsiębiorczości. Tematyka ta jest rozległa, o czym świadczy liczba artykułów, które otrzymaliśmy od autorów. W związku z tym miło nam przekazać Państwu informację, iż kolejny numer także będzie w dużej mierze dotykał zagadnień przedsiębiorczości. Mamy nadzieję, że ten i kolejny numer kwartalnika znajdzie uznanie czytelników i będzie stanowić inspirację do dalszych dociekań naukowych na temat tak istotny dla praktyki gospodarczej naszego kraju, jakim jest rozwój przedsiębiorczości i postaw przedsiębiorczych.
Życzę Państwu ciekawej i pożytecznej lektury
Dr Dariusz Danilewicz
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
-