A social enterprise as an element of the modern order of capitalist economy

Main Article Content

Jacek Brdulak
Ewelina Florczak
Tomasz Gardziński

Abstract

The purpose of the article is to indicate the emerging processes of modern
capitalism. A feature of modern capitalism is the long-term persistence of the structural
oversupply of production. Consequently, the existence of an economic surplus
leads to a structural imbalance between production capacity and consumption limits. In rich and medium affluent societies, we observe a kind of capital shift from direct productive investments into the sphere of services to ensure the marketability of manufactured products (marketing with aggressive advertising and promotion, consumer service, shaping consumption patterns, etc.). However, social sciences increasingly recognize the need for human empowerment in socio-economic processes. The current age confirms the above revolutionary statements. We are observing the humanization of economics. It is multifaceted, while the condition for socializing capitalism at the macroeconomic level is shaping the order and such qualitative changes are possible to pabe implemented in a holistic perspective in the long term. In the theoretical but also practical aspect, socialization full of capitalism occurs when the social enterprise operates in the prosocial ordoliberal order. At the microeconomic level, the social enterprise plays the role of humanizing the economy.nces in the economic lives of regions and the world caused by the coronavirus epidemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Brdulak, J., Florczak, E., & Gardziński, T. (2020). A social enterprise as an element of the modern order of capitalist economy. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 55(2), 29–42. https://doi.org/10.33119/KNoP.2020.55.2.3
Section
Articles

References

1. Birkholzer K. (2007), Lokalny rozwój gospodarczy i jego potencjał, w: Przedsiębiorstwo społeczne w rozwoju lokalnym, E. Leś, M. Ołdak (red.), „Zeszyt Gospodarki Społecznej”, nr 1, Collegium Civitas, Warszawa.
2. Blanchard O. (2011), Makroekonomia, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
3. Brdulak A. (2007), Product quality as a responsibility measure: Ethical consumerism, Corporate Social Responsibility (CSR) Paper, No. 24.
4. Brdulak A. (2014), The importance of sustainable development – the ecological aspect, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, No. 1(39).
5. Brdulak J., Florczak E., Gardziński T. (2017), Przedsiębiorstwo społeczne w kulturze odpowiedzialnego rozwoju, w: Wartości i nowoczesność w strategii odpowiedzialnego rozwoju, Partycki S., Sobiecki R. (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin.
6. Brdulak J., Florczak E., Gardziński T. (2019), The Socialization of Capitalism through Social Enterprises, “International Journal of Small and Medium Enterprises and Business Sustainability”, Vol. 2(4).
7. Brdulak J., Florczak E., Gardziński T. (2019), Uspołecznienie drogą samoorganizacji bezpieczeństwa ekonomicznego przedsiębiorstw, w: Samoorganizacja bezpieczeństwa ekonomicznego przedsiębiorstw, K. Kuciński (red.), CeDeWu, Warszawa.
8. Brdulak J., Florczak E., Gardziński T. (2019), Uspołecznienie kapitalizmu w Europie Środkowo-Wschodniej, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, z. 1(64).
9. Brdulak J., Florczak E. (2011), Usytuowanie przedsiębiorstwa społecznego w gospodarce, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, nr 1-2 (s. 32-33).
10. Brdulak J., Florczak E. (2016), Uwarunkowania działalności przedsiębiorstw społecznych w Polsce, Oficyna Wyd. Uczelni Łazarskiego, Warszawa.
11. Brzuska E., Kukulak-Dolata I., Nyk M. (2017), Ekonomia społeczna. Teoria i praktyka przedsiębiorczości społecznej, Difin, Warszawa.
12. Dahl M. (2015), Ordoliberalizm jako recepta na reformę kapitalizm, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, nr 49.
13. Dahl M. (2013), Polska i niemiecka polityka konkurencji w świetle teorii ordoliberalizmu i koncepcji społecznej gospodarki rynkowej, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, nr 3(42).
14. Dirksen U. (2018), Die Zukunft der Arbeit beginnt jetzt!, Friedrich-Ebert-Stiftung, April.
15. Drucker P.F. (1994), Praktyka zarządzania, Nowoczesność, Sp. z o. o., Warszawa.
16. Duczkowska-Małysz K. (2012), Ekonomia społeczna a rozwój przedsiębiorczości, w: Między ekonomią a historią, R. Dziemianowicz, A. Kargol-Wasiluk, J. Wilkin, M. Zalesko (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
17. Erhard L. (2011), Dobrobyt dla wszystkich, PTE, Warszawa.
18. Erhard L. (2000), Wohlstand für alle, ECON Verlag, Düsseldorf.
19. Eucken W. (2004), Grundsätze der Wirtschaftspolitik, wyd. 7, Mohr Siebeck Verlag, Tübingen.
20. Eucken W. (2005), Podstawy polityki gospodarczej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
21. Florczak E., Gardziński T. (2019), Social enterprise in the order of social market economy, “International Journal of New Economics and Social Sciences”, Międzynarodowy Instytut Innowacji Nauka-Edukacja-Rozwój w Warszawie, Warszawa.
22. Florczak E., Gardziński T. (2018), Social innovations in the aspect of the social economy, w: “International Journal of New Economics and Social Sciences”, Międzynarodowy Instytut Innowacji Nauka-Edukacja-Rozwój w Warszawie, Warszawa.
23. Florczak E. (2016), Nierówności społeczno-ekonomiczne a cele przedsiębiorstwa społecznego, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 4.
24. Gardziński T. (2019), About a social enterprise…, „International Journal of New Economics and Social Sciences”, nr 1(9), Międzynarodowy Instytut Innowacji Nauka-Edukacja-Rozwój w Warszawie, Warszawa.
25. Gardziński T. (2016), Przedsiębiorstwo społeczne środkiem rozwiązywania problemów współczesnej gospodarki, „International Journal of New Economics and Social Sciences”, nr 1(3), Międzynarodowy Instytut Innowacji Nauka-Edukacja-Rozwój w Warszawie, Warszawa.
26. Grabska A.E. (2012), Uwarunkowania ładu spontanicznego i stanowionego w gospodarce Polski okresu transformacji, „Gospodarka Narodowa”, nr 5-6.