Etyka jako element zarządzania personelem w usługach

Autor

  • Anna Dąbrowska Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Małgorzata Twardzik Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2024.198.4

Słowa kluczowe:

zarządzanie personelem, zarządzanie zasobami ludzkimi, personel, usługi, etyka zarządzania personelem

Abstrakt

Usługi są ważnym obszarem działalności gospodarczej, a także są szczególnym produktem, bowiem usługę definiuje się jako czynność, którą jeden człowiek (usługodawca) świadczy drugiemu człowiekowi (usługobiorcy). Personel odgrywa zatem szczególną rolę w przedsiębiorstwie usługowym. W procesie zarządzania personelem w przedsiębiorstwie usługowym coraz częściej podnosi się kwestię znaczenia etyki. Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, osoby zarządzające nim muszą postępować w sposób etyczny, dojrzały i świadomy. Zarządzanie personelem może zapewnić korzyści dla pracodawców i pracowników. Pracownik uważany jest za najcenniejszy zasób przedsiębiorstw usługowych. Tworzenie trwałych zespołów, minimalizowanie wskaźników rotacji to jedno z głównych zadań zarządzania personelem w usługach na konkurencyjnym rynku. W przedsiębiorstwach, gdzie pracownicy są doceniani i odpowiednio traktowani, poprawia się ich morale, tworzą się właściwe normy etyczne, co wpływa na długotrwałe i pozytywne relacje między pracodawcą a pracownikiem. Efektem jest silniejsza więź między pracownikami, do czego przyczynia się przyjazne i stymulujące środowisko pracy. Niniejszy artykuł koncentruje się na problematyce znaczenia etyki w zarządzaniu personelem w przedsiębiorstwach usługowych i ma charakter przeglądowy, opiera się na krytycznej analizie literatury przedmiotu w badanym obszarze oraz danych pochodzących z dostępnych raportów i badań rynkowych. Celem artykułu była analiza wybranych problemów etyki zarządzania personelem w działalności usługowej, ze szczególnym uwzględnieniem budowania relacji w środowisku pracy w różnych grupach pokoleniowych. Postawiono następujące pytania badawcze: Jakie znaczenie ma etyka pracy w firmach usługowych? oraz: Czy możliwe jest budowanie dobrych i etycznych relacji w środowisku wielopokoleniowym firm usługowych? Przeprowadzona analiza literatury przedmiotu oraz dostępnych na rynku danych wtórnych pozwala na stwierdzenie, że etyka pracy ma bardzo istotne znaczenie dla budowania konkurencyjności firm usługowych, a tym samym wpływa na jakość usług i zadowolenie klientów. Odpowiedź na pytanie, czy możliwe jest budowanie dobrych i etycznych relacji w środowisku wielopokoleniowym, nie jest jednoznaczna. Z pewnością wymaga to świadomości pracodawcy, by rozumiał różnice w podejściu do pracy wśród pracowników różnych pokoleń i potrafił je odpowiednio wykorzystać w zarządzaniu personelem. Problematyka podjęta w opracowaniu wymaga dalszych, pogłębionych badań i analiz.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Dokumenty prawne

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088.

Wydawnictwa zwarte

Armstrong, M. (1996). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategia i działanie. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.

Armstrong, M., Taylor, S. (2016). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer.

Bińczycki, B. (2018). Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania. W: Podstawy organizacji i zarządzania. Podejścia i koncepcje badawcze (s. 431–445), A. Stabryła (red.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Bowie, N. E. (2017). Business ethics: A Kantian perspective. Cambridge: Cambridge University Press.

Dąbrowska, A., Janoś-Kresło, M. (2022). Społeczna Odpowiedzialność Konsumenta w czasie pandemii. Badania międzynarodowe. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

GUS – Główny Urząd Statystyczny (2022). Rynek wewnętrzny w 2021. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Etyka jako element zarządzania personelem w usługach 77

Heath, J. (2014). Morality, competition, and the firm: The market failures approach to business ethics. Oxford: Oxford University Press.

Kojder, A. (2006). Etyka – przedmiot i stanowiska W: Etyka zawodów prawniczych. Etyka prawnicza (s. 13–25), H. Izdebski, P. Skuczyński (red.). Warszawa, https://andrzejkojder.weebly.com/uploads/4/7/2/7/47279911/etyka_przedmiot_i_stanowiska.pdf (dostęp: 10.04.2023).

Kotarbiński, T. (1987). Pisma etyczne. Wrocław: Ossolineum.

Kotler, Ph., Kartajaya, H., Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0. Era cyfrowa. Warszawa: MT Biznes.

Kotler, Ph. (2009). Marketing Management. New Jersey: Pearson Prentice Hall.

Lachiewicz, S., Walecka, A., Błaszczyk, W., Czekaj, J., Jędrych, E. (2010). Współczesne problemy zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź: Politechnika Łódzka.

Olędzki, M. (1985). Zatrudnienie społecznie racjonalne. Propozycja współdziałania. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Ossowska, M. (2000). Normy moralne. Próba systematyzacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rogoziński, K. (2016). Zarządzanie organizacją usługową. Szkoła innego patrzenia. Warszawa: Difin.

Rosa, G. (2012). Marketing w XXI wieku. W: Zarządzanie marketingowe, G. Rosa (red.). Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.

Solomon, R. C. (1993). Ethics and excellence: Cooperation and integrity in business. Cambridge: Cambridge University Press.

Strauss, W., Howe, N. (1991). Generations: the history of America’s future. New York: William Morrow and Co.

Zając, Cz., Prokopowicz, K. (2022) Kompetencje menedżerów w organizacji wirtualnej. W: Wyzwania kierowania ludźmi w systemie hybrydowej organizacji pracy (s. 65–68), J. Tabor--Błażewicz, H. Rachoń (red.). Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Artykuły naukowe

Abdiyev, A. C., Alimardonov, A. A. (2022). Personnel Management in the Field of Tourism, Scientific Progress, 3 (2), s. 495–501.

Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50 (2), s. 199.

Arnold, D. G. (2016). Corporations and Human Rights Obligations, Business and Human Rights Journal, 1 (2), s. 255–271.

Asher, C. C., Mahoney, J. M., Mahoney, J. T. (2005). Towards a Property Rights Foundation for a Stakeholder Theory of the Firm, Journal of Management & Governance, 9 (1), s. 6–30.

Barney, J. (2018). Why Resource-based Theory’s Model of Profit Appropriation Must Incorporate a Stakeholder Perspective, Strategic Management Journal, 39 (13), s. 3307–3321.

Bowie, N. E. (2000). Business Ethics, Philosophy, and the Next 25 years, Business Ethics Quarterly, 10 (1), s. 7–14.

Dąbrowska, A., Janoś-Kresło, M. (2019). The Importance of Customer Experience for Service Enterprises, Marketing i Rynek, 9, s. 15–25.

Anna Dąbrowska, Małgorzata Twardzik

Egerová, D., Komárková, L., Kutlák, J. (2021). Generation Y and Generation Z Employment Expectations: A Generational Cohort Comparative Study from Two Countries, E&M Economics and Management, 24 (3), s. 93–109. DOI: 10.15240/tul/001/2021-03-006.

Felin, T., Zenger, T. R. (2016). Crossroads – Strategy, Problems, and a Theory for the Firm, Organization Science, 27 (1), s. 226–231.

Foss, N. J., Lindenberg, S. (2012). Teams, Team Motivation, and the Theory of the Firm, Managerial and Decision Economics, 33 (5–6), s. 371–379.

Holubčík, M. (2015). Creating Cooperation in Business Environment, Journal of Information, Control and Management Systems, 13 (2), s. 99–106.

Soviar, J., Lendel, V., Vodák, J. (2015). Creation of Corporate Cooperation Strategy, Procedia Economics and Finance, 23, s. 435–437. DOI: 10.1016/S22125671(15)003846.

Materiały internetowe

Business Insider (2019). Jak sprawić, by pracownik pokochał swoją firmę?, https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/najwazniejsze-potrzeby-pracownikow/8ejyc4p (dostęp:10.04.2023).

Constant Growth (2020). Pokolenie baby boomers, X, Y, Z – różne nastawienie wobec pracy, https://constantgrowth.pl/pokolenie-baby-boomers-x-y-z-rozne-nastawienie-wobecpracy/#:~:text=Pokolenie%20Y%20to%20pracownicy%20urodzeni%20 w%20latach%20198 (dostęp: 10.05.2023).

Deloitte (2020). Raport: Inteligentna Automatyzacja 2020. Dążenie do przeobrażenia całej organizacji, grudzień 2020, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology/articles/raport-Inteligentna-Automatyzacja-2020.html (dostęp: 20.04.2023).

GRH Group (2021). Raport: Różnice pokoleniowe – pokolenie Y, https://grhpolska.com/blog/roznice-pokoleniowe-pokolenie-y (dostęp: 10.04.2024).

Jessop, S. (2020). Graphic: “Sustainable” funds a safer harbour in coronavirus market meltdown, https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-funds-esg/graphic-sustainable-fundsa-safer-harbour-in-coronavirus-market-meltdown-idUSKBN21O1AF (dostęp: 10.05.2023).

O’Boyle, E. (2021). 4 Things Gen Z and Millennials Expect From Their Workplace. [online] Gallup.com (dostęp: 20.04.2023).

Odpowiedzialny konsument i przedsiębiorstwo (2022). Barometr Odpowiedzialnego Zarządzania Biznesem i Barometr Społecznej Odpowiedzialności Konsumenta, Instytut Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa, maj 2022, https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2022/07/RAPORT-BAROMETR_2022.pdf (dostęp: 05.05.2023).

Odpowiedzialny konsument i przedsiębiorstwo, 3,4 edycja, Instytut Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa, 2022/2023, https://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/odpowiedzialny-konsument-i-przedsiebiorstwo/ (dostęp: 09.03.2024).

Płuska, K. (b.d.), Miękko o kompetencjach, https://www.katarzynapluska.pl/ (dostęp:15.04.2023).

Pracuj.pl (2018). Pokolenia Y, X, Z na rynku pracy – czym się różnią?, https://porady.pracuj.pl/kariera-i-rozwoj/pokolenia-y-x-z-na-rynku-pracy-czym-sie-roznia (dostęp: 10.04.2023).

Schroders (2019). Global Investor Study 2019 – Investing – Schroders global, https://www.schroders.com/en/insights/global-investor-study/2019‑findings/investing/ (dostęp: 10.05.2023).

Pobrania

Opublikowane

2024-09-06 — zaktualizowane 2024-09-11

Jak cytować

Dąbrowska, A., & Twardzik, M. (2024). Etyka jako element zarządzania personelem w usługach. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (198), 65–79. https://doi.org/10.33119/SIP.2024.198.4

Numer

Dział

Dział główny